Tänkte höra om det är nån som har testat den här lödspetsen från elfa. Verkar ju smidig iaf men vore intressant och höra om nån har testat den iaf.
Sen är jag ute efter en pincettkolv och har hittat
denna
säljare på Ebay som har pincettkolvar, vad tror ni? Tips på nån annan pincettkolv att rekomendera ?
Edit: länk (som valigt)
Pincettkolv och fråga om lödspets
Pincettkolv och fråga om lödspets
Senast redigerad av DeeJayPA 19 april 2006, 22:34:17, redigerad totalt 2 gånger.
Ebay-länken kom jag inte in på.
Lödspetsen på elfa gissar jag är en släplödningsspets. Om det är en sådan så lägger en liten skvätt lödtenn på den (formad som en sked), sedan drar man den längs alla ben så stannar förhoppningsvis lagom mycket vid varje ben... Jag brukar göra så med min vanliga spets, funkar nästan lika bra...
Lödspetsen på elfa gissar jag är en släplödningsspets. Om det är en sådan så lägger en liten skvätt lödtenn på den (formad som en sked), sedan drar man den längs alla ben så stannar förhoppningsvis lagom mycket vid varje ben... Jag brukar göra så med min vanliga spets, funkar nästan lika bra...
-
Jag har inte testat Weller spetsen. Men jag använder ofta samma typ av spets till mitt PACE system. Metoden funkar mycket bra MEN ställer lite anorlunda krav gentemot "vanlig" lödning. Du måste ha lite större (längre) padar på kortet, du får inte ha avkopplingar nära komponenten, du måste ha ett mindre hav av flytande fluss, sptsen måste vara helt oxidfri, samt till sist - det tar ett tag att få in snitsen på det hela. Men sen funkar det jättebra och det blir proffskvalitet på lödningarna.
Pincettkolvar är på pappret jättebra, men i praktiken så funkar dom inte lika bra. Om man inte sysslar med produktion så har man oftast inte råd att köpa alla dessa specialspetsar som krävs. För vanliga komponenter 0603, 1206, SOT23, DPAK mm så använder jag två vanliga kolvar med anpassade spetsar istället, jag tycker det fungerar bättre än min pincettkolv. Men skall man ha bort en 240 pinnars 0,5mm pitchkrets så är dom ett vanligt alternativ (även om jag föredrar en vanlig kolv med specialspets som värmer på alla fyra sidorna samtidigt.
Pincettkolvar är på pappret jättebra, men i praktiken så funkar dom inte lika bra. Om man inte sysslar med produktion så har man oftast inte råd att köpa alla dessa specialspetsar som krävs. För vanliga komponenter 0603, 1206, SOT23, DPAK mm så använder jag två vanliga kolvar med anpassade spetsar istället, jag tycker det fungerar bättre än min pincettkolv. Men skall man ha bort en 240 pinnars 0,5mm pitchkrets så är dom ett vanligt alternativ (även om jag föredrar en vanlig kolv med specialspets som värmer på alla fyra sidorna samtidigt.
Jag fick pincettkolv från kjell&co idag och sitter just nu och testar den. Kan bara säga fy fan vilket SKIT. Kass värmeöverföring mellan spets och löd yta.
Den orkar inte hålla värmen utan blir för kall ganska fort och då har jag dom minsta spetsarna på. Sen att anslutnings kabeln är styv som en FKKJ gör ju inte saken bättre. Sen är det för små "kragar" på kolvarna vilket gör att fingrarna för uthärda den värmen som hade behövts bättre på lödytan.
Nu vet jag varför jag annars bara har Weller´s lödverktyg.
Den orkar inte hålla värmen utan blir för kall ganska fort och då har jag dom minsta spetsarna på. Sen att anslutnings kabeln är styv som en FKKJ gör ju inte saken bättre. Sen är det för små "kragar" på kolvarna vilket gör att fingrarna för uthärda den värmen som hade behövts bättre på lödytan.
Nu vet jag varför jag annars bara har Weller´s lödverktyg.