Nu har jag gjort bort mig, formaterat fel hårddisk

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Nu har jag gjort bort mig, formaterat fel hårddisk

Inlägg av björn »

Japp, jag skulle installera om windows hade jag tänkt och satte i skivan och satte igång....... Formatering av hårddisken blev det men inte förren jag hade installerat klart det märkte jag att jag hade formaterat om fel hårddisk :(
dvs hårddisken som jag hade en del filmer och programvara på blev formaterad istället :(

Så nu sitter jag här med dubbla installationer av Windows men allt annat är borta och undrar då givetvis om det finns något "återställningprogram" för hårddiskar som fungerar?
Helst som man kan ladda ner då jag helst inte vill betala för mycket och det känns lite brådskande...

Mvh Björn (Dagens klantarsle)
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Ska kolla men i DMZ eller MikroDatorns senaste nummer går de igenom
just såna program, du kanse hinner till biblan inna jag kan posta ett svar
med rätt tidning.

Edit:
Ibland går det fort, kolla tidningen DatorMagazin Nr4 2006
Resultat:
Best i test:
1:a R-Tools technoly R-Studio www.r-tt.com
2:a Ontrack "easyRecovery Lite" www.ontrack.com
Senast redigerad av lgrfbs 24 april 2006, 00:52:46, redigerad totalt 1 gång.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jaha du....

Formatering av hårddiskar är numera (sedan IDE infördes) bara en radering av filallokeringstabellen och möjligen en verifiering av disken.

Ditt data borde finnas kvar (eller delar av det) om du bara raderade filtabellerna... När du installerade windows skrevs antagligen endel av filerna över. Men hur du ska återskapa filerna det har jag ingen aning om...
ZoM

Inlägg av ZoM »

Det sägs att man måste formattera om hårddisken sjuggr för att utplåna innehållet, vilket omvänt borde betyda att en stor del med all säkerhet är förstörd. Var hårddisken defragmenterad före formatteringen ökar antagligen sannolikheten att något sammanhängande går att rädda.

Sådana program du frågar efter, som är något att ha, är dock inte freeware. Jag har inte råkat ut för något liknande sedan MS-DOS-tiden så tyvärr kan jag inte referera till något program som är bra. Mitt tips är dock att du väntar med att installera något mer tills du vet om det finns något att rädda.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Hårddisken är nu urkopplad så att inget mer skall skrivas till den iallafall. Vad jag har hittat så skall GetdataBack fungera men det kostar ju ca 1000 kr, får fundera på om det är värt det...

Ala tips är välkomna...
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

EasyRecovery lite - 793Kr ink moms
R-Studio - 617 ink moms

Kolla på biblan eller köp tidningen i morgon.
Coruz

Inlägg av Coruz »

Hej, jag googlade runt och fann detta

http://www.pcinspector.de/file_recovery/se/welcome.htm

skadar inta att prova?

Edit: Minns jag inte fel skriver väl en format över MBR och fdisk kan skapa en ny? http://www.computerhope.com/fdiskhlp.htm har du inte fdisk kan du säker googla fram det
Senast redigerad av Coruz 24 april 2006, 01:09:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Ahh, tack Lgrfbs. Nu såg jag din edit i förra meddelandet :)

Edit: Ser bra ut Coruz. Den skall testas :) TACK.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Du har förlorat så mycket data som Windows inklusive dess temporärfiler och swapfile har tagit upp på disken. Betrakta all data som förlorad, det är det enda realistiska, tyvärr.

Pratet om hur mångagånger man måste formatera för att ha raderat totalt handlar om skydd av åtråvärda data. För att kunna göra en sådan specialläsning som avses måste skivorna demonteras och sättas upp i en speciell läsutrustning. Ändå är det ytterst osäkert. Skall Du skrota en hårddisk med känslig data så ta ut skivorna och glödga dem. Då har materialet upphettats över dess curiepunkt och då det svalnat innehåller det ingen annan information än dess orientering i förhållande till de jordmagnetiska fältet då det svalnade...

Kontentan av det hela, backup, backup och åter backup. Sedan en till backup som förvaras på helt annan plats om det är värdefull data.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Annars kan du kanske testa ett prog som jag själv har och har använt under många år som heter Lost and Found. Den reparerar inte filerna som redan finns utan den kopierar helt enkelt kluster för kluster på disken och lägger sedan filerna den hittade på en annan hårddisk dock ej med namn om FAT tabellen är raderad, men det kan ju kanske vara mindre viktigt då man ialf har fått fram filerna. Har fått fram mer eller mindre all information på många hårddiskar med detta prog som har varit betraktade som helt förstörda, tom filer som har blivit överskrivna en gång.

Den versionen jag använder har några år bakom sig och dom nya versionerna har jag för mig arbetar i windows miljö. Denna jag har är v1.06 och den arbetar i DOS vilket jag tycker känns säkrare än i windows.

Den är dock tyvärr inte gratis men jag har för mig att man kan testa den under en tid ialf win versionen inte dos versionen. Har dock inte kollat upphur det ligger till med det nu då det var många år sedan jag skaffade det.
GalFisk

Inlägg av GalFisk »

PC Inspector File Recovery har räddat mig några gånger. Andra gånger är det inte nog, då har jag använt Restorer2000, som har plockat ut mina data från diskar där filsystemet har blivit helt förstört. Du kan ju testa demot först och se var det hittar. Priset är också en hel del bättre än om andra programmen som har nämnts här.
bearing

Inlägg av bearing »

Jag har använt något av de där programmen, tror det var GetDataBack. Det funkade utmärkt. Programmet återskapade filsystemet och jag kunde kopiera alla filer jag ville spara till en annan disk. Jag hade visserligen inte skrivit något på den trasiga disken efteråt, men det borde bara påverkat de filer som låg på de sektorer jag skrivit på om jag hade gjort det. Om det var många GB med filmer du hade kan du nog rädda mycket.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Jag lyckades rädda en hel del, easyrecovery fick stå och tugga inatt och jag lyckades iallafall rädda det som var viktigast.

Tack till alla som kom med förslag.
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

Kom bara att tänka på en sak på tal om att återställa data... Jag hörde talas om något norskt företag som gör just detta. Någon hade hittat en hårddisk som hade legat på havsbotten i 10 år och de lyckades återställa ca 90%!!!
Dock kostar det säkert nästan mer än det smakar...
Skriv svar