En boll som rullar frit (utan hjul eller dyligt)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
toli91

En boll som rullar frit (utan hjul eller dyligt)

Inlägg av toli91 »

Hej.
Går det att göra en boll/klot som roterar med två motorer och isåfall hur gör man...

jag fick inte änns en burk att snurra den bara hoppa och skutta på samma ställe :(
ZoM

Inlägg av ZoM »

Gyro är principen. Någon slags räls och en stor massa vid motorn/motorerna.
toli91

Inlägg av toli91 »

motorerna ska sitta i bollen de ska inte ha någon kontakt med marken bara bollen.
den ska vara på ett golv och fara runt.
neezzen

Inlägg av neezzen »

inte nudda marken? antar att du vill ha allting inuti bollen och om du har ett gyro så är de just så. motorerna och "rälsen" finns inne i bollen..
toli91

Inlägg av toli91 »

motorerna är i bollen.
räls??
gyro vad är det?
allt ska vara i bollen.
neezzen

Inlägg av neezzen »

toli91

Inlägg av toli91 »

ok då vet jga vad ett gyros är på ett ungefär och det är något sånt jag ska göra...

motorerna ska sätta fart på bollen på något sätt så den kan åka runt i cirklar och så
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Det var nån robot från någon högskola på tekniska mässan förra året som hade en sån boll. Tror den hörde till något livräddarprojekt. Kanske var det uppsala som hade den? Dessutom var det nåt från robotdalen.

Vad är det för boll du ska ha det i och hur stor är den? Hur byggde du för att få burken att skutta? Du skulle ju kunna börja med att få en burk att rulla eller något liknande och se hur lätt/svårt det är för att sedan gå vidare till bollen.

Sökte lite på google och hittade den här bollen. Rotundus. Där ser du också hur man kan lösa problemet. Nu blev man ju väldigt intresserad av att själv bygga nåt sånt där :D Förresten så ser jag nu att den där från uppsala och robotdalen verkar vara samma grej ungefär.

Man borde ju i princip kunna skippa motorer och bara använda spolar, man sätter alltså en magnet på pendeln och så skickar man spänning på spolarna så att pendeln rör sig. Det svåra är kanske att balansera det hela eftersom axeln som går rakt igenom hela bollen bör vara helt vågrät.[/url]
Användarvisningsbild
dr. Agoz

Inlägg av dr. Agoz »

vet inte om det är riktigt samma sak men Onoff säljer en sak som heter Robomop. det är en boll som flyttar sig själv och knuffar en mopp omkring sig.

Robomop
toli91

Inlägg av toli91 »

bollen ska vara störe än en tennis boll och mindre än ett bowling klot...
jo för att få en burk att hoppa så tog jag en ostabeliserad motar och satte typ i mitten av burken och starta motorn. jo jag ska nog börja med att få enn burk att rulla fört det kan ske e bra :)

kul ska den där robomop man skanske skulle köppa en sån och leka sönder eller något liknande och använda vissa delar :twisted:
ZoM

Inlägg av ZoM »

Jag har testat Robomop som består av två halvklot. Kul idé, men går sämre och sämre för varje gång, säljs även på Färgtema.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Kanske en radiostyrd bil inne i en badboll? Det finns ju radiostryda bilar som bara är 7-8cm att köpa 100kr...
toli91

Inlägg av toli91 »

vet någon vart man kan fåtag i någon typ metal eller plast boll diametern ska vara ca 20 cm?
Användarvisningsbild
dr. Agoz

Inlägg av dr. Agoz »

plastboll borde du kunna hitta i vilken leksaksbutik som helst. Metall är nog lite klurigare, kommer inte på något iaf.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Limma ihop två ikea-skålar? Fast de har en liten botten.
Skriv svar