Hitta överföringsfunktion till en motordriven kulventil

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Nerre

Re: Hitta överföringsfunktion till en motordriven kulventil

Inlägg av Nerre »

Al_Bundy skrev: Men det jag har gjort nu är att jag har skapat en lookup table med värden som säger att visst värde motsvarar en viss puls. Så om jag ligger t.ex. 0.3 flödesenheter ifrån som fel, så t.ex. säger tabellen att 0.3 är ett litet värde och där med så ska ventilen pulsera 10 pulser åt ena hållet. Hade jag varit -0.3 flödesenheter fel så säger tabellen att jag ska pulsera 10 pulser åt andra hållet.
Om du ska reglera med closed loop behöver du inte krångla med lookup-tabell, du använder dig av vanlig hederlig PID-reglering. Om det inte är höga krav på snabbt inreglering så räcker det med PI och relativt låg I-faktor.
svanted

Inlägg av svanted »

Tomas L:
din röda kurva beskriver en 100% öppen kulventil efter 20°
men enligt de grafer jag hittat är ventilen öppen 5% efter 20°
på bilden nedan kan man se att 45° på en kulventil är MINDRE än 50% öppen,
quarter-turn-valve-different-stages.jpg
medan din graf visar att den sedan länge är 100% öppen.
vilken typ av ventil hade du mätt på?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted

Inlägg av svanted »

TomasL skrev:På 90-talet när vi skulle bygga om alla butikskylsystem till indirekta system, fanns det bara motoriserade kulventiler att tillgå.
Efter ett par års försök, konstaterade vi att det var omöjligt att reglera temperaturen i kyldiskarna med kulventiler, trots att de hade relativt lång gångtid, 120s så gick det bara inte. Vi fick ändra funktionerna så att ventilen fick arbeta som temperaturbegränsning, dvs stänga när det blev för kallt, och justera in temperaturerna med hjälp av injusteringsventiler i stället.

Proportionella kulventiler kom i början på 2000-talet, där Sauter var pionjärer, och nästan de enda leverantörerna av dessa.
jaha? :oops:
VAD var det ni reglerade?
vatten flöde från en pump?
kylmedium från en kompressor?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

SeniorLemuren skrev:
grym skrev:klart det går, det är bara så djävla krångligt att ingen person med sunt förnuft som haft med det att göra tänker tanken att ha en kulventil som reglerventil :badgrin: :wink:
Det du säger här är ett klockrent exempel på vad som var uppe i en annan tråd. Här kallar du TS för en person som saknar sunt förnuft, eller som någon annan skrev, dags att ta fram popcornspåsen. Jävla barnsligheter säger jag, hitta på något annat än att sitta och mobba medlemmar som i alla fall försöker konstruera någonting, även om det är lite bakvänt.

Vilket du i och för sig inte ens vet. Jag ser ingenstans att någon har frågat TS vilken typ av kulventil han använder. Det kan ju vara en typ V som är speciellt gjord för flödesreglering och som är, tvärs emot vad TomasL påstår, ganska vanliga nu förtiden. Skulle det vara på det viset att TS inte har en modell V så får man ju ta reda på det innan man bara avfärdar alltihop som tokigheter.

Sedan är det faktiskt inte så komplicerat eller omöjligt som det påstås, att reglera flödet med en "vanlig" flödesventil. Det hela hänger på hur bra återgivning man har och hur exakt man kan styra läget på ventilen. Det största problemet är inte själva styrningen utan problem med vätskor som har föroreningar som kan fastna i kulan framkant och förorsaka stopp eller stora snabba fluktuationer i flödet. Men handlar det om mäsk är det inga som helst problem.

När jag skulle posta detta så hade det redan ramlat in flera inlägg. Men jag postar detta ändå.
lägg märke till
:wink:
på slutet :wink:
Nerre

Inlägg av Nerre »

svanted skrev: på bilden nedan kan man se att 45° på en kulventil är MINDRE än 50% öppen,
Jag tror inte den där bilden är rättvisande för en vätska, den visar hur mycket du ser rakt igenom. Men så som "ventilsätet" för en kulventil ser ut så kommer det ju att passera vätska "bakom det gråa" i den där bilden.

Jag antar att Tomas kurva visar flödet genom ventilen.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Ok. Det är ju en 12 Volts DC-motor som körs antingen åt ena hållet för öppning eller åt andra hållet för stängning. Den har inte fjäderretur (CR-02 resp CR-05 ), CR-04 har fjäderåtergång men den har han inte länkat till. Så alltså så kan man dra ner hastigheten med att köra PWM. Hela flödet regleras mellan en öppningsgrad av 10- 25 % enligt ditt diagram, vilket inte borde vara något som helst problem att flödesreglera om man sänker varvtalet på motorn medelst PWM.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

svanted skrev:du måste beskriva vad du vill reglera och konstruktionen bakom?
pumpar?flöden?vätska?
den kan kansek gå att reglera med en vanlig kulventil men inte under alla omständigheter.
till att börja med måste du kunna mäta ventilens lägen?
kan du det?
alla regleringar har en återkoppling, det är en förutsättning.
Det är en hink med vatten. En motordriven kulventil under. Efter kulventilen är det en flödesgivare. Jag ska reglera så att nivån håller sig konstant om jag fyller på med vatten.

