Dina mini-projekt!
Re: Dina mini-projekt!
Det är en komplett motor med låda, sök på "square 24v high torque gear motor" typ, på ebay så hittar du ett antal varianter.
En pressostat till vakuumsystemet på pick and place-maskinen, orkade inte cadda och beställa mönsterkort:
24V in, en MOSFET switchar låga sidan till pumpen, en 7805 matar sensor (MPX5100DP) och styrkrets.
Har även gjort en ackumulatortank för vakuumet men det är ett rör med två gavlar och en 6mm snabbkoppling i respektive ände så det är inte mycket att visa bild på.
24V in, en MOSFET switchar låga sidan till pumpen, en 7805 matar sensor (MPX5100DP) och styrkrets.
Har även gjort en ackumulatortank för vakuumet men det är ett rör med två gavlar och en 6mm snabbkoppling i respektive ände så det är inte mycket att visa bild på.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Då jag personligen tycker att mina PCBite-hållare är för höga när man löder ytmonterat, så tog jag mig en titt i "bra att ha"-lådan och byggde mig en stickvice-klon:

Skall bara fixa ett par mer passande fjädrar och snyggare käftar.
/// Marcus
Skall bara fixa ett par mer passande fjädrar och snyggare käftar.
/// Marcus
Ikväll förfärdigande jag äntligen inkapslingen av en precisionresistor, loggade den två timmar med min 34461A multimeter, rak som en spik

motståndet och multimetern driftade nog 50ppm åt motsatt håll bara
Törs man fråga vad ett sånt där underverk till motstånd kan tänkas kosta?

Törs man fråga vad ett sånt där underverk till motstånd kan tänkas kosta?
Största boven för avvikelser här är uppvärmningen av resistorn som sker på grund av mätströmmen, multimetern har stått på två dygn innan så den börjar väl närma sig arbetstemperatur
Motståndet går lös på en sådär 400-500 kanske, kontakterna är en guldpläterad lågresistiv variant för kanske 150.- styck sen behövs en rymlig låda och frigolit för isoleringen,
kontakterna skall helst ha lång gänga och resistorn skall med okapade ben klämmas mellan muttrarna/brickorna och absolut inte lödas, kortslut kontakterna innan man packar in resistorn i frigolit.

Motståndet går lös på en sådär 400-500 kanske, kontakterna är en guldpläterad lågresistiv variant för kanske 150.- styck sen behövs en rymlig låda och frigolit för isoleringen,
kontakterna skall helst ha lång gänga och resistorn skall med okapade ben klämmas mellan muttrarna/brickorna och absolut inte lödas, kortslut kontakterna innan man packar in resistorn i frigolit.
Har satt dit 3 extra uttag på hörselskydden XLR, mini XLR och vanlig stereoplugg.
Har satt dit XLR uttaget tidigare men då det brukar vara svårt att hitta vinklade kontakter så hade jag tänkt prova med rak mini XLR istället och medans jag ändå hade isär dom så passade jag på att sätta dit ett vanligt hörlursuttag med.
Har satt dit XLR uttaget tidigare men då det brukar vara svårt att hitta vinklade kontakter så hade jag tänkt prova med rak mini XLR istället och medans jag ändå hade isär dom så passade jag på att sätta dit ett vanligt hörlursuttag med.
- frownlayer
Jag har fixat min platta som blev tappad här hemma. det tog lite tid, men var väl värt pengarna.
ny digitizer kostade ca 200kr. och ett byte hos samsung kostar ca 2000kr, och en ny platta kostar ca 2500kr,
ny digitizer kostade ca 200kr. och ett byte hos samsung kostar ca 2000kr, och en ny platta kostar ca 2500kr,
- frownlayer
Den sitter bara limmad i ytterkanterna, så men en varmluftspistol och några tunna plastbitar att peta in mellan digitizern och ramen utanför LCD:n när limmet var varmt. så gick det hyfsat lätt. men det tog tid. sen var det bara att tvätta bort lite limrester som råkat hamna på LCD:n, och sen sätta dit den nya digitizern.
Men det tog ca 2 timmar från början till slut.
Men det tog ca 2 timmar från början till slut.
Glappiga audiosladdar ställer till det igen. Kopplade ihop en cd spelare med en förstärkare. Men det låter inte rätt. En kanal svag, och lite ekoeffekt. Så jag provade att dra ut ena RCA kontakten. Inte riktigt det resultat som jag trott. Provade även att dra ut så bara pinnen i mitten hade kontakt. Fortfarande ljud. Gjorde samma med den andre, för jag trodde en jord räcker. Men det låter ändå!? Både cd och förstärkare drivs av samma vägguttag. Blir det jord den vägen? Eller jord via höger/vänster kanal? Växelspänning kan ställa till det...
Modifierat frukt- och svamptorken från Jula med en PID-regulator och SSR-relä:

Denna modell har som original en fast termostat på 70°C, vilket gör att den inte är lämplig att torka svamp i.
/// Marcus
Denna modell har som original en fast termostat på 70°C, vilket gör att den inte är lämplig att torka svamp i.
/// Marcus
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag har ofta funderat på att bygga en svamptork med plåtgaller i ett sorts schakt och sakta blåsa lagom ljummen luft genom svamparna (och sprida doften av ruttnande strumpor och penicillinodling), men den där verkar ju kul om man kunde justera temperaturen.