Hitta överföringsfunktion till en motordriven kulventil

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Nerre

Re: Hitta överföringsfunktion till en motordriven kulventil

Inlägg av Nerre »

Reglera innebär normalt att man styr mot ett börvärde och kompenserar för förändringar.

Om det t.ex. handlar om ett flöde så kommer det inte bara bero på ventilens läge utan även tryckskillnaden. Om trycket förändras så förändras flödet.

Men reglering så kommer systemet att ändra ventilens läge så flödet blir rätt.

Justering innebär att man ställer in ventilen i ett läge som ger ungefär rätt flöde, men det kommer att variera och det kommer att vara nästintill omöjligt att finjustera.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Miramithe skrev:Oj mycket al trådar nu och jag har slut på popcorn...
Men seriöst varför ska du hålla på och toka och krångla till det? Bättre med riktiga grejjor och få någon form av reglering
Jadu, bara att köpa in i bulkförpackningar :mrgreen:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

SeniorLemuren skrev:@TomasL: Skillnad???
Nerre svarade visst på det, härovan.

Tecno, köper ni inte torkad majs i kiloförpackningar och laddar popcornmaskinen, eller?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det liksom inte vill räcka till så nu behövs en bulkbil som fyller stora SILOT :mrgreen:
svanted

Inlägg av svanted »

du måste beskriva vad du vill reglera och konstruktionen bakom?
pumpar?flöden?vätska?
den kan kansek gå att reglera med en vanlig kulventil men inte under alla omständigheter.
till att börja med måste du kunna mäta ventilens lägen?
kan du det?
alla regleringar har en återkoppling, det är en förutsättning.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

grym skrev:klart det går, det är bara så djävla krångligt att ingen person med sunt förnuft som haft med det att göra tänker tanken att ha en kulventil som reglerventil :badgrin: :wink:
Det du säger här är ett klockrent exempel på vad som var uppe i en annan tråd. Här kallar du TS för en person som saknar sunt förnuft, eller som någon annan skrev, dags att ta fram popcornspåsen. Jävla barnsligheter säger jag, hitta på något annat än att sitta och mobba medlemmar som i alla fall försöker konstruera någonting, även om det är lite bakvänt.

Vilket du i och för sig inte ens vet. Jag ser ingenstans att någon har frågat TS vilken typ av kulventil han använder. Det kan ju vara en typ V som är speciellt gjord för flödesreglering och som är, tvärs emot vad TomasL påstår, ganska vanliga nu förtiden. Skulle det vara på det viset att TS inte har en modell V så får man ju ta reda på det innan man bara avfärdar alltihop som tokigheter.

Sedan är det faktiskt inte så komplicerat eller omöjligt som det påstås, att reglera flödet med en "vanlig" flödesventil. Det hela hänger på hur bra återgivning man har och hur exakt man kan styra läget på ventilen. Det största problemet är inte själva styrningen utan problem med vätskor som har föroreningar som kan fastna i kulan framkant och förorsaka stopp eller stora snabba fluktuationer i flödet. Men handlar det om mäsk är det inga som helst problem.

När jag skulle posta detta så hade det redan ramlat in flera inlägg. Men jag postar detta ändå.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Nerre skrev:Reglera innebär normalt att man styr mot ett börvärde och kompenserar för förändringar.

Om det t.ex. handlar om ett flöde så kommer det inte bara bero på ventilens läge utan även tryckskillnaden. Om trycket förändras så förändras flödet.

Men reglering så kommer systemet att ändra ventilens läge så flödet blir rätt.

Justering innebär att man ställer in ventilen i ett läge som ger ungefär rätt flöde, men det kommer att variera och det kommer att vara nästintill omöjligt att finjustera.
" TomasL. Nej Nerre talar inte om varför det inte går att flödesreglera med en kulventil som du påstår. Han förklarar att det går. Precis som jag gjorde redan i inlägg nr 3.
Om det är en ventil som stannar i ett visst läge när du stoppar motorn och du är ute efter att styra flödet från den så är det väl enklast och noggrannast att mäta utflödet och köra closed loop.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

danielr112 skrev:Sätt en flödesmätare efter och mät den. Precis som man gör på värmesystem där du regler en ventil för att sedan läsa av temperaturen av utgående vatten. Är det för högt så sänker man flödet något.

Closed loop helt enkelt.
TomasL skrev:Riktiga grejjor i detta fall är en reglerventil, det finns faktiskt kulventiler med denna funktion, alternativt en sätesventil (vanligast), slidventil(också rätt vanliga) eller en nålventil.

Kulventiler konstruerade för reglering är riktigt bra, mycket hög noggrannhet och minimalt läckflöde, slidventiler är sämst när det gäller läckflöde.

