Fading led

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lobbelios

Fading led

Inlägg av Lobbelios »

Hej på er!! Tror detta är enbart mitt andra inlägg här! Jag skulle vilja höra om någon av er har något bra schema på en sk "fading led". Har kollat runt och kopplat runt men hittar inte riktigt det jag söker. Går det en att få en led att sakta sakta "fada" ut och in utan typ arduino eller liknande..jag skulle tro att det går att fixa med en 555 men jag får inte till det. Tacksam för tips! Mvh Johan
Zkronk

Re: Fading led

Inlägg av Zkronk »

Det går att lösa med två 555:or. Sök och du skall finna :)
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Fungerar det inte med en 555:a så blir det knappast bättre med två?

En 555:a är annars väldigt enkel att använda för att dimma LED. Om det inte fungerar är det felkopplat antingen på schemat eller på kretskortet eller trasig komponent. Om det inte fungerar är det enklast och mest lärorikt att fixa problemet än att hoppa till nästa försök.

Om det är just välkontrollerad någorlunda linjär reglering av lysdioden så att dimning lätt kan kontrolleras över stort ljusområde som är viktigt så behövs någon form av återkoppling. 555:an kan användas även vid återkopplad pwm-reglering men kan man stå ut med lite värmeförluster så är analog reglering enkel och lätt att förstå. Analog återkoppling

Potten i det länkade schemat kan ersättas med valfritt styre t.ex. en RC-krets för automatisk fadning. Motståndet på 0,5 Ohm byts till något som passar din lysdiods max-ström och matningsspänning. 470 Ohm kan passa att börja med vid 12 Volt på matningsspänning så minskar risken att felkoppling bränner sönder mindre lysdioder.
De flesta vanliga operationsförstärkare duger och saknar man cmos-trissa går det lika bra med valfri NPN-trissa.

Vid lysdioder för större effekter måste effekten hanteras av effekttransistor monterad så att den kan kylas och motståndets effekt och resistans måste anpassas.
Pottens reglerområde kan anpassas genom att byta motståndet märkt 47 kOhm.
Kondensator-avkoppling av matningsspänningen saknas i schemat men bör ändå finnas för god funktion.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag hade - om jag var tvunget att lösa det utan PIC eller liknande vettigt - löst det med en dubbel op-amp. Den ena kör man som en astabil multivibrator och den andra som komparator där 3-kant signalen från multivibratorn är det ena signal och ett fallande signal kommer från en RC-länk.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Dubbla op på det viset fungerar oftast bra men utan strömåterkoppling blir regleringen av riktigt svagt ljus då aningen snävt och instabilt.
Det går med två OP få med delvis strömåterkoppling men ger tröghet i regleringen eftersom upphackade återkopplingen måste filtreras via RC-länk.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Poängen är väl att man kör med PWM och därmed inte behöver nån återkoppling av strömmen?
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Problemet är hur ögat upplever ljustyrka.
PWM medelst två OP är oftast en form av spännings-linjär styrning av pulsbredd där pulsbredderna för upplevt svagt ljus blir mer beroende på hur korta pulser elektroniken kan hänga med på. Det leder ofta till instabilt flimrigt ljus när man ska reglera riktigt svaga ljusstyrkor.
Problemet finns lika mycket i andra änden av ljusskalan, dvs när drivtrissan nästan ständigt är fullt ledande, bara enstaka transienter drar ner trissan.
Säj att inställningen är 99,9% av referensspänningen och det emellanåt då missar så att ljuset är tänt till 100%.
Man upplever knappt inget fladder, ljuset ser lika starkt ut för 99,9 såväl som 100% pådrag. Faktum är att vi måste ner till 50%
I andra änden upplevs en stor skillnad om ljuset fladdrar mellan 0 eller 0,1%. Lika stor variation, men ögat ser fladdret betydligt tydligare.
Lite enklare om man kör digital pwm där pulskvoten kan ställas från t.ex. 0-255 och där drivkretsarna designats klarar hantera även minsta bit-längden.

Man kan i mjukvara lägga på en logaritmisk funktion då skillnaden i ljustyrka mellan steg 1 och 2 är lika stor som mellan 126 och 255. Att regleringen upplevs som grov för de lägre ljusstyrkorna och närmast verkanslös
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Detta är just orsaken till att jag rekommenderade en dubbel op-amp lösning.

Själva PWM-delen är linjär men en urladdningskurva med RC är logaritmisk varför det passar ögats känslighet ganska väl.

I LED-skärmarna som baserat på min styrning brukar jag reglera i steg om 0,1% och ha logaritmisk reglering enl. ljussensor. Fungerar bra faktisk.
Lobbelios

Inlägg av Lobbelios »

Tack för all input grabbar! Löste det tillslut!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar