Högnivå till lågnivå.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Kalf

Högnivå till lågnivå.

Inlägg av Kalf »

Hej jag funderar på ett sätt att använda mitt PA för att kunna både spela in och upp med. För er som inte vet vad ett PA är så är det mixer + förstärkare(I mitt fall isamma apparat.) och ett par högtalare. Min förstärkare saknar Line-Out och detta skulle jag vilja bygga till den. Förstärkaren är på 2 x 100W jag vet inte några andra specifikationer just nu, men kan ta reda på.

Då jag aldrig gjort något sådant här innan så behöver jag eran hjälp. Jag vill altså ta mina hög nivå sladdar och göra om dem till lågnivå så man kan köra in dem i datorn för inspelning.

Hoppas ni fattar.
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

100W vid vilket motstånd? Om du vet det vet du ungefär vilken maximal spänning PA:t ger.

En vanlig spänningsdelare av motstånd borde fungera. Det kan kanske vara lämpligt att ha en maximal "line-spänning" på ca 1-2V.

Frågan är om du vill ha denna spänning när förstärkaren är uppvriden för fullt, eller vid en lägre förstärkning. En lösning kan vara att bygga en reglerbar dämpning med en potentiometer.
Användarvisningsbild
Kalf

Inlägg av Kalf »

Det är 100W/4ohm (hur gör man ohm-tecken?), RMS(?): 70W/4ohm och RMS: 50W/8ohm.

Så du menar att man kan bara lägga ett motstånd paralellt med utgångarna + en potetiometer för att reglera uteffekten beroende på hur högt man spelar. Låter ju ganska lågiskt faktiskt. ;-)

Rätta mig om jag har fel men jag räknade enligt förljande:

P/I^2=R
P/R=I^2
100/4=25^2
Roten ur 25=5A

Strömmen ut är altså 5A
Då måste spänningen vara 20V eftersom
R*I=U
4*5=20V

Om man lägger denna kretsen paralellt med högtalern så delar man ju upp strömmen och då får högtalaren 2.5A istället för 5A Detta är väll inte så bra? Men ifall man lägger det i serie så är det inte heller så bra va? Hur skall jag göra?
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Är det inte bättre att leta rätt på signalen efter master-regeln och dra ut den till en lämplig kontakt?
Användarvisningsbild
Kalf

Inlägg av Kalf »

Jag vill hälst inte öppna lådan utan bygga en extern sak.
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

P=UI=U^2/R => U=sqrt(RP)=sqrt(4*100)=20V. Det är inte säkert att maximala utspänningen är just 20V men den borde vara däromkring.

Man gör spänningsdelningen med motstånd som är mycket större än vad högtalarens motstånd är. Därför kommer den mesta strömmen att gå igenom högtalaren.

Läs igenom länken nedan. Om det är något du undrar över är det bara att ställa en följdfråga.

http://www.epanorama.net/circuits/speaker_to_line.html
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

En sånkanske?
Användarvisningsbild
Kalf

Inlägg av Kalf »

Tack för den länken. När jag läste den så fattade jag inte riktigt följande mening:

Be careful here because some modern amps have both terminals actively driven. Connecting either one to a common reference could cause the output stage to smoke.

Vad innebär det? vad är det man måste vara försiktig med?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Det innebär att om du tex har fader (fram/bak) så har du INTE gemensam jord för de båda högtalarna då fungerar tex inte den jag länkade till.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Vad är det för modell och fabrikat på burken?

//B1N4RY
Användarvisningsbild
Kalf

Inlägg av Kalf »

Den heter Reily pc41000

Tror ni detta shemat kommer att fungera?

Bild
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Varför så låga resistanser? Jag tycker 100k och 10k vore mer lämpliga, om du buffrar signalen med en OP eller så. Hursomhelst kan du iaf gå upp till 1k-100 ohm för att garanterat få en bra signal att mata förstärkaren med.
Användarvisningsbild
Kalf

Inlägg av Kalf »

Jag fattar inte riktigt vad du menar. Jag skall använda kretsen till att spela in på datorn det jag spelar upp i PA't. Jag satte 80ohm för att få ner strömmen till 0.25A vilket jag har för mig är bra nivå för en line signal sedan 8 ohm för att inte köra in 20V utan 2 istället. Men när jag bygger den tänkte jag gå upp till 100 och 10 ohm. Eller har jag räknat fel någonstans tror ni?
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Med så låga motstånd blir effekten rätt hög. P=UI=U^2/R. Med större motstånd blir effekten mindre och ger dessutom en mindre påverkan på ljudet ur högtataleren.

Det flesta line-ingångar av typ ljudkort har en rätt hög inresistans (in-impedans) och man kan tänka sig att man matar dem med en spänning och att effekten inte är så viktig. I en högtalare däremot är ljudstyrkan beroende effekten dsv både spänningen och strömmen. Jag tror inte att någon line-ingång kräver en ström på 0,25A.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

för det första , håll koll på nollorna, annars får man stora problem

det bästa är transformator eller liknande, antagligen kan man gå in i burken som v-g refererade till och löda om så man har separata nollor
hur frekvensgången är skulle vara intressant att se
Skriv svar