För att återvända till ämnet så tror jag att det var Skansholm jag använde när jag började med C, den var inte särskilt bra men inte särskilt dålig heller tror jag. Jag kunde dock redan programmera BASIC, och det är mycket svårt att korrekt bedöma en programmeringsbok om man redan kan programmera. En av de värsta jag minns från när jag försökte lära mig var när saker inte fungerar fast man gör precis som dom säger, för att man inte förstår att man har fel version av kompilatorn eller något liknande. Man känner sig bara knäckt och förbannad, och hur många gånger man än går igenom allting man har gjort så hjälper det såklart inte.
När jag tänker efter är det fortfarande det värsta med programmering

Nu för tiden finns det ju dock Internet att fråga på vilket är underbart, det gjorde det inte när jag var barn. Vi fick bara en snyting och en torr brödkant, sedan var det tillbaka ner i kolgruvan. Men inte klagade vi, och det gjorde oss till riktiga karlar.
Skansholm går att hitta överallt, och den är väl ok och dessutom på svenska om man uppskattar sådant. Se till att få tag på en modern version och att kolla att boken fungerar med den kompilator och utvecklingsmiljö du kör. Just vad det gäller C finns det väldigt gott om möjliga problem av den typen jag nämnde ovan.