Dissekering av SMPS - Är detta OK?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Dissekering av SMPS - Är detta OK?

Inlägg av TomasL »

CE är den bästa grejjen som hänt de senaste flera hundra åren, lika konkurrans på lika vilkor, i hela EU.

Psynoise.
Ang försäljningsförbud, ja det händer utan olyckor, Husqvarnas gräsklipparrobot är ju det senaste exemplet.
Elsäkerhetsverket mfl verk gör konstant marknadskontroller på varor.
Konkurrenter anmäler varor till de relevanta myndigheterna, samma gäller privatpersoner och EFare.
Det fungerar bevisligen lika bra som när vi hade det där hemska S-märket (skönt att det är borta).
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Psynoise:
Om en produkt helt uppenbart inte uppfyller normerna, men ändå säljs med CE-märke på så känns det nästan rimligt att den ansvarige kan få stå till svars för detta eftersom denna trots allt utsatt köparna för en risk.
I fallet med limpistolen som jag länkade till så var ju det total katastrof, och så otroligt illa att jag kan tycka att ett straff borde kunnat sitta på sin plats även om ingen olycka skett.

lillahuset:
Det kan vara frustrerande att arbeta med ibland, men jag brinner trots allt lite för att göra produkter säkra att använda. Det är ett intressant och utmanande arbeta att t.ex. utföra en riskanalys på en maskin. Det man har lärt sig med tiden är att detta arbete är något som bör inledas i precis samma skede som konstruktionen/designen av maskinen inleds - inte när den är så gott som klar.
Jag har också massor kvar att lära, och när jag har med experter inom området att göra så inser jag att ingen nog blir fullärd. Dock så har jag med åren insett att det finns väldigt många som inte ens bryr sig - vilket är lite skrämmande.

Att t.ex. koppla en nödstoppknapp med enkel brytande kontakt i serie med en hydraulventil som styr en rörelse som skulle kunna äta upp en människa i ett nafs är fullkomligt vansinne. Ingen redundans. Ingen självkontroll. Ingen manuell återstart. Funktionen skulle kunna vara bristande i åratal utan att någon märkte det - förrän olyckan är framme.
Vid ett påpekande så ansåg man att det räckte att knappen fanns, och man var inte särskilt intresserade av att ta emot den hjälp jag erbjöd att se över det hela.
Nerre

Inlägg av Nerre »

psynoise skrev: * Räcker en anmälan för att myndigheter ska kontrollera produkten?
* Kan en olycka medföra detaljgranskning, exempelvis krypavstånd på kretskortnivå?
I bägge fallen där beror det lite på situationen.

Elsäkerhetsverket har ju t.ex. inspektörer som i princip kollar runt i butiker och köper in produkter som ser suspekta ut. Så får de en anmälan som har lite substans i sig så är det klart att de tittar på produkten. Vid olyckor så gissar jag att man gör en bedömning av om olyckan berodde på produkten eller inte, seriösa tillverkare gör ju själva en utredning av vad som gått fel och jag kan tänka mig att myndigheten kan begära in tillverkarens slutsats och beroende på hur den ser ut kanske de bestämmer sig för att titta närmare på produkten.

När det gäller medicintekniska produkter finns det rapporteringsskyldighet (från tillverkaren till myndighet) när det gäller incidenter.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

TomasL skrev:CE är den bästa grejjen som hänt de senaste flera hundra åren, lika konkurrans på lika vilkor, i hela EU.

Psynoise.
Ang försäljningsförbud, ja det händer utan olyckor, Husqvarnas gräsklipparrobot är ju det senaste exemplet.
Elsäkerhetsverket mfl verk gör konstant marknadskontroller på varor.
Konkurrenter anmäler varor till de relevanta myndigheterna, samma gäller privatpersoner och EFare.
Det fungerar bevisligen lika bra som när vi hade det där hemska S-märket (skönt att det är borta).
Jag minns (nästan) hur det var innan PEDen...

