Köpråd vid köp av cnc fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Ardbeg

Köpråd vid köp av cnc fräs

Inlägg av Ardbeg »

Hej,som nybliven medlem har jag en ganska delikat fråga till er. Jag går och funderar om jag ska gå och köpa mig en cnc fräs. Jag kommer att fräsa/gravera aluminium ,mässing, akryl och kanske lite corian. Jag kommer att ta det lite försiktigt med många skär och riktigt fegköra den.
Storleks mässigt så är det inte så noga ca 400x800(fräsytan) men som sagt jag är ganska fliexibel vad det gäller storleken.
Jag har sneglat lite på cnc-step från Tyskland och fasnat för deras maskiner eller något i den stilen, men det bästa och enklaste vore att hitta någon i landet som säljer något vettigt.
Tyvär har jag inte tiden eller kunskapen att bygga något själv utan räknar med att få punga ut med ca 50 000 kr för någon vettig maskin.
då jag bara har 220v i garaget är en stor verkstads maskin inget alternativ.

tips någon?

mvh Ardbeg
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: Köpråd vid köp av cnc fräs

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Hej och välkommen till ett bra forum.
Att börja med att fråga är aldrig fel,
Men jag undrar hur planen ser ut, om man kanske skall börja med att hyra in sig hos någon i omgivningen!
Bara för att känna på!

PS jag skriver detta för att jag själv inte ens har plats för en slik maskin /Ds
Ardbeg

Inlägg av Ardbeg »

Hej och tack för svaret.Saken är det att jag kör en stor router/fräs 1500mm x 3000mm på jobbet men är till den grad yrkesskadad att jag vill ha en liten liknande fräs hemma i garaget bara för att leka med och i bästa fall kanske kunna starta ett liiitet bolag med.
Men marknaden för sådana häringa maskiner är ganska liten i sverige och utbudet ännu mindre därav min fråga.

mvh ardbeg
wrep

Inlägg av wrep »

http://www.jbcnc.se/product_info.php?cP ... cts_id=381

Det här kanske kan vara något om du vill handla inom Sverige.
Jag vet inget om själva maskinen i sig men har handlat lite småprylar på jb och det har bått bra och snabbt.

mvh// Per
Ardbeg

Inlägg av Ardbeg »

Ja,jbcnc och solectro är de enda som jag vet om som kränger det som jag är ute efter.
Kollar man på Tyska eller USA marknaden så nästan vimlar det av maskiner och är man ute efter en kinesisk så
finns de ju på ebay.
Synd att inte Une gravyr i jönköping säljer Heiz cnc maskiner längre. Är det någon på forat som har en cnc step maskin?

mvh Ardbeg
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Åhå, Une gravyr kände jag inte till, vad trevligt och där man bor. Tack för den!

Inte CNC iofs, men i Huskvarna: http://www.smaskin.se/frasning/maskiner ... smaskiner/

MVH: Mikael
Ardbeg

Inlägg av Ardbeg »

Jaha,nu väcker jag denna gamla tråden igen då jag nu har köpt en fräs. Det blev en Multicam MT22 från slutet av 1900 talet.Fördelarna är att det är en stadig och bra maskin och nackdelarna är att den är rätt gammal med allt vad det innebär med programvara mm, så nu sitter jag med ett win 98 och enroute 2.3/casmate och konstaterar att allt inte var bättre förr.
Om nu oturen är framme och moderkortet ryker så finns inget nytt. Finns det möjlighet att för en försvarbar summa byta ut styrsystemet mot ett mach3 eller liknande ? hoppas ni förstår vad jag menar

eder Ardbeg
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Visst går det att byta ut det hela till Mach3 el dylikt PC-baserat system, handlar bara om vad du vill lägga på det hela respektive hur mycket tid du vill lägga på det hela.

Vad sitter det för motorer på den, vad är det för typ av spindel, har den avancerade funktioner som verktygsväxlare eller är det bara XYZ-rörelse?

Troligtvis är det enklaste att byta hela elektroniken till en PC och nya drivsteg, men det är ju några timmars jobb.
Ardbeg

Inlägg av Ardbeg »

Åren går och det är dax att handla nyare fräs igen. Samma problem som innan, dåligt med handlare i Sverige. Det vore gött med en svensk återförsäljare som man kunde utbyta tankar och fråga lite ang maskin köpet.

Det är dock i Tyskland som jag har hittat flest ställen för mindre cnc fräsar, men jag har ingen erfarenhet av att handla så pass dyra och komplicerade grejer över nätet utan att ha sett dem live.
Några handlare som jag tycker verkar ok är: Sorotec, Millstep, CNC-step, BZT även Comagrav i Tjeckien och INFOTEC i Polen är lite intressanta.
Är det någon här inne som har handlat från någon av dessa?

Det är en liten maskin ca 600x900 med verktygsväxlare och stadig nog att fräsa aluminium och brons som jag är på jakt efter.

mvh Anders
primerone

Inlägg av primerone »

Det finns en BZT på blocket just nu. Något mindre än ditt önskemål och utan verktygsväxlare dock.
https://www.blocket.se/ystad/3D_CNC_fra ... 4.htm?sa=1

Vad hände med Multicam MT22'an? Är det kapacitetsbrist eller har den lagt av? MT22 är ju en mekaniskt trevlig maskin och bör inte vara så svår att kovertera till ett modernare styrsystem.
bobobo

Inlägg av bobobo »

1000x500 rörelse, så den är inte riktigt tillräckligt stor:
https://m.blocket.se/kronoberg/Flerop_F ... ?ca=11&w=3
Men med 600mm y-rörelse och kapacitet att fräsa alu på riktigt så blir det nog något ton till.
Ardbeg

Inlägg av Ardbeg »

Hej

Angående MT22 an så håller jag med,det är en liten stadig sak som funkar bra. Dock så saknar jag ATC då jag är van med det från mitt vanliga jobb.
Sedan är det lite läskigt om modekortet skulle gå sönder,det tillverkas ju inte längre och det dräller ju inte av begagnade sådana.
Att konvertera den till något modernare styrsystem har jag helt enkelt inte kunskaper eller tid att lära mig. När dagen kommer så sätter jag ut en säljes annons här tror jag.

Då jag säljer det jag tillverkar krävs det att maskinen är lite mer än en hobby maskin utan att vara en 2ton tung flerop fräs. Att jag missade BZT maskinen är konstigt då jag försöker finkamma blocket efter objekt.

mvh Anders
Skriv svar