Hej alla!
Som en del av mitt projekt att bygga en styrning för allehanda lampor på min cykel så hamnade jag i lite trubbel när det gäller släpvagnen.
Cykeln kommer ha ett batteri som driver hela systemet när kärran används som släpvagn, men kärran ska också ha ett litet eget batteri, som ska användas när cykeln inte är inblandad.
Jag hoppas att jag förenklar till lagom nivå, vill inte ha flera trådar om projektet då det snabbt blir rörigt..
Jag vill på något vis förhindra att släpvagns-ljusen får "dubbel" kräm, både från det inbyggda batteriet samt cykelns batteri, ifall strömbrytaren råkar glömmas i promenad-läge.
Eftersom jag har svårt att förklara hur jag tänker så får jag visa en bild på schemat, "problem"-området är nederst i bild, med det inbyggda batteriet simulerat av en 2stifts-terminal nederst till höger med promenad-strömbrytaren precis ovanför.
Jag föreställer mig att jag kan leda in +5V "bakvägen" igenom dioder (för att förhindra att ena funktionen tänder de andra funktionerna), så länge jag har gemensam jord (så som på bild).
På så vis kan jag enkelt slå på lamporna och koppla förbi IC-chippet (som annars styr dioderna via FET).
Problemet uppstår ifall jag glömmer stänga av trailerns inbyggda batteri och därför matar med 2x +5V på de funktioner som för ögonblicket är aktiva.
Hur kan jag elektroniskt av-aktivera den extra batteri-kretsen när huvudkretsen (med cykelbatteriet) kopplas in?
Jag hade behövt en baklänges-transistor, som är normalt öppen och bryter strömmen först när den får signal..
Dubbelt inkopplad lysdiod (två olika "tändare")
Dubbelt inkopplad lysdiod (två olika "tändare")
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Dubbelt inkopplad lysdiod (två olika "tändare")
Kanske en tråkig lösning men hade det inte funkat med en on-off-on-omkopplare för att välja matningskälla? Typ en http://www.electrokit.com/vippomkopplar ... s103.43843
Re: Dubbelt inkopplad lysdiod (två olika "tändare")
Det var just en sådan "tråkig" lösning som jag ville komma ifrån.. 
Dels är jag väldigt lat, vill inte resa mig från cykeln och ta en promenad på flera meter för att aktivera broms/bak/blinkers-ljus på släpvagnen, dels är det inte säkert att jag märker att den står i fel läge.
Men däremot slog det mig, kunde man kanske ha en logik-nivå inverter, (där ett blir noll) för att styra en transistor, dvs öppen när det inte finns batteri > invertern ger signal, men stängd när man ger invertern "hög" signal med +5v?
Finns en sådan logik-inverter någon annan stans än i mina fantasier?

Dels är jag väldigt lat, vill inte resa mig från cykeln och ta en promenad på flera meter för att aktivera broms/bak/blinkers-ljus på släpvagnen, dels är det inte säkert att jag märker att den står i fel läge.
Men däremot slog det mig, kunde man kanske ha en logik-nivå inverter, (där ett blir noll) för att styra en transistor, dvs öppen när det inte finns batteri > invertern ger signal, men stängd när man ger invertern "hög" signal med +5v?
Finns en sådan logik-inverter någon annan stans än i mina fantasier?
Re: Dubbelt inkopplad lysdiod (två olika "tändare")
Relä kanske funkar, men kan man koppla det så att det leder ström när det inte får signal, dvs inget cykel-batteri inkopplat?