Hur kan man enkelt bygga (eller finns färdig lösning) en drifttidsmätare för en eller flera hårddskar ?
En timer av nåt slag + en display.
Hela anordningen borde ju sättas direkt i strömkontakten på hårddisken, sen kunde en display dras fram och sättas synligt.
Ännu bättre vore kanske att ha en timerhårdvara som kunde visa uppgifterna i ett webinterface ... (på en hemsida) uppladdning av uppgifter via ftp kanske ...
Nån som har några ideer om hur man skulle kunna göra ?
Drifttidsmätare för hårddisk(ar)
Man skulle kunna använda en mikrokontroller med realtidsklocka och simultant skriva tiden till ett icke flycktigt minne. När strömmen kommer tillbaka läser uC:n senaste tiden och fortsätter räkna ifrån den.
Från uC kan man interfaca direkt till en LCD eller till serie-/parallelport på datorn för att få upp siffrorna på en hemsida.
Från uC kan man interfaca direkt till en LCD eller till serie-/parallelport på datorn för att få upp siffrorna på en hemsida.
- Illuwatar
- Kontakt:
Kan man inte läsa ut drifttiden på en disk via SMART?
http://en.wikipedia.org/wiki/Self-Monit ... Technology
http://en.wikipedia.org/wiki/Self-Monit ... Technology
Så vitt jag har sett så är S.M.A.R.T bara ett slags rapporteringsverktyg för att informera användaren om när ett visst värde i hdd:n överstiger ett inställt. När det gör det, efter tex att en hdd:s drifttimmar överstiger ett max värde, så får man istället en varning om att hdd:n bör bytas ut eller så för att säkra informationen på den.
Om det sedan går att översätta dessa värden till vettig kod så att man tex kan få ut drift minuter och så vet jag inte om man kan men det blir kanske inte blir det lättaste. Annars så kanske man istället kan basera det hela på någon signal som kommer från en hdd varje gång den spinner upp eller någonting sådant.
Om det sedan går att översätta dessa värden till vettig kod så att man tex kan få ut drift minuter och så vet jag inte om man kan men det blir kanske inte blir det lättaste. Annars så kanske man istället kan basera det hela på någon signal som kommer från en hdd varje gång den spinner upp eller någonting sådant.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Fortsätter på Henry's idé:
Man kan ju använda aktivitets-lysdioden (pin 39 i IDE-kontakten).
Där blir det ju en signal varje gång hårddisken jobbar.
På Amigan kopplade jag pin39 till klockingången på ett skiftregister och monterade lysdioder under skalet. Man kunde se det "rinnande" ljuset rakt igenom chassit när hårddisken jobbade.
Man kan ju använda aktivitets-lysdioden (pin 39 i IDE-kontakten).
Där blir det ju en signal varje gång hårddisken jobbar.
På Amigan kopplade jag pin39 till klockingången på ett skiftregister och monterade lysdioder under skalet. Man kunde se det "rinnande" ljuset rakt igenom chassit när hårddisken jobbade.

Dom flesta (alla?) diskar jag testat rapporterar drifttid i timmar, om du har ett verktyg som kan läsa parametrarnas råvärde, som smartmontools i linux exempelvis. Motsvarande verktyg måste finnas för Windows också, men jag vet inte vad dom heter.
PS. Nu har jag sagt nåt, så nu kan ni väl låta bli att ta bort mig, jag är inte spammare...
PS. Nu har jag sagt nåt, så nu kan ni väl låta bli att ta bort mig, jag är inte spammare...