Plaståtervinning för 3D-printning
Re: Plaståtervinning för 3D-printning
Nu bättre isolerad, så värmarnas dutycycle minskade från ca 50% till 10%.
PLASTEN FÅR MYCKET STÖRRE BRYTHÅLLFASTHET OM DEN TÖJS UT ordentligt medan den är mjuk.
Tror att det måste bero på att de långa plastmolekylerna ordnar in sig i trådens riktning.
Har kommit fram till att munstyckets hål bör vara ca. dubbla önskade diametern.
Gjorde en viktig upptäckt när jag körde ut den misstänkta plasten genom att samtidigt dra i den manuellt:PLASTEN FÅR MYCKET STÖRRE BRYTHÅLLFASTHET OM DEN TÖJS UT ordentligt medan den är mjuk.
Tror att det måste bero på att de långa plastmolekylerna ordnar in sig i trådens riktning.
Har kommit fram till att munstyckets hål bör vara ca. dubbla önskade diametern.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Plaståtervinning för 3D-printning
Kanske därför det blir bra tråd när man låter den hänga ner i en stor båge innan windern.
Jag har beställt en bänksvarv nu, hade tänkt jag nu skulle kunna börja experimentera med att svarva egna nozzles och kanske tillomed bygga en ny
extruder lite snyggare.,
Jag har beställt en bänksvarv nu, hade tänkt jag nu skulle kunna börja experimentera med att svarva egna nozzles och kanske tillomed bygga en ny
extruder lite snyggare.,
Re: Plaståtervinning för 3D-printning
Gillar inte ett kilopris på 950:-( inkl. frakt) för bättre masterbatch, så jag har gjort lite experiment med olika färgtillsatser,
med väldigt varierande resultat: PP - buren masterbatch Ojämn färgmättnad mellan olika färger. Viss påverkan på smältpunkt och därmed diameter.
Grafitpulver Bäst. Ger en skimmrande gråton. Bara lite behövs.
Natural Mineral Mica Powder Pigment Soap, Nail, Cosmetic, Colorant. Green Chromium Oxide.
Stor påverkan på friktionen? i skruvmatningen. Tråd diam. ökade plötsligt med 0.5mm
Matfärg, flytande Sämst. Verkar vara sockerbaserad. Kletade ihop.
Tips på något lämpligare mottages tacksamt.
Här syns också töjningens inverkan.
Kärnan som töjs mest (pga. att den förblir varmast längst ) håller ihop tråden sedan skalet brustit.
med väldigt varierande resultat: PP - buren masterbatch Ojämn färgmättnad mellan olika färger. Viss påverkan på smältpunkt och därmed diameter.
Grafitpulver Bäst. Ger en skimmrande gråton. Bara lite behövs.
Natural Mineral Mica Powder Pigment Soap, Nail, Cosmetic, Colorant. Green Chromium Oxide.
Stor påverkan på friktionen? i skruvmatningen. Tråd diam. ökade plötsligt med 0.5mm
Matfärg, flytande Sämst. Verkar vara sockerbaserad. Kletade ihop.
Tips på något lämpligare mottages tacksamt.
Här syns också töjningens inverkan.
Kärnan som töjs mest (pga. att den förblir varmast längst ) håller ihop tråden sedan skalet brustit.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Plaståtervinning för 3D-printning
Jag har länge kört med en masterbatch från en snubbe i england som jag köpte mycket pellets av. Han har lagt ner verksamheten nu
så jag köpte alla pellets och all masterbatch han hade kvar. 75kg pla och ca 5kg masterbatch. Blå, grå, vit, svart, grön, gul. Men tyvärr ingen
röd
masterbatchen är för PP, PE, ABS, PLA mm. Det är alltså en universal typ, och den har varit väldigt bra och blandas ca 2% .
Tillverkad i UK, så inget kinaskit.
Har även en 20-25kg förfärgad vit ABS pellets (okänt fabrikat) liggande som inte används.
