(En till tråd om) Kretskortsframkallning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Perrx
Kontakt:

(En till tråd om) Kretskortsframkallning

Inlägg av Perrx »

Jag har köpt laminat från Kjell&CO som har grönt lack.
Hur ska framkallningen se ut när den är klar? Ska det vara olika nyanser att koppar banorna en nyans och resten en annan eller grönt där banorna ska gå och koppar på resten eller ska banorna vara svarta och resten kopparfärgat?
Jag använder en laserskrivare och skriver ut 2-3ggr. Sen lägger jag filmen + kortet i min uv-låda som har 4 uv-rör från kjell. Avståndet mellan rören och kortet är kanske 7cm. Hur länge (på ett ungefär) ska kortet belysas? (har testat 30s-4min)
Som framkallare använder jag gripens Kaustiksoda, har testat "alla" olika koncentrationer 2,5ml-10ml kaustiksoda per liter.
Börjar bli lite desperat nu. :cry:
Tacksam för all hjälp!
-Per
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Det ska vara lite olika nyanser. Direkt när du lägger ner kortet ska du se att det blir skillnad på exponerad och oexponerad koppar. Sen väntar du lite tills du ser att processen är färdig ca<1min. Nu är det bara att börja etsa.
mac

Inlägg av mac »

För att få till rätt koncentration på framkallaren är det enklast att köpa en "portionsförpackning" (liten påse) med NaOH, och blanda den enligt de anvisningar som står på påsen (brukar vara påsens innehåll i 2l vatten om jag minns rätt). På det sättet får du en lagom koncentration på framkallaren från början, vilket gör det lättare. Den färdigblandare lösningen förvarar du lämpligen på flaska tills du behöver den. På det sättet har du alltid framkallare med rätt koncentration tillgänglig.
Att köpa en storförpackning NaOH är knappast motiverat eftersom det går åt så lite för att framkalla ett kort.

Belysningstiden får du labba fram. Med min IKEA-bordslampa tar det c:a 20 min. Förmodligen går det fortare med din UV-låda.

Efter framkallningen ska banorna på kortet vara mörka. Den koppar som skall etsas bort skall vara helt blank.
För mig brukar det ta c:a 7-10min att framkalla (under ständig omrörning).
Användarvisningsbild
Perrx
Kontakt:

Inlägg av Perrx »

Jag glömde några misslyckade framkallningar kvar i kaustiksodan över natten. När jag kollade på dom idag så var vissa områden svarta.
Om jag inte minns fel så när jag gjorde ett kort i skolan för 100år sen så blev banorna helt svarta och resten blev koppar färgat....
När jag lägger i laminatet i sodan säger det poff och så är allt blankt. Tänkte kanske att banorna blir svarta efter ett tag...
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

om allting blir kopparfärgat så har du säkert för stark blandning... eller så har du lyst för mycket på det..
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Jag skulle också tippa på att du har för stark framkallare. Prova med bara pyttelite kaustiksoda eller ännu bättre, köp en sån där liten påse med framkallare som man sedan blandar ut i två liter vatten. Det brukar alltid bli bra resultat då.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Jag har råkat ut för samma sak. Fast då visade det sig att framkallaren var för varm.

Så det kan ju vara något att tänka på.
Användarvisningsbild
Perrx
Kontakt:

Inlägg av Perrx »

Hedis -> Vad ska det vara för temp på vattnet? Iskallt, ljummet eller varmt? Vad kör du med för konc?

Ska kanske köpa en påse framkallare ändå...
klintan

Inlägg av klintan »

50 grader "ska" de vara.. dock var de nån här på forumet som körde precis så att vattnet inte kokade, så jag tror de funkar vilket som.. Varmt skall alltså vattnet vara.
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Är det inte etsningen du pratar om nu?
Användarvisningsbild
Perrx
Kontakt:

Inlägg av Perrx »

Nopp, jag snackar inte om etsning utan bara om framkallning av "banorna".

Tror att klintan snackar om etsning va?
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

när jag framkallar tar jag vanligt kallt vatten från kranen..

när jag sen etsar så tar jag så varmt vatten det bara går å få tag i från kranen och spolar samtidigt varmt vatten från kranen runt skålen samtidigt när jag etsar sen...
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Den enda fördelen med varmt vatten när man ska framkalla är att kaustiksodan löser sig bättre. Men man behöver inte överdriva det går hur bra som helst med ljummet vatten från kranen.

Jag kör med 18 ml kaustiksoda till en liter vatten. Den största risken är att man har för koncentrerat eller att all kaustiksoda inte har löst sig.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Perrx skrev:Hedis -> Vad ska det vara för temp på vattnet? Iskallt, ljummet eller varmt? Vad kör du med för konc?

Ska kanske köpa en påse framkallare ändå...
Jag brukar oxå köra varm vatten ifrån kranen när jag etsar i skolan. Hemma så slänger jag in lite färdigblandad framkallare i micron. Det var därför den blev aldeles för varm några gånger.

Så det gäller o värma lagomt mycket :)

Angående blandningen så kör jag oxå färdigköpta påsar. Kostar inte många kronor o räcker nästan hur länge som hellst.
mac

Inlägg av mac »

Desto varmare vatten man har desto mer agressiv blir framkallaren. Det gör att framkallningen går fortare, men ökar risken för att fotoresistskiktet löses upp helt och hållet.

Kall framkallningslösning fungerar utmärkt, men det kan ta några minuter att framkalla kortet. Så om man inte har väldigt bråttom är det enklast, och ger troligen bäst resultat.

För att framkallningen ska gå någorlunda snabbt bör man dock röra om eller vicka på kärlet hela tiden.
Skriv svar