Men inte ska en komponent som sitter i pasta flyga iväg? Då får du dra ner fläkten, jag kör fläkten på 2 av 8. Komponenter som bara ligger där flyger iväg helt klart. Lite flussmedel brukar också hjälpa för att få de att stanna.
Men tänkte på ugnar och jag googlade mej runt på det ämnet för nån månad sedan. Först är det att ha koll på temperaturen så man slipper sitta och titta på när pastan smälter. Det får inte bli tokvarmt heller. Termoelement är det som gäller. Man kan ju stoppa in ett termoelement i ugnen och köra och stänga av ugnen manuellt, det går ju bra.
Effekten är en annan sak och kring 1000W eller mer får det vara på elementen i ugnen för att kretskortet ska nå max-temperatur inom ca 5 minuter. Gärna ett element uppe och ett nere, men det är inte kritiskt. Gärna lite, med betoning på lite, cirkulation av luften i ugnen.
Värmekurva. Komponenttillverkarna vill man följer det, men det måste man väl inte kanske. Men kör man manuellt och har möjlighet att reglera effekten något lite så kan man försöka följa värmekurvan lite i alla fall. Alla diagram jag sett säger att temperaturen får max ligga ca 90 sekunder ovanför smältpunkt (183C för eutektiskt lod).
Detta räcker för att kunna göra lyckade manuella bakningar tycker jag. Och en glasruta på ugnen så man kan följa pastan smältande. Det borde funka bra.
Största fördelen med att baka i ugn tycker jag är att kortet kommer ut helt färdiglödat. Inget jobb alls, som att titta på tv eller nåt