Någon som har testat Simulink Embedded Coder för AVR ?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Någon som har testat Simulink Embedded Coder för AVR ?

Inlägg av Al_Bundy »

Hej!

Jag undrar hur det är att generera C-kod från block i Simulink och sedan implementera det i AVR processorer?
Är det typ som Simulink PLC-Coder där man genererar en funktion endast av ett block och sedan importerar man den i PLC programmet? Jag har kört mycket PLC coder.

Fråga:
När man har genererat C-kod från Simulink Embedded Coder. Måste man då importera denna kod då till Atmelstudio eller kan man bränna direkt via Simulink typ som man gör med Arduino-Plugin hos Simulink.
aske

Re: Någon som har testat Simulink Embedded Coder för AVR ?

Inlägg av aske »

Du får kolla om Simulink har samma stöd för AVR som Arduino, då borde det gå väldigt liknande.

Vet några, precis som du verkar det som, jobbat mot Arduino direkt via simulink. Själv använde jag simulink, genererade C-kod, la in i det i ett projekt (dock för en TI-processor) med FreeRTOS, kompilerade och flashade.

Viktigt då var att systemet man kompilerade kod från hade inställt t.ex. 1000Hz, och att FreeRTOS körde den koden man genererade i 1000Hz. Annars kan det bli mysko, särskilt då vi höll på med ett styrsystem för en lastbilskran.

Men det var inte jobbigt att göra så heller - man kan till och med peka vart simulink ska lägga den genererade koden om jag minns rätt, så den uppdaterar bara filerna i projektet.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Re: Någon som har testat Simulink Embedded Coder för AVR ?

Inlägg av Al_Bundy »

Simulink har stöd för 32-bit AVR och 8-bit AVR. Men hur jag går till väga från att rita upp något block och pulserar en signal till ett annat block som ska föreställa en digital utgång, har jag ingen aning om.

Jag har kört mycket av Simulinkstödet för Arduino och kan lägga till bibliotek med S-function builder. Då kan man använda t.ex. olika typer av LCD:er eller givare.
Skriv svar