Att stänga in ev fukt hjälper inte. De måste ligga tort under rellativt lång tid. Farfar som var snickar la upp dylika ädelträn och de låg i regel 5-10 år innan han använde vissa delar.
Jag erbjöd mig för 100 år sedan att försöka fixa en skicka av ett compositmakerial som man bygger bänkskivor av. Fick aldrig något svar, men kolla med diskbänkstillevrkare i dina trakter. Det är ett material som har ALLA positiva egenskaper, i motsats till plyfan.
SeniorLemuren skrev:11 mm corian? Jag har en hel del på lager.
Skulle säkert sitta som en smäck! Och det var just det jag menade.
Skulle vara kul att bygga högtalare av det materialet. Jag har det som topp till en kommande bautaförstärkare.
100mm diabas eller 50 år lagrat gjutjärn så börjar vi närma oss rimliga material för en skivspelartallrik
en nackdel till med plyfa är att den inte är jämntung, det brukar finns kvisthål och annat i dom, så då får man börja balansera det med, perfekt dynamiskt balanserat
Det som skulle behövas är tre eller 4 skivor på minst 44 * 36 cm. Plinten skall vara massiv så skivorna får limmas ihop ovanpå varandra. Färgen bör inte vara allt för iögonfallande.
Fast frågan är om det är rätt material, jag googlade lite och baxnade över priset på corian. Det, plus att det inte verkar helt lätt att limma kanske gör att det blir bättre att satsa på björkplyfa istället...