Smart lösning på foderautomat till höns?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jacobse

Re: Smart lösning på problem?

Inlägg av jacobse »

Grymt kul med alla svar! Tack så jätte mycket! Är väldigt lärorikt även om jag inte är riktigt med på allt. Är endast en glad amatör. Då detta är första prototypen testar jag med två strömkällor. Det borde jag ha hemma. Blir att klippa lite i råttbot och se om man får det att fungera.

Fungerar principen blir det till att göra ett mer permanent. Förmodlingen att rita ett kretskort i så fall så man slipper råttbot.

Har någon tråkigt så får ni gärna rita ett schema på ett permanent system, och gärna förklara lite vad komponenterna gör. Är ny på detta... Behöver inte vara någon industri standard men något som fungerar stabilt på hobbynivå.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om du har 12 V till reläerna och reglerar ner den till 5 V till mikroprocessorn så borde ju kondensatorerna för den regulatorn kunna ta hand om de värsta spikarna. Men att köra med två strömförsörjningar visar ju om det är detta som är problemet eller inte.

Det där med avkoppling är lite "hokus pokus" om man vill ha det hundraprocentigt, men det finns ju som sagt var lite tumregler (som du fått tidigare i tråden) och de hjälper för det mesta.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Har du längre kablar än några cm mellan reläerna och ULNen så räcker den lilla skyddsdioden i ULNen inte till, sätt dioder och RC-snubber på reläerna.

Se till att avkoppla matningen till uCn ordentligt.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Varför använda relän och dessutom med induktiv last, använd halvledare så kommer man undan mycket av störningarna som startar om processorn.

Protte
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

[quote="TomasL"]Har du längre kablar än några cm mellan reläerna och ULNen så räcker den lilla skyddsdioden i ULNen inte till, .[/quote

Tomas, det där måste du förklara.
Jag tittade i ST:s datablad och clampdioden var specad till 350 mA, vadå lilla skyddsdiod.....

Protte
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja, kabeln tillför induktans som adderas till reläspolen, vilket gör att dioden i ULNen inte räcker till.
Hade stora problem, med 40cm flatkabel till reläerna, vilket försvann när jag satte dioder och snubbers på reläen.
jacobse

Inlägg av jacobse »

Verkade inte vara spänningskällan som var problemet. Testade med två olika men fick samma problem igen. Klockan och övrigt fungerar bra tills det är dax att slå till relät. Då dör allt. Frågan är om man ska prova köra med raspberry pi i stället och se om det fungerar bättre. Annars får det väl bli tråklösning och köra med timers.

Har inte koll på hur halvledare fungerar. Skulle så klart vara bra att lära sig. Men detta behöver vara klart om två veckor så har inte riktigt tid eller komponenter. Tror ni att det fungerar med en Raspberry eller blir det samma problem där?
Borre

Inlägg av Borre »

Men hur har du kopplat allt?
Har du ordentlig avkoppling, mindre kondensator, helst keramisk kring 1uF, direkt över matningen på mikroprocessorn och andra kretsar du har?
Alltså direkt vid dem, så nära pinnarna det är möjligt och inte på några långa slingrande ledare någon annanstans.

Använder du diod över reläspolarna?
jacobse

Re: Smart lösning på foderautomat till höns?

Inlägg av jacobse »

Har inte använt några dioder. Trode det skulle räcka med att ha två strömkällor. Men såg att dom hade 1N4001 på kjell. Ska gå förbi och köpa några och testa. Spelar riktningen över spolen någon roll? Om inte detta går får det nog bli ett försök med Raspberry. Gjorde något liknande projekt med raspberry och relän till motorer tidigare då fungerade det utan problem. Detta borde ju vara ungefär samma princip eller?
Borre

Inlägg av Borre »

Med katoden mot plus, annars leder ju dioden när spolen ska dra och det blir i princip en kortslutning.

Men avkoppling då? Det är utan tvekan det viktigaste, utan det har du bara tur om det fungerar alls.
kodar-holger
EF Sponsor

Inlägg av kodar-holger »

Vet du att programvaran är stabil? Kanske dags för en "tredjepartsgranskning". Det kanske inte bara är problem med avkoppling av matningsspänningen även om det naturligtvis måste fixas oberoende av programvaran.

Om den inte är för lång och för hemlig kan du ju lägga upp den här. Använd Code-taggar.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

Inlägg av GastonDeVille »

Lasp skrev:Tänk mekaniskt! En rulle som går ett varv per dygn och frigör en sprint-
Om jag förstår dig rätt vill du ladda sju omgångar med mat, en frigörs på ungefärlig tid varje dygn.
Gör det inte svårt.
Håller med i detta fallet eftersom det handlar om levande varelser som blir utan mat om elektronerna inte gör som förväntat. Exempel: Mekanisk skopa som drivs av en gammal vindrutetorkarmotor och häver upp rätt mängd käk till pippina i rätt tid styrt från enkel klocka / timer med batteribackup. 8)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Behöver man inte kontrollera höns minst en gång om dagen enligt djurbruksverket?
Då kan man ju fylla på maskinen samtidigt och slipper veckourskladdet..

Vill höns ha mat i portioner eller skulle man kunna tänka sig en skruv som kontinuerligt matade ut en liten lagom mängd mat?
jacobse

Inlägg av jacobse »

Tack för alla smarta tips. Den mekaniska lösningen låter väldigt kul. Men är inte jätte duktig på att få ihop mekaniska system. Men vore ett kul projekt att försöka få det att fungera. En skruv hade säkert fungerat utmärkt. Men var får man tag på en sån? Hönsen kontrolleras varje dag. Men tänkte att mina föräldrar skulle slippa mata dom varje dag. Jag är där ute på helgerna och tänkte att det skulle vara smidigt om jag bara kunde fylla på och så sköter det sig i princip av sig själv till nästa vecka.

Jag tog en Raspberry Pi Zero och kopplade till mitt system och det ser ut att fungera utmärkt. Inga konstiga omstarter osv när reläna slår till. I alla fall här på skrivbordet. Får se hur det blir ute i verkligheten. Men ser väldigt lovande ut.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jag förstår att det är gött att få det att funka, men jag kan inte släppa det faktum att det inte är någon principiell skillnad mellan pi och en MCU på att få det att fungera, det borde helt enkelt utan några enorma problem ha gått att få även det första att fungera.

Problemet med en Raspberry Pi är att den vevar runt ett helt Linux, så sannolikheten att hönsen blir utan mat ökar nog tyvärr med en Raspberry Pi, en oförsiktig ryckning av spänningen/strömavbrott och SD-kortet blir korrumperat och Linux bootar inte.

Kommer att tänka lite på denna film (även om jag vet att jag har delvis fel, när processorkraften blir billigare så är det naturligt att ta i lite)..

10-liters fartygs-V12 på 1500hkr används för att skala äpplen: https://www.youtube.com/watch?v=PJ7rtUor0Zc
Skriv svar