Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av AndLi »

Plastat igen ett hål i kölen i båten, så nu sjunker vi nog inte nästa gång heller :)
vette461

Inlägg av vette461 »

Min fem år gamla ac i sovrummet. Slutade fungera i helgen. Innerdel och fläkt i ytterdelen fungerade men inte kompressorn. Efter byte av den svullna start kondingen på 30uf fungerar den igen.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Bytte kabel mellan datordel och skärm på en Dell Inspiron 1750 Laptop åt en kompis. Funkar nu bra. Kabel inköptes på eBay för 53kr
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Pendlarbilen hemma fick 2 nya framdäck (Slitna i kant) Samt ny fjäder på ena sidan fram...

Firman som bytte däcken skulle också gjort framvagns inställning men påståd att höger fram torn var glapp i inlagringen.. Jag rev ner allt i mollekyler men kunde inte hitta något på högersidan.. Däremot fjäder på vänster sidan var paj.. Så min fråga är ju vad dom egentligen kollade och hur. För glapp finns inte i framvagnen. Isåfall gummi på inhängningen nedre men kan inte känna något där heller.

Aja ska tillbaks och be dem hissa upp och visa mig...
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Grannen kom med en grundig CD-compaktstereo härom månaden.

Plockade isär den i helgen och CD:en gjorde två små matta snurrningar åt varsitt håll och sa "No disc"
trots att det var CD i.
Torkade av och tryckte till linsmodulen lite med isopropanol efter det varvade den upp helt och gick längs hela CD:en innan den gav upp.
Tänkte att det kanske var dåliga kondingar och blåste varmluft på CD:ens kretskort där det satt en del elektrolyter, efter det så
hoppade den igång, men den fungerade även dagen efter så kanske smälte värmen nått intorkat fett i mekaniken eller nått som fick
det att fungera. Lämnade tillbaka den fungerande till grannen och sa att han får komma tillbaka om den ger upp igen.

Svågern hade en ölbryggare som hade lagt av helt. Visade sig att det satt två termosäkringar på inkommande el, en av dem hade löst ut.
Ska bara ha tag i en 172-graders. Kjell har 150 grader, det kanske duger och är åt rätt håll...
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

AndLi skrev:Plastat igen ett hål i kölen i båten, så nu sjunker vi nog inte nästa gång heller :)
Aha, när sjönk ni inte förra gången. :)
Användarvisningsbild
Sparky

Inlägg av Sparky »

I går, på väg hem från kursen gav bilens gasvajer upp - inte konstigt efter sådär 26 år. Och enligt Murphy's Lag gick den självklart av under instrumentbrädan... Linkade ner till lokala maskinaffären och köpte vajer och nippel, och körde med "pimpelgas" hem och tillbaks till kursen i dag. Så en del av dagen har gått med till att göra en ny gaffelkoppling mellan pedalen och vajern och nu kan jag gasa med pedalen igen. :)

-Sparky-
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

SeniorLemuren skrev:
AndLi skrev:Plastat igen ett hål i kölen i båten, så nu sjunker vi nog inte nästa gång heller :)
Aha, när sjönk ni inte förra gången. :)

:D
willmans

Inlägg av willmans »

Reparation av en audioförstärkare Argon DA2.
Fick ingen spänning från nätdelen förutom standbyspänning.
Visade sig att switchkretsen OB2269CP slutat fungera.
Efter ett byte lever den igen!
1488718784493941217-account_id=1.jpg
2497725631538492171-account_id=1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jimjou

Inlägg av Jimjou »

Hade min bil inne på reparation då ABS-lampan lyser konstant, reparatören läser av felkoder för ABS-hydralpump samt för en ABS-sensor. Han byter sensorn men pumpen indikerar fel trots han släckt felkoden flera gånger.

Han säger att pumpen måste bytas ut och att en ny pump går på 15k-20k samt en monteringskostnad på 5k-10k.

Suck.

Jag googlar runt lite, hittar ett forum där någon tipsar om att en 40A säkring i motorummet ger detta felet om den har gått. Jag provmäter den och den är av!!! Jag köper en ny för hela 47kr och....lampan lyser forfarande...FAN också inte det felet då tänkte jag.

Men sedan när jag kopplar in felkodsläsaren och kan släcka släcka felet så slocknar lampan och det har inte återkommit...än iallafall.
Användarvisningsbild
SM6XUN

Inlägg av SM6XUN »

Lagade en Marconi 2019 signalgenerator, tidbasen var off men en ny kondensator och lite hjälp så var den på rätt köl igen.

Kul med riktiga HF-prylar av äldre snitt :tumupp:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Jimjou skrev:Hade min bil inne på reparation då ABS-lampan lyser konstant, reparatören läser av felkoder för ABS-hydralpump samt för en ABS-sensor. Han byter sensorn men pumpen indikerar fel trots han släckt felkoden flera gånger.

Han säger att pumpen måste bytas ut och att en ny pump går på 15k-20k samt en monteringskostnad på 5k-10k.

Suck.

Jag googlar runt lite, hittar ett forum där någon tipsar om att en 40A säkring i motorummet ger detta felet om den har gått. Jag provmäter den och den är av!!! Jag köper en ny för hela 47kr och....lampan lyser forfarande...FAN också inte det felet då tänkte jag.

Men sedan när jag kopplar in felkodsläsaren och kan släcka släcka felet så slocknar lampan och det har inte återkommit...än iallafall.
:tumupp:
Vilken bil?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Glädjedödare frågar då: varför gick säkringen sönder?
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

Jimjou skrev:Hade min bil inne på reparation då ABS-lampan lyser konstant, reparatören läser av felkoder för ABS-hydralpump samt för en ABS-sensor. Han byter sensorn men pumpen indikerar fel trots han släckt felkoden flera gånger.

Suck.

Testa att bromsa så absen aktiveras. Säkringen lär poppa igen
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Vill nog också säga att risken är stor att säkringen kommer gå igen och att pumpen är på upphällningen... :(

Bildelsbasen?
Skriv svar