Hitta överföringsfunktion till en motordriven kulventil

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: Hitta överföringsfunktion till en motordriven kulventil

Inlägg av SeniorLemuren »

Al_Bundy skrev:Det är en hink med vatten. En motordriven kulventil under. Efter kulventilen är det en flödesgivare. Jag ska reglera så att nivån håller sig konstant om jag fyller på med vatten.
All vi här som varit involverade i detta med att styra en kulventil har kanske missat målet helt och hållet när man läser vad TS egentligen vill göra.

Om du vill hålla en nivå i en tank så har du ju lämpligen en nivågivare i tanken. Det du skall göra är ju endast att öppna utloppsventilen lagom länge för att hålla nivån i tanken till önskat börvärde när vatten fylls på. Att mäta flödet hjälper ju föga såvida du inte mäter inflödet samtidigt och även om du gör det så kommer du med all säkerhet att missa målet såvida du inte håller koll på nivån med en nivåmätare och det är att krångla till det i onödan.

Den enklaste lösningen är att reglera nivån i tanken med nivågivare och avtappning. Du kan mycket väl använda PI reglering till att styra hur länge utloppsventilen skall öppnas och stängas för att hålla så nära inställt börvärde som möjligt via återgivning från nivågivaren. Utflödet kan du ignorera så länge det är större än inflödet. Det finns ingen anledning att styra utflödeshastigheten utan endast utflödestiden.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Lemuren:

Nu är det så att jag har löpt kulventilerna och jag har tidigare försökt mäta nivån via mäta vikt och tryck. Vilket har varit riktigt svårt.
Därför blir det flödesgivare.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

skulle jag varit som trådskaparen så skulle jag först dragit igång en tråd där man beskriver vad man vill ha gjort och förutsättningarna man har för att kanske kunna få en vettigt feedback
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

PeterH skrev:
Al_Bundy skrev: Det är en hink med vatten. En motordriven kulventil under. Efter kulventilen är det en flödesgivare. Jag ska reglera så att nivån håller sig konstant om jag fyller på med vatten.
Ta en hink utan bottenventil och gör ett lagom stort hål på sidan av hinken vid den nivå du vill ha, då kommer vattnet att rinna ut helt av sig själv vid rätt nivå :tumupp:
PeterH: :tumupp:
Jag tycker det brukar bli lysande underhållning när Al startar en tråd. Oftast blir det lika kackligt som i grannens hönsgård när jag var liten valp. :D :tumupp: :rofl
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Al_Bundy skrev:Lemuren:

Nu är det så att jag har löpt kulventilerna och jag har tidigare försökt mäta nivån via mäta vikt och tryck. Vilket har varit riktigt svårt.
Därför blir det flödesgivare.
Tycker du det är riktigt svårt att mäta nivå i ett kärl så kan jag meddela dig, att försöka hålla en konstant nivå i ett kärl genom att mäta in och utflödet utan att ha någon koll på nivån då talar vi inte om svårt, då talar vi om omöjligt. Hur noga du än lyckas mäta flödena så kommer de att skilja sig åt lite och detta fel växer ju med tiden som processen pågår. Rätt vad det är så rinner det över, eller så är kärlet tomt. :?
svanted

Inlägg av svanted »

Enkelt
Sätt dit två pumpar med fasta deplacement och koppla ihop axlarna mekaniskt...
Och låt den ena tömma och den andra fylla...
Klart... :D
BjörnO

Inlägg av BjörnO »

Ännu enklare: Stäng bottenventilen och när nivån är rätt sätt ett lock på hinken
Skriv svar