Olika socklar - TQFP, PLCC... Vilse i pannkakan.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Olika socklar - TQFP, PLCC... Vilse i pannkakan.

Inlägg av Greensilver »

Letar efter en sockel till USB kretsen i projekttråden - men det kan vi glömma för tillfället, Just nu undrar jag vad som gäller när det står så här att en ATMega32 har ett package som heter TQFP/MLF.
När jag kikar på Elfa har dom ingen sockel som heter så, däremot har dom:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 019391.htm
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 155743.htm

Den sistnämnda finns med 44 pinnar vilket ATMega har. Är detta rätt sockel och behöver man specialverktyg för att montera demontera IC'n i en sådan?

Vilka fördelar finns det med den "nya" typen av sockel jämfört med vanlig DIL?

När det gäller USB kretsen är jag lite lost också - så om någon har tre minuter över så vore jag mycket tacksam för hjälp att hitta en sockel som passar. Jag klarar tyvärr inte att löda ytmonterat, har väl supit för mycket antar jag. :lol:
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Varför inte löda fast den direkt?
mrhedin
Kontakt:

Inlägg av mrhedin »

Rätta mig om jag har fel...

Det här är en TQFP och den löder du direkt på ditt kort.
http://www.spelaroll.se/~hedin/elforumet/PA200003.JPG

ATmega32:an finns inte med sådan PLCC-sockel som den i din understa länk. Den övre länken verkar vara en sådan så att du faktiskt kan klämma fast en TQFP utan att behöva löda. Elfa verkar dock inte ha sådana små 44 pols socklar som skulle passa en ATmega32.

TQFP/MLF låter lite konstigt för MLF borde inte vara samma kapsel som TQFP då MLF:en inte har några utstående ben vad jag vet.

Den största fördelen är väl att du sparar en hel del plats på ditt kort plus att du slipper borra...
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Ah. Synd bara att jag är så jäkla darrig på handen. Finns inte komponenten i DIL så är det kört. :cry: Ok, tack för svaren. Får försöka ge mig på att löda ändå, testade det en gång förut på ytmonterat och dom lödningarna var ju inte direkt ISO-certifierade. :lol:
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Egentligen är det inte så svårt att bara få dit kretsen, sen är det en annan sak om det blir snyggt eller inte. När man lyckats placera kretsen rätt så är det bara att "vräka" på lödtenn och sedan ta bort spillet med fläta.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

mrhedin
Kontakt:

Inlägg av mrhedin »

Ja fan just det, kanske diskuterat runt ditt problem lite. Som BEEP säger, den finns ju som hålmonterad också om du vill ha det... :)
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Jo, jag har några sådana men jag snöade in på det här med socklar pga. USB projektet. Dessutom vore det ganska smöget att köra med den där 44pin eftersom den är fyrkantig. Känns lättare att routa då...

Kan inte någon kunnig skriva ihop ett par rader om de mest kända socklarna tillsammans med lite bilder? Vore ju kanonbra! :)

Någon som har för mycket fritid? :P
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Har inte speciellt mycket fritid och är inte särskilt kunnig, men jag har däremot en bra länk:

http://ww1.microchip.com/downloads/en/P ... 0049AF.pdf

Flera tillverkare har liknande listor. Håll till godo! :)
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

:) Kanonbra fil! *sparar* Fasen vad många typer det finns...
Skriv svar