Jaha, idag var en glädjens dag! En stund iallafall...
Idag anlände maskinen! En Harrison TU150U, en liten styrd svarv som enligt uppgift inte gått många timmar alls. Men han som ägde den nu hade inte fått igång styrsystemet och behövde en vanlig svarv så han sålde den och jag hoppades på att kunna boota igång den. Finns ju en likadan här i forumet, så tänkte att det fanns hopp om lite roligheter med denna maskin!
Började bra, säljaren fick den ju inte att läsa in disketterna, men var inne och ändrade i BIOS så att den letar efter rätt diskettstation, stod på 5.25" default, ett klassiskt problem med dessa maskiner. Kände att jag var lite på gång och fick igång den med en bootdisk och tänkte sedan skicka på DOS och sedan programmet.
Så här ser det ut på baksidan, tyckte att det såg prydligt ut!
Notera den lilla automatsäkringen med röd knapp längst ner i bilden...
Höll på att labba med systemet och bootade om och klabbade, försökte läsa de olika disketterna som hängde med och allt var frid och fröjd. Kändes lovande!
Började dock fundera lite på varför inte allt hoppade igång i skåpet, så jag resettade säkringen. Då hoppade det mesta igång!
Ojojoj, det började lysa i maskineriet här också, kändes väldigt lovande vid det här laget
Det var därefter det hände... Poff... Sedan släpptes röken ut
Efter att snabbt ha dragit ut sladden började jag skruva loss lite paneler och försökte lokalisera "läckan"...
Kom fram till att servomotorn som driver axeln till verktyget upp och ner var stekhet och det var förmodligen den som brann upp
Sååååå... Nu är man inte lika glad...
Frågan är vad som orsaken till detta var. Var det så att den skulle initiera axlarna och att axeln var låst eller hade kärvat fast, det går lätt att snurra på motorn till kulskruven på andra axeln, men den sitter bomfast till motorn på axeln som brann. Bromsfunktion eller inte? Varför skulle den röra sig om inte styrsystemet var igång? Kulskruven ser ny ut, utanför själva växlaren iallafall.
Ska läsa på lite mer... Och deppa lite...