Radiator 400V och faser

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
karrosEl

Radiator 400V och faser

Inlägg av karrosEl »

Hej hej

Jag undrar hur det är/ ska vara egentligen med 400V radiatorer, säg tex gnosjö/jula oljefyllda radiatorer på 400V..

Har två rum med gamla radiatorer som jag plockat bort

Rum 1 kablar:
2 faser bruna
2 faser svarta
2 jordkablar gröngula
Ingen nolla, blå kabel
Mellan fas och jord är det när jag mäter med multimeter 230V och mellan alla faser är det 400V

Rum 2 kablar:
1 fas brun
1 fas svart
1 jordkabel
ingen nolla
Mellan fas och jord är det 230V och mellan de två faserna är det 400V

Radiatorernas kablar i affärn ser ut som för rum 2..
http://www.jula.se/catalog/bygg-och-far ... or-430121/

Båda ska väl ha radiatorer för 400V ? men hur blir det med effekten? Kan man installera en 600W, 400V radiator i Rum 2?
P=UI, vad brukar säkringarna ligga på? 10A?
Det finns att köpa 400V radiatorer med allt från 350W till 1kW, Effekten har också med rummets storlek att göra ju större yta desto mer effekt för att få det varmt.. men jag undrar hur det funkar med effekten, är det så att jag kan få ut mer effekt ur rum 1 än rum 2? Hur kan jag räkna på det? Hur ska jag tänka :)

/ Nybörjare
Nerre

Re: Radiator 400V och faser

Inlägg av Nerre »

Det vanligaste när man kör 3-fas är väl att sätta lasten mellan faser, då får man högre effekt med lägre ström (eller högre effekt med samma ström).

230 V x 10 A = 2300 W, 400 V x 10 A = 4000 W.

Om om man då har lasterna sitter mellan faser så behövs det ingen nolla.

Kollar ju radiatorn hur Jula så verkar nollan bara användas om man ska ha en termostat eller liknande.

Rum 1 gissar jag att hälften av ledningarna är inkommande och den andra hälften går vidare till rum 2.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja, så är det draget hemma hos mej, det går iofs jord och tre faser, men en fas passerar bara förbi i dosan så att elementen fördelas över faserna.

Där faserna används så finns det både "inkommnade" och "utgående" med samma färg som är ihopskarvade.
karrosEl

Inlägg av karrosEl »

Ok tack :)

Men du tror alltså att rummens faser är "seriekopplade" för att jämna ut lasten.. ?

Så eg kan man då installera samma typ av radiator 400V 600W i båda rummen, "kabelmängden har då ingen betydelse i effekt"... :)

Så då tar man alla blå faser + radiatorns blå fas i en sockerbit, alla bruna faser + radiatorns bruna fas i en sockerbit, och jorden + radiatorns jord i en sockerbit för rum 1 (tot 9 kabar) och då samma för rum 2 (tot 6 kablar)
Och att rum 1 "dubbla faser" bara är till som för utjämning från ngt annat rum.. ?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Sockerbit och sockerbit. Man använder väl radiatorns anslutningsplint för det.

Och de är inte seriekopplade, de är parallellkopplade (eller möjligen kan man kalla det kaskadkopplade).

Så du kan ha valfri effekt på radiatorerna så länge du inte överskrider ledningens och säkringens maxström.
peo007

Inlägg av peo007 »

"Ingen nolla, blå kabel"

"Så då tar man alla blå faser + radiatorns blå fas i en sockerbit"

Du hade ju ingen Nolla (blå kabel) #1

"Och att rum 1 "dubbla faser" bara är till som för utjämning från ngt annat rum.. ? "

Det är matning in och sen vidare till rum 2, därav 6 kablar och i rum 2 kommer 3 kablar från rum 1.
karrosEl

Inlägg av karrosEl »

Äh, det blev fel, menade brun inte blå... sry Jag har ingen nolla någonstans, inga blå kablar... :oops:
karrosEl

Inlägg av karrosEl »

Och ja de är väl parallellkopplade då eftersom de fungerar även om det andra inte är på viceversa..

Och med sockerbit så menade jag en sockerbit/ anslutningsklämma, för radiatorn har ju bara en kabelstump med tre kablar (jord, brun fas och svart fas) från termostaten och ur väggen sticker det ju bara ut de kablar jag beskrev tidigare..

Tror jag börjar fatta nu :P
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Det låter som att det är bäst att en elektriker kopplar in det...

Beroende på ålder på hus, hur mkt isolering, brukar man räkna nånstans mellan 20-100W per m².
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja eftersom det kommer gå hög ström genom skarvarna, även när ingen är hemma, så är det ju viktigt att det är bra kontakt så det inte blir för varmt och orsakar brand.
Skriv svar