Telefonen lever sitt eget liv?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FatBoyJohnny

Telefonen lever sitt eget liv?

Inlägg av FatBoyJohnny »

Nu hoppas jag att jag skriver i rätt kategori. Blev nyligen medlem på forumet.

Hej! Det är så att jag har fått lite problem med min Samsung s7 Edge. Tappade den i backen för ett tag sedan och fick en spricka, och eftersom jag inte har försäkrat den och inte ville byta skärmen så tänkte jag helt enkelt leva med det.

Men nu 1-2 veckor senare har den börjat leva sitt eget liv? Det började med att den sänkte volymen hela tiden och "klickade" på touchskärmen. Dvs jag kände vibrationerna som uppstår när man trycker på program osv samt att Googles appsökning startade hela tiden. Nu har den börjat öppna sökrutan på spotify istället pch backar ut från låtar jag lyssnar på.
Detta händer endast när jag är utomhus och går, och jag vet inte om det beror på att den blir omskakad då jag rör på mig eller om det är kylan.
Det kan hjälpa att hålla telefonen raklång, alltså som om jag skulle ta en bild.

Jag går i tankarna att det är fukt i telefonen som lyckats tränga in när skärmen sprack? Blev utsatt för ett ordentligt regn på väg hem till skolan då jag hade telefonen i fickan. Och tänkte att det på något sätt "lägger" sig när jag håller den raklång? Någon som känner igen fenomenet eller har en ide vad det kan bero på?

Kanske ska lägga till att jag fick skärmen bytt på garanti då det blev något pixelfel någon vecka efter att jag hade hämtat ut den.

Ursäkta om det blev rörigt, vet inte riktigt hur jag ska beskriva det bättre.
Tack! //Johnny.
nisse46

Re: Telefonen lever sitt eget liv?

Inlägg av nisse46 »

Du får väl öppna den o låta den torka ut ett par dar, så kan du kanske utesluta det felet iaf
Kontaktfel om nåt gått sönder/lossnat inuti efter du tappat den är väl nästa tanke...
FatBoyJohnny

Inlägg av FatBoyJohnny »

Jo jag har haft det i åtanke. Tänkte mer om man kunde se ett samband med att den bara strular utomhus/när jag rör mig osv. Då jag antagligen kommer sabba IP klassen helt om jag öppnar den. (DVS om det inte är just det som är felet, såfall är den telefonen inte vattentät såklart.)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Kolla med hemförsäkringen om dom ersätter skadan.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

I princip bara om man har allriskförsäkring. Fick reda på det en gång när 2 mån gamla platt TVn åkte i golvet, fick inte ett rött öre då detta saknades. Men visst skadar inte att fråga ändå, det kan skilja.
Skriv svar