Exempel på kulventiler vilka går utmärkt att använda som reglerventiler är: http://www.sauter.se/uploads/tx_cabagpdm/917322.pdf
Använder dessa själv.
Men du måste fortfarande mäta flödet, däremot får du en proportionell reglering av flödet för hela ventilens öppningsområde.
Med tillhörande motor så kan du ställa in 3 olika karakteristikor mellan motorn vridningsvinkel och kvs-värdet

Jag har två flödesmätare av märket AICHI som jag tänker använda. Riktigt bra och dem är mycket känsliga.

Men det jag har gjort nu är att jag har skapat en lookup table med värden som säger att visst värde motsvarar en viss puls. Så om jag ligger t.ex. 0.3 flödesenheter ifrån som fel, så t.ex. säger tabellen att 0.3 är ett litet värde och där med så ska ventilen pulsera 10 pulser åt ena hållet. Hade jag varit -0.3 flödesenheter fel så säger tabellen att jag ska pulsera 10 pulser åt andra hållet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ungefär så här ser förhållandet mellan kvs och öppningsgraden ut för en normal kulventil och en kulventil borrad för att vara proportionell.
Ventilen går från 0kvs till fullt kvs på utyp 10-15 graders öppning, vilket i princip gör det omöjligt att använda den som reglerventil, lägg då till det faktum att TS ventil har, enligt TS själv en gångtid om ca 5s för fullt öppen ventil.
För reglerventiler brukar man vilja ha betydligt längre gångtider, då det blir rätt svårt att positionera ventilen annars.

Det finns förvisso ventiler som är oerhört snabba och oerhört exakta, exempelvis den proportionella magnetventilen som Svenska STAEFA konstruerade.
den ventilen är en sätesventil med runt, vill jag minnas 10-15mm slag och drevs av en elektromagnetisk linjärmotor, den hade en upplösning om runt 20ksteg och öppningstid på några tiondelars sekunder.
Men med traditionella ventiler vill man ha relativt lång gångtid, 30-120s är rätt vanligt, med majoriteten av motorerna i den övre delen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av TomasL 30 augusti 2016, 19:36:07, redigerad totalt 1 gång.
svanted

Inlägg av svanted »

eller så här
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ja det är olika ventiler, hur de är konstruerade.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

TomasL skrev:Ungefär så här ser förhållandet mellan kvs och öppningsgraden ut för en normal kulventil och en kulventil borrad för att vara proportionell.
Ventilen går från 0kvs till fullt kvs på utyp 10-15 graders öppning, vilket i princip gör det omöjligt att använda den som reglerventil, lägg då till det faktum att TS ventil har, enligt TS själv en gångtid om ca 5s för fullt öppen ventil.
För reglerventiler brukar man vilja ha betydligt längre gångtider, då det blir rätt svårt att positionera ventilen annars.

Det finns förvisso ventiler som är oerhört snabba och oerhört exakta, exempelvis den proportionella magnetventilen som Svenska STAEFA konstruerade.
den ventilen är en sätesventil med runt, vill jag minnas 10-15mm slag och drevs av en elektromagnetisk linjärmotor, den hade en upplösning om runt 20ksteg och öppningstid på några tiondelars sekunder.
Men med traditionella ventiler vill man ha relativt lång gångtid, 30-120s är rätt vanligt, med majoriteten av motorerna i den övre delen.
Det kanske vore intressant att fråga TS vad han har för typ av kulventil. Går det t.ex att varvtalsstyra den med PWM eller är det alltid full fart som gäller. En länk till teknisk beskrivning kanske kan ge svar som ingen vet just nu?
svanted

Inlägg av svanted »

bilden visar en rak fullradiekulventil.
tycker den ser tillräckligt rak ut för att hjälpligt kunna reglera med.
källa:
http://www.mydatabook.org/fluid-mechani ... ll-valves/
vet inte vad du ritat?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

typ det jag själv mätt upp ock konstaterat på vanliga kulventiler.
Senioren, TS har i en annan tråd talat om vad han skulle köpa: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 13&t=81458
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

På 90-talet när vi skulle bygga om alla butikskylsystem till indirekta system, fanns det bara motoriserade kulventiler att tillgå.
Efter ett par års försök, konstaterade vi att det var omöjligt att reglera temperaturen i kyldiskarna med kulventiler, trots att de hade relativt lång gångtid, 120s så gick det bara inte. Vi fick ändra funktionerna så att ventilen fick arbeta som temperaturbegränsning, dvs stänga när det blev för kallt, och justera in temperaturerna med hjälp av injusteringsventiler i stället.

Proportionella kulventiler kom i början på 2000-talet, där Sauter var pionjärer, och nästan de enda leverantörerna av dessa.
Skriv svar