Du skulle kunna testa den, men jag har dåligt med tid att pilla med 3d stuff just nu. Har en ny svarv jag måste lära mig använda nu.
PS: jag bor nästan granne med Trönninge Plastfabrik (dotterbolag till Trönninge gummifabrik), så jag var där på besök en dag och fick köpa
lite olika sorters pellets för kaffepengar. Fick med mig PP, ABS-PC och nån TPE pellet (som tyvärr var lite för mjuk för att köra i skrivaren,
fick köra väääldigt långsamt).
PP är skit, går inte att få runt, det blir ovalt vid extrudering. PC-ABS gick bra både att extrudera och printa med.
Ska väl dit igen nångång när jag får tid och se om jag kan få testa nåt annat.
så jag köpte alla pellets och all masterbatch han hade kvar. 75kg pla och ca 5kg masterbatch. Blå, grå, vit, svart, grön, gul. Men tyvärr ingen
röd

masterbatchen är för PP, PE, ABS, PLA mm. Det är alltså en universal typ, och den har varit väldigt bra och blandas ca 2% .
Tillverkad i UK, så inget kinaskit.
Har även en 20-25kg förfärgad vit ABS pellets (okänt fabrikat) liggande som inte används.
Du skulle kunna testa den, men jag har dåligt med tid att pilla med 3d stuff just nu. Har en ny svarv jag måste lära mig använda nu.
PS: jag bor nästan granne med Trönninge Plastfabrik (dotterbolag till Trönninge gummifabrik), så jag var där på besök en dag och fick köpa
lite olika sorters pellets för kaffepengar. Fick med mig PP, ABS-PC och nån TPE pellet (som tyvärr var lite för mjuk för att köra i skrivaren,
fick köra väääldigt långsamt).
PP är skit, går inte att få runt, det blir ovalt vid extrudering. PC-ABS gick bra både att extrudera och printa med.
Ska väl dit igen nångång när jag får tid och se om jag kan få testa nåt annat.
Re: Plaståtervinning för 3D-printning
Ja ABS är lätt att få tag på från någon firma med formsprutningsmaskiner. PLA är värre.
Det jag närmast är intresserad av att testa är nylon och PET.
Samlar på mig PET-flaskor nu för malning.
Ett sådant här extruderbygge skulle jag inte rekommendera till någon som inte har mycket tid och riktigt stort tålamod.
Mitt ligger väldigt nära gränsen just nu. Skruven låste sig efter att granulat kommit bakvägen in i lagerblocket.
Det jag närmast är intresserad av att testa är nylon och PET.
Samlar på mig PET-flaskor nu för malning.
Ett sådant här extruderbygge skulle jag inte rekommendera till någon som inte har mycket tid och riktigt stort tålamod.
Mitt ligger väldigt nära gränsen just nu. Skruven låste sig efter att granulat kommit bakvägen in i lagerblocket.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Plaståtervinning för 3D-printning
Lagt till en Go / NoGo test för max diameter.
Det har hänt att det blivit korta sträckor ( några mm långa ) som varit så tjocka att de fastnat i extrudern.
De fastnar förståss här istället och det är rätt lätt att skrapa några ggr. med en kniv, så de passerar,
men funderar på att sätta dit en värmare för att få det hela automatiskt.
Det har hänt att det blivit korta sträckor ( några mm långa ) som varit så tjocka att de fastnat i extrudern.
De fastnar förståss här istället och det är rätt lätt att skrapa några ggr. med en kniv, så de passerar,
men funderar på att sätta dit en värmare för att få det hela automatiskt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Plaståtervinning för 3D-printning
Nej, samma maskin för att nyttja befintlg uppspolning, men än så länge i en separat körning tills funkerande & intrimmat.
Munstyckets utformning är kritisk. Det blir lätt för tunn tråd i stället.
Man behöver snarare trycka tråden genom munstycket än att dra.
Det lär också behövas någon form av buffert för att det ska funka samtidigt med extruderingen.
