Smart lösning på foderautomat till höns?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Smart lösning på foderautomat till höns?

Inlägg av AndLi »

Tänker skruv till pelletspanna eller för spannmålsprodukter...
Kan kanske vara svårt att hitta korta bitar..

Ett riktigt grovt träspiralborr, använde inte ett sånt i 3d återvinnings tråden? Kanske krossar maten för mycket..
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Du är inne på nåt där Andli, skruv används i hönserier och eftersom jag jobbat med bla. service och reparationer av foderberedningsutrustningar så vet jag hur det funkar och vad som brukar krascha. Centrumlösa skruvar är det som används, vill man bara ha ut fodret på en enda plats så kan man använda ett kort litet transportband bredvid foderbyttan. Allt bygger på att man inte kör på tid utan använder en vågcell som hela fodertråget eller transportbandet får balansera på för då vet man att hönan-grisen-kossan whatewer får det den ska ha. Det borde inte vara så svårt att få en vågcell från en slaktad badrumsvåg att snacka med en microcontroller som räknar ner-nollställer-räknar ner-nollställer osv. vid valda tider på dygnet.
jacobse

Inlägg av jacobse »

Håller med om att en skruv hade varit det smidigaste. Men svårt att hitta någon och dyrt. Detta skulle bli ett enkelt och billigt projekt med delar jag hade hemma.
Absolut Raspberryn är onödigt kraftig för detta. Var därför jag efentligen ville ha en PIC. Men fördelen med Raspberryn är att allt med kondensatorer och dioder mm är klart. Är ju en hel vetenskap att sätta sig in i hur det fungerar om man är ny på detta. Kommer säkerligen bli så att jag gör ett nytt försök med PIC senare då det är mitt favorit system. Nu har jag gjort så att Raspberryn är kopplad till en timer som slår på vid ett tillfälle varje dag ett par min. Raspberryn håller reda på vilken lucka som ska öppnas och loggar sen ur och stänger av sig. På detta sätt hoppas jag att risken för korrumperade minneskort pga strömavbrott minskas. Återstår att se hur detta fungerar....
Användarvisningsbild
Peter.S.

Inlägg av Peter.S. »

En matarskruv är inte så svårt att bygga om man kan svetsa. Är i princip bara en bit stång med plåt runt som snurrar i ett rör. Det var första användning för skruv, långt innan man använde skruven till skruvförband.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Arkimedes_skruv

Ett annat alternativ som också används vid material transport är vibratormatning. I princip så vibrerar man ut materialet. Men man behöver en våg också för det kan vara svårt att mata ut rätt mängd annars.

Vissa material kan man också blåsa material med tryckluft. Återigen krävs en våg.

Och så transportband förstås.
jacobse

Inlägg av jacobse »

Liten uppdatering av projektet:

Har nu testkört systemet i två veckor och har fungerat klockrent varje dag ute i hönshuset. Dom har fått sin mat varje dag. Så principen fungerar i alla fall.

Men då en stor del av projektet är att lära mig nya saker så vill jag bygga ett nytt system som är byggt på PIC som var tanken från början. Vore kul att lära sig hantera några nya komponenter.

Jag vill fortfarande att systemet startas med hjälp av en timer för att lätt kunna ställa in tiden när man vill att dom ska få mat. Detta tänkte jag lösa genom att skriva till eeprom för att picen ska kunna hålla ordning på vilken lucka som ska öppnas. Har aldrig använt eeprom förrut men satt lite igår och lekte och tror jag fick det att fungera.

Sen är det hela biten med avkoppling och alternativ till relä som jag skulle behöva hjälp med. Min första tanke var att använda optokopplare för att aktivera magneterna. Tänkte först att en 4n35 skulle användas. Men den klarar bara 100 mA? Magneterna är på 250 mA så det fungerar väl inte? Hur löser jag det? Har aldrig använt optokopplare tidigare. Sen avkopplingen till picen, räcker det med en på 100nF?

Har gjort en liten enkel skiss på hur jag tänkte mig. Men krävs nog en hel del ändringar.

Har ni tråkigt får ni jätte gärna komma med smarta förslag.

Mvh
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar