I den här tråden har jag tänkt berätta om hur jag kommer få ordning på alla mina elektronikprylar.
Först kommer jag bygga ännu en "Mini-Watt" låda modell Philips, där kommer jag ha vikta pappersfoldrar med:
1) Metallfilmsmotstånd 0,6W/E12 (1Ohm-10M Ohm i fyra foldrar) [Har]
2) Metallfilmsmotstånd 2W/E12 (1Ohm-300V^2/2<47k~100k), 5st/värde [Har ej]
3) Metallfilmsmotstånd 3W/E12 (0,1Ohm-100Ohm, ELFA har inga 2W<1 Ohm...), 5st/värde [Har Ej]
4) Kondensatorer E6 (10pF-10uF) [Har]
5) Kondensatorer E12-E6 (1pF-10pF:E12, 12pF-82nF:E12-E6) [Har]
6) Keramiska kondensatorer E12 (1pF-10nF), >160V, 5st/värde [Har ej]
7) Plastkondensatorer E12 (10nF-1uF), >160V, 5st/värde [Har ej]
7) Zenerdioder (små, alla värden), 5st/värde [Har ej]
Jag har nog skrivit om den här delen förut men nu är den spikad.
Igår blev jag att märka upp en del av mina Samla-lådor från IKEA.
Speciellt dom som har att göra med mina flaggskepp-projekt blev uppmärkta och placerade högst upp på min nya hylla, dessa projekt är:
1) KLA-Knoppson Line Amplifier (förstärker linje-nivå till PA-nivå med volymkontroll)
2) KHA-Knoppson Heaphones Amplifier (förstärker egentligen på samma sätt som KLA förutom drivmöjlighet av hörlurar).
3) KPA-Knoppson Power Amplifier (mitt alldeles egenkonstruerade rörslutsteg)
4) KRA-Knoppson RIAA Amplifier (mitt RIAA/MIC-steg för skivspelare och studios)
4) KLS-Knoppson Loudspeaker (min bordshögtalare)
Sen har jag småbörjat införa ett ytterligare lagersystem.
Jag har Samla-lådor överallt dvs i garderoben, under sängen, på verkstadshyllan, på labbhyllan, i rörhyllan i köket osv
Dessa kommer jag benämna HG, HS, HV, HL, HK.
Sen kommer jag införa ett matrissystem så att till exempel översta Samla längs till vänster i labbet kommer heta HL11, varvid nästa Samla till höger om den kommer heta HL12 osv.
Jag hade ett tag en tanke på att bygga mig en lådhurts med låga men breda lådor för sortering av allt mitt bös.
Men jag tror faktiskt jag nöjer mig med att märka upp alla Samla-lådor och skriva en innehållsförteckning i Excel (som tom innehåller sökfunktion).
Jag ska emellertid noga överväga vad Excel-bladet ska innehålla.
En preliminär plan såhär på en höft:
pos, antal, benämning, typbeteckning, dimension, leverantör, artikelnummer, anmärkning
För jag tycker nog att detta system är bättre än att typ tömma alla Samla för att samla komponenterna i en lådhurts, för vad ska jag göra med allt det tomrum på hyllorna som då skapas?
Hoppas min Excel 97 innehåller sökfunktion

MVH/Roger
De andra sorteringstrådarna:
Effektmotståndsortering
Säkringssortering
Ytissortering
Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion
Potentiometersortering
Transistorsortering
Sortering av gåva från Lasp
Rörsortering
Komponentsortering