Koppling av dc-dc agg i bil.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Koppling av dc-dc agg i bil.

Inlägg av Eelector »

Jag har två DC-DC nätagg (19v till laptop och 5V till usb-hub) som skall kopplas in till 12V matning i bilen. För att inte batteriet skall ta slut direkt så skall de endast vara igång när:

- Det finns 5V i datorns usb-port (datorn är igång)
eller
- Motorn är igång (>13V tillgängligt)

Dessutom finns det två slutsteg som skall vara igång när datorn är igång.

Har försökt tota ihop ett förslag på kopplingsschema men nu behöver jag er hjälp med att hitta alla fel.
http://img205.imageshack.us/my.php?imag ... ply7hx.gif

Tack på förhand! :)

Edit: Ser att jag missat en diod över reläspolen
mekme
Kontakt:

Inlägg av mekme »

Varför inte bara använda tändningen eller typ parkeringslyset (och halvljus/helljus)?
Om du har bilen av och datorn är igång och håller igång datorn (samt slutstegen?) så lär du inte komma så långt om du glömmer bort dom.
För med största sannorlikhet så faller batterispänningen under 13V när generatorn inte snurrar. Hur bra funkar DC-DC agget till laptopen när du har ett halvtaskigt batteri?
Fast du kanske har dubbla batterier?

Mvh
Martin.
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Jag skall ha en PIC-baserad enhet ansluten till datorns serieport. Den är tänkt att bl.a mäta spänning och skicka shutdown-meddelanden till datorn när batteriets spänning blir för låg.

Har funderat vidare och skall nog ha två relä, där ett bara drar när det finns 5v på usb. Till detta skall jag koppla LCD-display, slutstegs-remote och 12->5V convertern.

Det andra relät skall bara styra datorns egen strömförsörjning. Triggas antingen av att det blir 5V på usb (= man startar datorn med batteridrift och kopplar då på laddningen), eller att spänningen är högre än 13V (= motorn går och ett par A till uppladdning av datorn spelar mindre roll)

Hur verkar mitt gamla schema i övrigt? Jag vet att jag trasslat till det med strömbegränsningsresistorerna till basen på de två transistorerna (och till kollektorn på optoisolatorn), men vad mer har jag tänkt galet?
Skriv svar