Dum fråga! Laddning av ackumulator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
zaxlaxen
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 november 2005, 17:49:05

Dum fråga! Laddning av ackumulator

Inlägg av zaxlaxen »

Har en liten fråga som säkert är mycket simpel för många.
När man laddar en acku har ackun då en resistans så att den tar i mot så mycket ström som ohms lag tillåter=(låter dumt men kan inte säga det på något annart sätt). Som är U/R, så man skulle då kunna ladda den med en booster fast på 300A??

Det borde ju inte vara så för du kan ju i princip ta ut hur många A som helst. En kompis sa att det var så, men då skulle man ju som sagt inte kuna ta ur mer ström än vad man matar den vid laddning.

Har också en annan fråga. Jag har tillverkat en egen acku laddare på för 12v på 6A. Men apere mätaren kan visa som mest 8A när ackun e full laddad, hur kan det gå när laddaren bara klarar av att ladda med 6A??

Och en till: Vad visar igentligen mätaren,visar den inte hur många A som ackuladdaren laddar med?? Och varför varierar strömmen den laddar med, borde den inte ladda med full spänning hela tiden???

Känner mej lite dum när jag inte vet det här fast jag byggt en egen ackuladdare. Men jag måste nu fråga eftersom jag funderat så länge på det här.

:shock: :shock: :shock: :shock:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26654
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Jåhå...

Fråga 1:
Hur kraftigt du kan ladda en ackumulator beror på en del faktorer. Dels den inre motstånd som är den som värmar upp ack'en och dels på de kemiska processer som ger en övre gräns i Amper.

Om man anser att den "kemiska gränsen" är .... HÖG! .... blir gränsen den inre motstånd som värmar upp ack'en och tryckar man på förhårt hinner värmen inte att sprida sig vilket ger lokal kokning = *poooof*

Fråga 2: Ditt A-meter visar fel eller laddaren kan ge 8A.

Fråga 3a: Om du har ett A-meter som visar rätt: jovisst!
Fråga 3b: Vad har spänning med ström att göra? Vad du kanska har missat är att en hel del laddare ställer in en max. ström OCH en max. spänning. Under laddningen stiger spänningen över cellerna vilket gör att strömmen begränsas om spänningen når taket. Det är den där inre motstånd som får mindre spänning över sig = mindre ström, Ohms lag du vet...
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Jag vet inte om jag har fattat frågan riktigt....

En ackumulator har en inre resistans som varierar från några ohm ner till delar av milliohm beroende på vilken sorts ackumulator det är. Ficklampsbatterier har tex ganska hög resistans medans tex ett stort truckbatteri har väldigt låg resistans.

Så det stämmer, ohms lag gäller även för batterier. Man kan likna en ackumulator med en bauta-kondensator med en resistans på polerna. Det finns alltså en gräns för hur mycket ström du kan dra ur ett batteri. Högsta strömmen är alltså tomgångsspänningen/inre resistansen.

>>>hur kan det gå när laddaren bara klarar av att ladda med 6A

Visar amperemetern 8A så klarar tydligen din laddare att leverera mer än 6A.... eller så är det fel på amperemetern...

>>>borde den inte ladda med full spänning hela tiden

Beror på hur laddaren är konstruerad. De flesta laddare brukar köra med "konstant ström - konstant spänning" laddning. Det betyder att i början av laddningscykeln trycker laddaren in full ström (i ditt fall 6A) och mot slutet så sjunker strömmen ner mot noll.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Först. Vad är det för kemi vi pratar om ? Blysyra, NiCd, NiHd eller litium? Alla dessa skall ladda på olika sätt och olika regler som gäller. På din beskrivning låter det som det är blysyra vi pratar om.

Blysyra KAN laddas med upp till 0,3C ungefär, MEN det är spänningen som styr och denna är för 12V Blysyra omkring 14,5-14,7V - lite temperaturberoende och lite beroende på exakt batterikemi (antimonhalt, gel eller våtelektrolyt). Så i princip: Blysyra laddas med konstant spänning fast skall strömbegränsas till ungefär 0,3C. Oftast så är inte laddarna så kraftiga så det brukar lösa sig automatiskt. Fulladdat är batteriet när strömmen fallit till under 0,015C ungefär. Även detta är i lite beroende på ålder, batterikemi och temperatur, men ungefär så iaf.
När du kopplar in laddaren på ett svårt urladdatat batteri så är Ri tämligen högt och du får 14,5V och en låg ström, varefter batteriet tar laddning så sjunker Ri och strömmen stiger - eventuellt så mycket att strömbegränsingen går i och spänningen sjunker, nästa fas så sjunker strömmen långsamt ner emot 0,015C och där ligger den kvar till dess du kopplar bort laddaren.


Din laddare märkt med 6A har denna ström som märkström, det är inte samma sak som verklig laddström eller max ström som den kan lämna. Lämnar dock en 6A laddare 8A så kan man dock misstänka att batteriet är svårt urladdat och eller skadat.
ZoM
Inlägg: 56
Blev medlem: 8 mars 2006, 23:53:44
Ort: Herrljunga->Alingsås

Inlägg av ZoM »

Ett bilbatteri har väldigt låg inre resistans, så utan strömbegränsning kommer något gå sönder, Ohms lag gäller. Vid normalladdning brukar man tillåta 6A för ett 60Ah-batteri under 14 timmar.

Ett traditionellt startbatteri är dimensionerat för att kunna tömmas på 20 minuter. Alltså 180A är max rekommenderat strömuttag på ett 60Ah-startbatteri.

En shuntamperemeter kopplas alltid i serie med en belastning. Allt annat handhavande är missvisande och i värsta fall farligt. Laddningsströmmen är 10%, max belastningsström är 300%.

Batteriet ändrar motstånd, men ligger hela tiden så lågt så att din laddare måste "strömbegränsa" vilket den gör genom att hålla strömmen på max och sänka spänningen. Återigen gäller Ohms lag.

Kolla nu att din laddare klarar 8A/100W och lycka till.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

0,1C är lite fegt. Ett frisk batteri mår bättre av att laddas hårdare då detta hjälper till att motverka sulfatering. 0,3C för bra batterier är inga problem då den höga strömmen endast flyter då Ri är låg och följdaktligen inte värmer batteriet - dock ett varningens finger med dåliga, skadade batterier som kan gasa rejält om man laddar lite hårdare.
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

som Bengt sa så beror det på batterityp

Laddas batteriet för hårt så reagerar det på olika sätt beroende på batteri.
exempel:

vattnet kokar bort, säkerhetsventiler öppnar, batteriet tar eld.
allt beroende på konstruktion...

tittar Du på tillverkarens datablad så ser man oftast vad batteriets inre resistans är.
Skriv svar