Är 5 volts Raspberry Pi GPIO pinnen samma som USB 5 volt?
Är 5 volts Raspberry Pi GPIO pinnen samma som USB 5 volt?
Raspberry Pi har två stycken pinnar som heter 5V0 pinnar, vilket är 5.0 volt och Raspberry Pi är känd för att vara väldigt omtålig och dessa 5 volt pinnarna har en väldigt svag ström om man driver Pajen med USB spänningen.
Men vi säger att jag skulle koppla dit ett stort nätaggregat som omvandlar 230 Volt till 12 Volt, sedan kopplar jag det vidare till en 7805 spänningsregulator som ska driva min Paj. Kan jag då ha samma GND på 7805 spänningsregulatorn's GND som Pajens GPIO GND pinnar? Eller är det massa säkringar som spelar in sin roll som gör så att 5V0 pinnarna på min Paj är skiljt från USB spänningen på 5 Volt?
Syfte: Jag tänker driva lite annat krux och jox så som mekaniska reläer, SSR relän och 5 volt servos som drar lite ström. Då tänkte jag backa upp lite energi med en 7805 spänningsregulator, men då krävs det att 7805 GND kan sitta ihop med Pajens GND.
Men vi säger att jag skulle koppla dit ett stort nätaggregat som omvandlar 230 Volt till 12 Volt, sedan kopplar jag det vidare till en 7805 spänningsregulator som ska driva min Paj. Kan jag då ha samma GND på 7805 spänningsregulatorn's GND som Pajens GPIO GND pinnar? Eller är det massa säkringar som spelar in sin roll som gör så att 5V0 pinnarna på min Paj är skiljt från USB spänningen på 5 Volt?
Syfte: Jag tänker driva lite annat krux och jox så som mekaniska reläer, SSR relän och 5 volt servos som drar lite ström. Då tänkte jag backa upp lite energi med en 7805 spänningsregulator, men då krävs det att 7805 GND kan sitta ihop med Pajens GND.
- lillahuset
- Gått bort
Re: Är 5 volts Raspberry Pi GPIO pinnen samma som USB 5 volt
Det där är väl dokumenterat på diverse RPi-sidor så jag lämnar det som en övning till dig att ta reda på det. 

Tro mig. Jag har bara sett foruminlägg där vissa verkar tveksamma och vissa är säker. Då beger jag mig till Mimers brunn istället och frågar där.
Senast redigerad av Al_Bundy 21 augusti 2016, 19:25:11, redigerad totalt 2 gånger.
Är rätt säker på att pajen vill ha 3.3V på i/o pinnarna.
Kolla efter nån I/O shield så har du pajen skyddad.
Kolla efter nån I/O shield så har du pajen skyddad.
Nu talar jag inte om GPIO pinnarna bokstavligen. Jag talar om 5V0 pinnarna.
Om jag mäter mellan 5V0 på Pajen och 5+ på USB ingången på Pajen så får jag resistansen 11.3 kOhm.
Kan man dra en slutsats att det inte går att ha samma GND på en spänningskälla som på Pajens GND?
Om jag mäter mellan 5V0 på Pajen och 5+ på USB ingången på Pajen så får jag resistansen 11.3 kOhm.
Kan man dra en slutsats att det inte går att ha samma GND på en spänningskälla som på Pajens GND?
- lillahuset
- Gått bort
Al, jag vill inte vara taskig men jag tycker du ska söka lite bättre. Om inte annat kan du ju titta på kopplingsschemat. Jag skriver det här för att jag tror du kommer att ha stor nytta av att förbättra din teknik när det gäller att söka fakta.
Du kan inte mäta resistansen mellan olika pinnar, det säger ingenting.
- Retroperra
- Kontakt:
https://www.google.se/search?q=raspberry+schematic
Du hittar flera varianter på samma schema
Tips, kolla uppe till vänster...
Du hittar flera varianter på samma schema
Tips, kolla uppe till vänster...
- lillahuset
- Gått bort
Tänk vad snälla alla är. Jag tror Al är i visst behov av att lära sig söka. Men jag kan ha fel. Det har jag haft många gånger.
Jag har sökt upp svaret nu. Svaret är att man kan inte dela jorden då det finns säkringar som inte tillåter det.lillahuset skrev:Al, jag vill inte vara taskig men jag tycker du ska söka lite bättre. Om inte annat kan du ju titta på kopplingsschemat. Jag skriver det här för att jag tror du kommer att ha stor nytta av att förbättra din teknik när det gäller att söka fakta.
- lillahuset
- Gått bort
Ajajaj, hur kom du fram till det?
"Jorden" eller 0V är gemensam på hela kortet.

Jag sökte på forum och då var det några som såg ut som experter som ansåg att man ska inte ha samma GND som matningsspänningen pga säkringar.
Men enligt schemat som någon här länkade så är pinnarna 5,6,7,8,9 hos Micro USB, jordade tillsammans och om man tittar på 5V0 vid GPIO pinnen så är även 5V0 pinnen gjordad, med en kondensator mellan. Pinne nummer 5 hos Micro USB är GND.
Så ska man följa detta schemat som det bara är, så skulle det gå utmärkt att ha gemensam jord hos externa spänningskällor tillsammans med Pajens GND.
Men enligt schemat som någon här länkade så är pinnarna 5,6,7,8,9 hos Micro USB, jordade tillsammans och om man tittar på 5V0 vid GPIO pinnen så är även 5V0 pinnen gjordad, med en kondensator mellan. Pinne nummer 5 hos Micro USB är GND.
Så ska man följa detta schemat som det bara är, så skulle det gå utmärkt att ha gemensam jord hos externa spänningskällor tillsammans med Pajens GND.
- lillahuset
- Gått bort
Bra jobbat! 
Edit: Ofta är det bra att få informationen från "hästens mun".

Edit: Ofta är det bra att få informationen från "hästens mun".
Du menar Mimers brunn?
Jag testade även att kolla om det var en sluten krets mellan GND på Pajen och ingången på Micro USB:ns GND pinne och det va det också
Jag testade även att kolla om det var en sluten krets mellan GND på Pajen och ingången på Micro USB:ns GND pinne och det va det också