Varje land hade sina snåriga regler för tryckkärl... (eller tryckbärande anordning som det heter)

Just PEDen och de krav som följer med en CE märkning här kontrolleras i de flesta fall av en oberoende 3e part, mest för att konsekvenserna av ett apparathaveri kan bli katastrofala. Och det egentligen är den första och äldsta formen av tvingande standard i någon form, daterande tillbaka till ångmaskinernas tid på 1800-talet. Dessa hade en tendens att flyga i luften pga alla hemmabyggen och de flesta länder skapade ngn form av samarbetsorgan för att kontrollera dessa.

CE innefattar som sakt ATEX, LVD, MS, PED , EMC mfl
Nerre

Inlägg av Nerre »

nlinus skrev:Det man har lärt sig med tiden är att detta arbete är något som bör inledas i precis samma skede som konstruktionen/designen av maskinen inleds - inte när den är så gott som klar.
Tänk om fler hade insett detta... Ibland är det skrämmande, man ser hur företag lägger flera års arbete på att utveckla en produkt, sen när den är klar börjar man fundera på hur man ska "få den godkänd".

Det är skrämmande många kunder som ringer upp ett testhus och säger "Hej, vi har en produkt som vi ska börja sälja om en månad och vår marknadsavdelning tycker att vi borde ha ett CE-godkännande".

Då har de alltså inte ens reflekterat över riskanalys, de har inte förstått vad en CE-märkning innebär, självklart har de inte konstruerat enligt standarden och de har inte alls tid att "krångla" med att konstruera om produkten. Jag har mer än en gång i princip blivit utskälld med "Förstår ni inte vad det kostar för oss att inte kunna börja sälja produkten när vi planerat? Våra aktieägare vill inte vänta längre."
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

rikkitikkitavi skrev:
ATEX ingår inte i CE, en produkt som går under ATEX får inte CE-märkas. ATEX har sin egen märkning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

[quote="rikkitikkitaviJag minns (nästan) hur det var innan PEDen...

Varje land hade sina snåriga regler för tryckkärl... (eller tryckbärande anordning som det heter)

[/quote]
Samma med elsäkerhetskrav osv, olika i alla länder, det fanns, för vissa produkter en samnordisk provning, där SEMKO, DEMKO, NEMKO och FIMKO (hette det så) samarbetade, så man slapp göra en komplett provning, ofta lät man då NEMKO utföra huvudjobbet då de var billigast för det mesta, sedan lämnade man in ansökan till de andra med det ursprungliga protokollet som bas, och man kun de komma undan med typ 50% av kostnaden.
Eftersom, då, (dvs 80/90-talet) kunde ett SEMKO godkännande för en enkel apparat kosta uppemot 200k utan problem, så det var mycket dyrt att få igenom produkterna, dessutom klarade de sig inte igenom vid första försöket, så kostade det säg 100k per ytterligare försök.
Dessutom, det som krånglade till det var ofta att för vissa produkter var en lösning tillåten, men samma lösning var inte tillåten för andra produkter.
Ett exempel var kabelgenomföringar, i vissa produkter (hemelektronik) var de enkla genomföringarna/dragavlastarna som klämde ihop kabeln med hjälp av hålet i chassit tillåtna, i de flesta andra produkter var dessa inte tillåtna.
I vissa produkter skulle sladdställets anslutning i maskinen vara tillgängligt utifrån på plint osv, en jäkla sörja.
Pedalosaurus

Inlägg av Pedalosaurus »

Ser inte ut som det är något problem med adaptern. Visst är det tajt, men det är det i alla adaptrar av den typen. Tejpen isolerar ju bra och med den låga spänningen räcker det gott med några mm. Mycket av det som kommer från Kina är helt OK. Det har blivit någon slags noja med det här med Kinatillverkade grejor. Du kan ta vilken elektronikpryl som helst och klämmer du ihop tillräckligt så får du en kortis. Nu menar jag inte handkraft, utan att den får en rejäl tillknyckling av något tungt.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Pedalosaurus:
Jag ansåg som sagt inte heller att det fanns någon uppenbar risk, utan var mest nyfiken på att höra vad de som vet vad de talar om hade att säga :)

I det här fallet kan det ju vara så enkelt att märket är fel. Därför borde importören ha ett intresse av att lösa det.
Fick tyvärr inget svar alls, trots att vi konverserade kring andra saker.
Nerre

Inlägg av Nerre »

De har ju fått produkten såld och har väl inget intresse i att rota vidare med det. Tyvärr.