Ett problem jag har problem att räkna är den olinjära växande arean på hålet hos kulventilen när ventilen öppnas sakta och säkert. Jag har inte lyckats lösa det än.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

svanted skrev:
TomasL skrev:På 90-talet när vi skulle bygga om alla butikskylsystem till indirekta system, fanns det bara motoriserade kulventiler att tillgå.
Efter ett par års försök, konstaterade vi att det var omöjligt att reglera temperaturen i kyldiskarna med kulventiler, trots att de hade relativt lång gångtid, 120s så gick det bara inte. Vi fick ändra funktionerna så att ventilen fick arbeta som temperaturbegränsning, dvs stänga när det blev för kallt, och justera in temperaturerna med hjälp av injusteringsventiler i stället.

Proportionella kulventiler kom i början på 2000-talet, där Sauter var pionjärer, och nästan de enda leverantörerna av dessa.
jaha? :oops:
VAD var det ni reglerade?
vatten flöde från en pump?
kylmedium från en kompressor?
Vattenflöde från en pump.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Nerre skrev:
Al_Bundy skrev: Men det jag har gjort nu är att jag har skapat en lookup table med värden som säger att visst värde motsvarar en viss puls. Så om jag ligger t.ex. 0.3 flödesenheter ifrån som fel, så t.ex. säger tabellen att 0.3 är ett litet värde och där med så ska ventilen pulsera 10 pulser åt ena hållet. Hade jag varit -0.3 flödesenheter fel så säger tabellen att jag ska pulsera 10 pulser åt andra hållet.
Om du ska reglera med closed loop behöver du inte krångla med lookup-tabell, du använder dig av vanlig hederlig PID-reglering. Om det inte är höga krav på snabbt inreglering så räcker det med PI och relativt låg I-faktor.
Problemet är att jag vet inte hur jag ska bestämma någon överföringsfunktion. Ventilen är rätt bra för att om ventilen är 100% stängd och sedan pulserar jag 90 pulser, där varje puls är 10 ms hög så blir ventilen 100% öppen. Skulle denna motordrivna ventil fungera mer som en servo där man bara anger en viss frekvens så hade jag lätt valt en PID.
svanted

Inlägg av svanted »

genom att strypa utloppet från en centrifugalpump mha en kulventil?
nu förstår jag?
din graf visar alltså flödet från en pump med maxflöde 100% som stryps mha en kulventil?
har jag rätt?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Nerre skrev:
svanted skrev: på bilden nedan kan man se att 45° på en kulventil är MINDRE än 50% öppen,
Jag tror inte den där bilden är rättvisande för en vätska, den visar hur mycket du ser rakt igenom. Men så som "ventilsätet" för en kulventil ser ut så kommer det ju att passera vätska "bakom det gråa" i den där bilden.

Jag antar att Tomas kurva visar flödet genom ventilen.
Det är ju komplicerat hur vätskor strömmar, men de facto är ju att öppningsarean är den som visas på bilden såväl som utloppsarean så vad som sker däremellan borde ju vara ganska ointressant. Jämför med en bilkö som skall igenom en tunnel. Det går ju inte fortare bara för att det råkade vara en stor fotbollsplan inne i tunneln. Bilarna ska ju ut och in genom den begränsade in och utfarten,
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

SeniorLemuren skrev:Ok. Det är ju en 12 Volts DC-motor som körs antingen åt ena hållet för öppning eller åt andra hållet för stängning. Den har inte fjäderretur (CR-02 resp CR-05 ), CR-04 har fjäderåtergång men den har han inte länkat till. Så alltså så kan man dra ner hastigheten med att köra PWM. Hela flödet regleras mellan en öppningsgrad av 10- 25 % enligt ditt diagram, vilket inte borde vara något som helst problem att flödesreglera om man sänker varvtalet på motorn medelst PWM.
Ja. Det är en CR02(som det står på ventilen). Denna tar stopp för att man inte ska rotera mer än 90 grader. Jag tänker programmera en sorts PWM.

Exempelvis så tänker jag på att börvärdesflödet ska beskriva en viss puls t.ex. puls nummer 53. Om min flödesgivare säger att nuvarande flödet stämmer överens med puls nummer 43 så ska motorn driva 10 pulser framåt. Sedan gör den en mätning igen. Om nuvarande flödet stämmer överens med pulsnummer 60 så ska motorn driva 7 pulser bakåt.

Men jag har lite problem med att räkna den olinjära växande arean hos kulan på ventilen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jo det går fortare, min kurva avser flödet genom ventilen, jag satte fel värde på y-axeln, det skall inte vara %av kvs utan % av fullt flöde.
kvs är en funktion av tryckfall, flöde och densitet, och anges normalt för ventiler med vatten, dvs densiteten 1000.
kvs värdet anger flödet genom en fullt öppen ventil vid 1 bars tryckfall över ventilen, och det anges som m3/h.

Den kurva som svanted visar är baserad på konstant tryckfall över ventilen, vilket inte alltid är fallet.
Ju mindre ventilöppning desto högre tryckfall.
I normalfallet när man har ett variabelt tryckfall över ventilen, som i detta fallet, kommer flödet att öka mer i början när man öppnar ventilen då tryckfallet är större, och mindre i slutet då tryckfallet sjunker, till i princip 0 vid fullt öppen ventil.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

svanted, tänk dig ett system med säg 100 kulventiler, huruvida en eller ett par ventiler stängs eller öppnar påverkar inte pumpen nämnvärt, dessutom använde vi oftast 3-vägsventiler.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Al_Bundy skrev: Det är en hink med vatten. En motordriven kulventil under. Efter kulventilen är det en flödesgivare. Jag ska reglera så att nivån håller sig konstant om jag fyller på med vatten.
Ta en hink utan bottenventil och gör ett lagom stort hål på sidan av hinken vid den nivå du vill ha, då kommer vattnet att rinna ut helt av sig själv vid rätt nivå :tumupp:
Skriv svar