Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Purre »

http://www.clasohlson.com/se/Svamp--och ... rk/44-1371

Har ställbar temperatur. Så finns billiga med ställbar temperatur.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Har en som var ställbar, men termostaten gick sönder efter ca en vecka. Även den har fått en PID-regulator.

/// Marcus
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Byggt ett löd-rök-filter. Två ventilgaller, aktivt kol från spisfläkt, radialfläkt och en Arduino för fartreglering.

Bild
Bild
Bild

Fläkten kommer från en skrotad server och ger ett sanslöst drag vid 12V (spec. 2.9A :shock:) så har en Arduino bara för generera en PWM-signal på drygt 30%. Mjukvaran innefattar ett enkelt CLI med "set" & "save".
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Liten och kompakt.

Tror för övrigt inte jag någonsin sett aktivt kol som inte varit svart. :humm:
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

maDa skrev:Fläkten kommer från en skrotad server och ger ett sanslöst drag vid 12V (spec. 2.9A :shock:) så har en Arduino bara för generera en PWM-signal på drygt 30%. Mjukvaran innefattar ett enkelt CLI med "set" & "save".
Supermicrofläkt? Delta möjligtvis?
Jag har en drös sånna hemma, du råkar inte vilja dela med dig av källkoden till din arduino? Jag har både ett gäng arduino nano och ett gäng fläktar (och chassin, och servrar) liggandes så - har ett eget projekt planerat....

PM:a!
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Vet inte om det här är ett miniprojekt, men det är för lite dokumenterat för att kunna hålla igång en egen tråd (tror jag, iaf).

Vart precis klar med prototypen till min WS2812B-RGB-LED DJ-backdrop.
Styrs med en Teensy 3.2 + OctoWS2811 library och även breakout-board + Jinx! som mjukvara.

Bild

Peak-effekt (alla färger på max) drar den omkring 25A / 5V, exkl förluster i kablar o annat - totalt är det en bra bit över 120W LED-ljus :oops:

Här är par klipp när jag lekte med 3/4ar av den tidigare - dock temporärt monterat med eltejp på en gammal återanvänd rullgardin (som är solblekt på baksidan) - som även ska vara tyget till den färdiga första versionen.

Personligen gillar jag STARKT Video #5 ( -

Jag vart PRECIS klar med "riktiga" monteringen (Dvs använda 3M tejpen på baksidan, och mäta spacingen mellan dem - det är 3.33mm mellan mitten på varje led, men jag satte stripsen med 4cm avstånd mellan mitten av varje led för att få den lite större - det är sån ligen skillnad (~11cm totalt över 17 strips - så det märks inte i verkligheten)- det tog flera timmar att passa in allt, trots fusk med utskrivna A4:an med rutnät i rätt storlek och alla möjliga trix - tillslut märkte jag att ögonmåttet och meterstocken var snabbast :roll:

Bild

Det enda jag inte är nöjd med är att jag inte har fler leds... i dagsläget är det 510st, jag önskar jag hade minst dubbla det - om inte fyrdubbla, för helvete vad roligt det är att leka med - och vilka balla effekter och visuella ljud->ljuseffekter man kan skapa!

Imorgon ska jag ge mig på att först löda bort alla kablar, och ersätta dem med "lite" grövre - samt bygga slingor av dem (~ 150 RGB leds i serie, sen skippar jag sista fåtalet som kvarstår).

Tack och hej! :)
Användarvisningsbild
papabear
Kontakt:

Inlägg av papabear »

Behöver sortimentskåp för att kunna få ordning på div komponenter, men gott om plats är det ont om.

In på tvärsen i hyllan, o smack på med expansionsbeslag. Klart o betalt.

Tänkte att jag ska sätta upp en "karta" på sidan av skåpet också så man ser på förhand vars sakerna finns, och vad som ska finnas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av papabear 12 september 2016, 21:28:46, redigerad totalt 1 gång.
Jugge

Inlägg av Jugge »

Expansionsbeslag är en bra uppfining. Bra tänkt :tumupp:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Smart lösning papabear :tumupp:
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Byggde en NRF24-modul som genom en arduino går att koppla till trainerporten på min Futabaradio, så nu kan jag flyga små leksaksmaskiner med en riktig sändare.. Sjukt nice. ;)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Var sugen att testa en KML03 Cortex-M0+ från NXP för ersätta mina småprojekt som använder attiny25.

Blev ett litet dead bug style kort med en lysdiod att börja med.
Snurrade ihop kortet utan förstoring...QFN är 3x3mm.

SWD är pinnad enligt ST variant
Spazze

Inlägg av Spazze »

Jag köpte ett par LED-lampor från en säljare på Amazon. Dom skulle innehålla drivdon från Mean well men det var något no-name-skräp. Säljaren var inte till mycket hjälp men till slut mejlade jag direkt till Amazon och fick tillbaks pengarna. Köpte vettiga drivdon och Cree LED:ar.

Drivdon: Mean well LPC-60-1400 (42V, 1,4A)
LED: Cree CXA2540, varmvit 3500k. Spänningsfallet är 38V vid 1,4A så effekten är 53W.

Jag jämförde en originallampa med en Cree-lampa. Det syns inte så mycket skillnad på bilderna men i verkligheten märkte man att det blev lite mer ljus från Cree-lampan. Originallampan ska vara på 45W enligt etiketten men jag har inte kunnat mäta för att kolla om det stämmer.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Idag blev det en liten gryta för smälta termoplast.
Dock så var 40w lite lite, blir nog en kokplatta istället.
1802

Inlägg av 1802 »

Behövde ett stämjärn. Så jag slipade till ett bandjärn. Inte rakblads vasst, men det funkar.

Kopplade in en termostat till bilens elfläkt. Helmekanisk Kenlove, med kapillärrör(heter det så?). Blev först lite fel. Den slog av när motorn blev varm :oops: . Jag har trott att den suttit på nån större AC anl, Men den är till bil.
Användarvisningsbild
Sparky

Inlägg av Sparky »

Minner mej om en kniv jag gjorde på 70-talet, också av bandjärn. Den blev tillräckligt vass för att nästan kapa av vänster pekfinger, bara turen gjorde att jag fortfarande har fingret kvar.

-Sparky-
Skriv svar