Jag köpte MF70:n redan ombyggd från Usovo.de för ett antal år sedan. Modellen kallades 320 Euro och syftar på att x-bordet är 320 mm långt. Usovo byggde ihop 2st MF70 bord helt enkelt för att få till det längre bordet. Jag har dock inte haft några problem med skarven mellan bordet så han gjorde ett bra jobb när han sammanfogade dem.
Rent allmänt är jag nöjd med konverteringen av fräsen. Jobbet ser bra ut och allt är kompakt och rent. Dock har fräsen sina begränsningar givetvis. Det som har stört mig mest är att den använder POM-muttrar till gängaxlarna vilka börjar ge backlash efter ett tag. Sedan har axlarna 1 mm/varv i stigning vilket gör det svårt att få till tillräckligt höga hastigheter när jag fräser i plast iom spindeln har 5000 rpm som lägsta hastighet.
BoB, och drivenheterna till stegmotorerna sitter i en plastlåda monterat på baksidan av Z-pelaren. Strömförsörjningen sitter monterad i z-pelaren.
För ett par år sedan uppgraderade jag spindeln till en som tar ER11 spännhylsor istället för Proxxons spindel. ER11-spindeln kom även den från Usovo.
Det som har dykt upp de senaste dagarna och som skall testas så fort tiden räcker till är en ethernet Smoothstepper med MB2-kort. Jag har också 3st Leadshine DM556 drivenheter på väg med posten. När de har anlänt skall jag montera bort originallådan och testa att köra fräsen med ESS+MB2 och DM556

Samt en ny spindel från Usovo. Denna är anpassad för SK10 verktygshållare (med ER8 spännhylsor) och det skall bli kul att försöka komma igång med automatiska verktygsbyten med Mach3. Jag måste även skaffa en kraftigare kompressor då min gamla inte kan ge tillräckligt med tryck för att lossa på hållarna.

Funderingar på ytterligare uppgraderingar är att byta ut x/y-bordet med ett nytt med 1204 kulskruvar och MGN9/12 linjärskenor och att fylla z-pelaren och basen med cement.