Jag har ersatt nätaggregatet med ett annat i min applikation, men fann det ändå intressant att se om det uppfyller normerna eller om det är så enkelt att det kanske bara fått fel märkning av misstag. Jag nämnde dock för leverantören att om det bara är märkningen som är fel så borde de kunna skicka Declaration of Conformity till mig, men det har de inte heller gjort...
Jag jobbar en del med maskinsäkerhet, och kommer där i kontakt med lågspänningsdirektivet, men det är inom automationsteknik så man är inte så van att analysera sådant här ner på denna nivå. Därför kunde det vara intressant att se vad ni här inne har att säga.
Kapslingen fick jag såga isär. På kretskortet sitter två kylflänsar (aluminiumplåt). Dessa är isolerade med någon form av tejp. Allt var ganska tajt ipressat i kapslingen och satt fast med dubbelhäftande tejp mellan denna och flänsarna.
Kretskortet ser ut att vara handlött. Inte vackert direkt, men det funkar väl.
Kylfläns (aluminiumplåt) nummer 1 är i direktkontakt med - -sidan (anod) på likriktarbryggan på nätdelens primärsida.
Kylfläns (aluminiumplåt) nummer 2 är i direktkontakt med +12V på sekundärsidans utgång.
Efter att ha skalat på lite tejp på ena plåten så tycker jag att konstruktionen ser väldigt vansklig ut. Pressar man ihop allt lite (det är ihoppressat i kapslingen) så är det inte särskilt långt mellan ena plåten (1) och skruven som är i kontakt med den andra (2).
Det ser helt enkelt inte riktigt bra ut kan jag tycka, men jag anser mig inte heller kompetent nog till att göra en sådan bedömning. Jag vet att man gjort liknande undersökningar här förut, så det vore som sagt intressant att se vad de som har koll har att säga om detta.