Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Här man på G :)

Lackning #1 nästa.

MVH/Roger
PS
FAN, jag missade bultarna i min beställning. Men vänta nu, 3 lager lack betyder 6 dar...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag beslöt mig för att montera på apparatfötterna.

Anledningen är att en låda som ligger plant på en tidning medans den lackas har en tendens att fastna i tidningen.

Jag kommer dock lacka undersidan också men det gör jag allra sist.

Först lackar (och slipar) jag de övriga fem sidorna, sen när det är klart ska jag lacka+slipa botten också även om slipning kommer bli lite knivigt då apparatfötterna ju sitter där (att skruva loss dom är uteslutet för träskruv skruvar man inte i och ur så många gånger innan dom slirar), kanske jag skippar att ytterligare slipa botten, den syns ju (nästan) aldrig ändå, men lacka den kan jag ju göra :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Båtfernissa-lager nummer ett :)

Avsevärd skillnad i lyster, tycker jag.

Vad tycker ni?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Utan att ha en synpunkt på hur din låda ser ut är ett tips för att fixa till en (högtalar)låda man inte får bukt med (mdf och spånskiva kan vara besvärliga att ytbehandla) är att försöka få tag i spillbitar av skinna och limma på. PVC fäster himla bra på skinn kan jag säga. Man kan också klä med tyg och då gärna kraftiga bomullstyger.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Känner nu att jag gjort en miss.

Borde haft en volymkontroll.

Visst, distkontrollen funkar MEN bara för rördelen.

Vill man köra batteridrift så finns inte distkontrollen och därmed ingen volymkontroll.

Går fortfarande bra om man bara pluggar in en gitarr (för den tycks alltid ha egen volymkontroll) MEN om man pluggar in en sång-mikrofon går det mindre bra :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
SM6XUN

Inlägg av SM6XUN »

Jag som trodde volymkontroll och distkontroll var samma sak? - vrider jag upp till max så distar det ju? :lol:

Trevligt med fernissa på!
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

rogerk8 skrev:Känner nu att jag gjort en miss.

Borde haft en volymkontroll.

Visst, distkontrollen funkar MEN bara för rördelen.

Vill man köra batteridrift så finns inte distkontrollen och därmed ingen volymkontroll.

Går fortfarande bra om man bara pluggar in en gitarr (för den tycks alltid ha egen volymkontroll) MEN om man pluggar in en sång-mikrofon går det mindre bra :)

MVH/Roger
Vill minnas att det finns en tråd här på EF där just det här tagits upp av vänligt sinnade postare utan att det föll i god jord...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

SM6XUN skrev:Jag som trodde volymkontroll och distkontroll var samma sak? - vrider jag upp till max så distar det ju? :lol:
I mitt fall är det faktiskt samma sak men bara för rördelen (som dessutom kan fås att dista lika mycket oavsett volym), när jag kör batteridrift så har jag ingen dist/volym-kontroll alls så en sångares mikrofon får dämpas externt med nuvarande konstruktion.
Trevligt med fernissa på!
Tack för den trevliga kommentaren :)

MVH/Roger
PS
Lurar lite på att ha två ingångar i nästa variant, det räcker faktiskt sedan med en MIX/BALANCE-kontroll då "alla" gitarrer har volymkontroll. För gatumusikanten vill nog gärna förstärka både sång och gitarr.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Så här ser det ut i en av Fenders lite enklare förstärkare. Kan kanske vara till inspiration nästa gång.
tremolux_5e9-a_schem.gif
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag fattade inte mycket av det där :)

Lite förstår jag att 12AX7-gallret är ingången (till övriga förstärkeriet)

Sen (vänsterut) verkar det sitta en dubbel balans-pot på 1M som gör att signal kan väljas uppifrån eller nerifrån olika mycket, ?

Sen sitter det en 1M-pot med två kondingar vilket verkar vara nån slags tone, ?

Därtefter har vi diffstegets (12AY7) utgångar.

12AY7 nyttjas sen som ren diff-förstärkare.

På dess galler fattar jag dock inte riktigt vad som händer, kan det vara så att 1M bara ser till så att 1&2 inte flyter (och därmed biaserar röret) och att signalen mellan 1 (signal) och 2 (signal-jord) sedan splittas på mitten (mha 2X68k) av nån underlig anledning, ?

Jag tycker faktiskt att 12AY7 inte får nån insignal, ett test från din sida kanske? :)

MV/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är inga konstigheter, bara ett dubbelt ingångssteg där rörets två katoder delar motstånd och kondensator, ett enkelt trick för att göra det enkelt för sig. Det finns varianter av Darlingförstärkaren med röret 1626 där man kör detta "snålande". Motståndet ska ha halva "normala" värdet och kondensatorn dubbla.
För övre ingången (gitarr?) har du en enkel tonkontroll och sedan volympotar för de båda ingångsstegen. Förstärkaren har dessutom en tremologrunkemoj. Man kör på en signal på katoden på andra röret (fasdelare/drivrör) och ändrar däremd förstärkningen för att få lite vibrationer.

Det jag ville visa på var hur enkelt man kan fixa till två ingångar där den andra ingången kanske är för sång.
SM3BDZ

Inlägg av SM3BDZ »

Lite intressant koppling, då tonkontrollen ser ut att påverka båda ingångskanalerna men med lite olika karaktäristik. Kombinerad bas/diskant-kontroll för övre kanalen och ren diskantkontroll (-avskärning) för undre kanalen. Eller?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

soundbrigade skrev:Det är inga konstigheter, bara ett dubbelt ingångssteg där rörets två katoder delar motstånd och kondensator, ett enkelt trick för att göra det enkelt för sig. Det finns varianter av Darlingförstärkaren med röret 1626 där man kör detta "snålande". Motståndet ska ha halva "normala" värdet och kondensatorn dubbla.
Den biten fattar jag, tror du jag är helt...;)
Det jag ville visa på var hur enkelt man kan fixa till två ingångar där den andra ingången kanske är för sång.
Intressant, jag tackar för detta.

MVH/Roger
PS
Tveksamt om kondensatorn ens behövs fast då tänker jag "riktiga" diffsignaler som vanligtvis avviker från noll lika mycket.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag tycker nog att den här kretsen är enklare.

Gitarren har som sagt redan en volymkontroll så det gäller egentligen bara att dämpa sångaren tillräckligt.

MVH/Roger
SM3BDZ

Inlägg av SM3BDZ »

En nackdel med att enbart förlita sig till gitarrens volymkontroll, är att denna ofta gör att gitarrmiken tappar något i diskant när man sänker volymen, då resistansen i kombination med mikens reaktans bildar ett filter...

Beträffande ingångssteget i schemat ovan, så ser jag inte det som en differentialförstärkare, utan som två separata förstärkarsteg med gemensamt katodmotstånd och katodavkoppling. Om man utesluter avkopplingskondensatorn, minskar då förstärkningen.
Skriv svar