Mäta vinkel med uC
Mäta vinkel med uC
Hej,
Jag försöker lista ut hur jag kan mäta en vinkel på mina stötdämpare på min bil underfärd.
Tyvärr så går det inte att använda en accelerometer eftersom sensorn kommer utsättas för G krafter. (Eftersom bilen rörsig)
Behöver ca 0.1 graders noggranhet mellan -5 till 5 grader.
Någon som gjort något liknande?
Jag har hittat sensorer för det från Infineon. Ideallt skulle vara en Arduino produkt eller liknande.
Jag försöker lista ut hur jag kan mäta en vinkel på mina stötdämpare på min bil underfärd.
Tyvärr så går det inte att använda en accelerometer eftersom sensorn kommer utsättas för G krafter. (Eftersom bilen rörsig)
Behöver ca 0.1 graders noggranhet mellan -5 till 5 grader.
Någon som gjort något liknande?
Jag har hittat sensorer för det från Infineon. Ideallt skulle vara en Arduino produkt eller liknande.
Re: Mäta vinkel med uC
Alla luftfjädringssystem har ju någon typ av lägesangivelse. Bör ju gå att hitta någon stans.
permanent eller labb under kortare tid?
en vanlig pot skulle funka om man kan montera den vettigt och man inte ska ha den där i tid och evighet
en vanlig pot skulle funka om man kan montera den vettigt och man inte ska ha den där i tid och evighet
Går det att göra optiskt? Sätt en kamera i hjulhuset och analysera filmen efteråt.
Magnet och en hallgivare som mäter vinkel. Slits inte på samma sätt som en potentiometer och inte känslig för smuts som en optisk lösning.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
0.1° på något som vibrerar vid färd kan nog vara lite optimistiskt att kunna mäta
Swech
Swech
Vad händer om du har två accelerometrar som har inverterad x och y axel då.
Fundera på formeln som ger vinkeln och bortser från rörelsen.
Fundera på formeln som ger vinkeln och bortser från rörelsen.
Hej,
Igentligen vill jag sätta en på hjulet.
Det är för en racer bil (tänk typ folkracce, inget fancy).
Jag vill få en uppfattning på geomterin på hjulupphäningen när man kör på bana. När man pressar en bil hårt i kurvorna så ändras vinklar på saker och ting. Detta är inte något som är önskvärt utan är ett resultat av att chassis och annat inte är tillräckligt styvt eller dålig konstruktion.
Ett annat sätt är att filma hjulet.
Om jag sätter en accelerometer någonstans på chassit och en på stötdämparen så skulle jag kunna titta på skillnaden.
(Ursäktar stavfel, autospelling härva)
Igentligen vill jag sätta en på hjulet.
Det är för en racer bil (tänk typ folkracce, inget fancy).
Jag vill få en uppfattning på geomterin på hjulupphäningen när man kör på bana. När man pressar en bil hårt i kurvorna så ändras vinklar på saker och ting. Detta är inte något som är önskvärt utan är ett resultat av att chassis och annat inte är tillräckligt styvt eller dålig konstruktion.
Ett annat sätt är att filma hjulet.
Om jag sätter en accelerometer någonstans på chassit och en på stötdämparen så skulle jag kunna titta på skillnaden.
(Ursäktar stavfel, autospelling härva)
På bilar men original xenonlysen sitter det mätsystem som mäter vinklarna på en länkarm i var ände för att kunna hålla lysenivån i rätt höjd, kan ju vara nåt att titta på.
En linjärgivare i linje med stötdämparen som mäter dess kompression, så kan du med lite trigonometri räkna ut vinkeln på fjäderben, länkarm och hjulnav/fälg.