Kanske ett större fjädrande eller fritt hängande hjul.
Munstyckets utformning är kritisk. Det blir lätt för tunn tråd i stället.
Man behöver snarare trycka tråden genom munstycket än att dra.
Det lär också behövas någon form av buffert för att det ska funka samtidigt med extruderingen.
Kanske ett större fjädrande eller fritt hängande hjul.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Inlägg: 12607
- Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
- Ort: Helsingborg
Re: Plaståtervinning för 3D-printning
I min ungdom, mycket längesedan, var jag försteman på ett Valsverk. Inget blev till rätt dimension vid en körning, man kör flera gånger genom valsarna för bäst kontroll.
Borde gälla även vid Tråddragning.
Borde gälla även vid Tråddragning.

Re: Plaståtervinning för 3D-printning
Den stora skillnaden är att här är inga valsar inblandade ( ännu ).
Jag har hittat små kullager med ganska lämplig U-groove som jag håller på att ändra med slipning, så det kanske kommer.
Jag har hittat små kullager med ganska lämplig U-groove som jag håller på att ändra med slipning, så det kanske kommer.
Re: Plaståtervinning för 3D-printning
Har kört kvarnen lite mer nu och kom fram till att kraftigare motor behövdes när plastbitarna har lite högre % infill.
Först en stor förbättring genom att byta startswitchen till en polvändningsbrytare, så man kan backa loss när det tar stopp, vilket hände för ofta.
Sen blev det motorbyte till denna 200W med större utväxling.
Den är så stark att en 4mm rörsprint (Biltema) skjuvades av vid stopp.
Får prova med en massiv sprint och klyva de största plastbitarna i en bänkplåtsax först.
Först en stor förbättring genom att byta startswitchen till en polvändningsbrytare, så man kan backa loss när det tar stopp, vilket hände för ofta.
Sen blev det motorbyte till denna 200W med större utväxling.
Den är så stark att en 4mm rörsprint (Biltema) skjuvades av vid stopp.
Får prova med en massiv sprint och klyva de största plastbitarna i en bänkplåtsax först.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Plaståtervinning för 3D-printning
Lådan blev full för fort och kunde låsas av uppstickande plastbitar, så ny version.
Det kan vara lämpligt att torka plasten i ugn först och mala medan den fortfarande är varm & mjuk.
Ett powersupply som löser ut vid motorns maxström är nästan ett måste.
Det kan vara lämpligt att torka plasten i ugn först och mala medan den fortfarande är varm & mjuk.
Ett powersupply som löser ut vid motorns maxström är nästan ett måste.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Plaståtervinning för 3D-printning
Nystart med stegmotor i stället för DC. Ska bli skönt att slippa kedjerassel, men byte mest för att få mer exakt fartkontroll.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Plaståtervinning för 3D-printning
Det största problemet jag nu ser med min kvarn är den olämpligt kantiga form det malda materialet får.
Det bör vara mycket rundare och jämnstort för att inte haka upp sig i hopper.
Speciellt långsmala trådar ( som kasserat filament ) tenderar att slinka igenom i långa bitar.
Därför byggde jag denna enkla kvarn där en borr drivs av en borrmaskin och där de malda bitarnas längd bestämms av borrdiametern. Funderar på att först smälta kasserade utskrifter i en cylinder med kolv och spritsa ut trådar lämpade för denna kvarn för att få ett mer granulatlikt material.
Det bör vara mycket rundare och jämnstort för att inte haka upp sig i hopper.
Speciellt långsmala trådar ( som kasserat filament ) tenderar att slinka igenom i långa bitar.
Därför byggde jag denna enkla kvarn där en borr drivs av en borrmaskin och där de malda bitarnas längd bestämms av borrdiametern. Funderar på att först smälta kasserade utskrifter i en cylinder med kolv och spritsa ut trådar lämpade för denna kvarn för att få ett mer granulatlikt material.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.