En sak som jag tycker är rätt dålig är att många (t.o.m. elsäkerhetsverket) försöker få det till att CE-märkningen är nån slags bevis på att en produkt är säker. Men CE-märkningen är ju ett krav för att produkten öht ska få säljas inom EU och märket riktar sig ju främst till myndigheterna och inte konsument.

Jag har till exempel sett beställningar där beställaren ställer som krav att produkten ska vara CE-märkt, vilket i mina ögon är i samma härad som om beställningen skulle kräva att säljaren inte skattefuskar.

Ännu värre är det ju om det handlar om en komponent. Om du tillverkar en produkt så är du ansvarig för att den är säker, du kan inte lägga ansvaret på en leverantör av en komponent och skylla på att "den var ju CE-märkt". Där måste man ju som beställare istället kräva nån form av objektivt bevis på att komponenten uppfyller de specar man har.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

TomasL skrev:
rikkitikkitavi skrev:
ATEX ingår inte i CE, en produkt som går under ATEX får inte CE-märkas. ATEX har sin egen märkning.
Jo, om din produkt uppfyller kraven enligt ATEX direktivet får du sätta på en CE logga. Självklart sätter man på en ATEX logga också.
Det gäller för ATEX 2014:34 dvs det sprillans nya direktivet.

Men visst har det varit en sabla soppa på alla plan, det blir så när man ger kontrollfolk fria händer.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Översättning av texten i länken från EU:
Enligt principen om övervakning subsidiaritetsprincipen marknaden är i första hand en uppgift för medlemsstaterna.
Produkter med CE-märkning trots att de inte uppfyller gällande krav måste identifieras av de nationella behöriga myndigheterna och därefter dras tillbaka från marknaden.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Fick idag upp datorn från kunden då det skett någon slags krasch på den. Nätaggregatet som följde med den använde vid aldrig vid installationen, men nu behjövde jag använda det för att fixa datorn.
När jag försökte sätta i kontakten på den medföljande sladden så upptäckte jag att det ena stiftet är på tok för långt, så det går inte att få den genom petskyddet.
I andra änden mot nätaggregatet håller kontakten väldigt låg kvalité, med gjutskägg som sticker ut, och en aning för stora mått så den går med nöd och näppe att få in i kontaktdonet i nätaggregatet.

Finns väl inte så mycket att säga kring detta, men tänkte att det ändå kunde vara relevant att slänga ut bilderna även på kabeln då den levererades med nätagget.
DSC_1038.jpg
DSC_1036.jpg
DSC_1035.jpg
Tillägg: Jag har konstaterat följande ut ifrån IEC60320-1 som jag googlade fram. Jag har nog inte senaste versionen, men det mesta bör väl stämma.
§8.1
Connectors shall be marked with:
- Rated current in amperes, except for 0.2 A connectors
- Rated voltage in volts
- Synbol for nature of supply
- Name, trade mark or identification mark of the maker of responsible vendor
- Type reference

(Stickproppen saknar allt detta).

Kabeln är märkt 3x0.5mm2. Detta är såvitt jag kan se inte OK. Minsta area för användning med en C13-kontakt (10A) är 0.75 mm2.

C13-kontakten är 24,4 mm bred (max är 23 mm). Höjden är 16,45 mm (max är 15,8).
The outline of the front part shall not be exceeded or decreased, at any point,
within a distance of 18 mm from the engagement face
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar