Urladdningsskydd, varför och hur?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Frasier

Urladdningsskydd, varför och hur?

Inlägg av Frasier »

Funderar på att bygga ett cykellyse av relativt hög intensitet och funderar på en blyackumulator på 12V som energikälla.

Har börjat fundera på skydd av olika former, vart de behövs och varför. En säkring kan jag förstå då batterier är känsliga för kortslutningar, men vad händer om man suger ur för mycket kräm? Har sett att det finns urladdningsskydd, accu saver t.ex., hur kan man bygga ett liknande skydd själv?

/Niklas
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Välkommen till forumet!

I den här forumdelen berättar man om *pågående* projekt. Eftersom du inte verkar ha bestämt dig om du ska bygga det, så kanske inlägget hade passat bättre i Idébanken. Nåja, nu vet du det. :)

Det finns som sagt färdiga urladdningsskydd, men föredrar man att bygga själv så fungerar det ungefär så att man mäter belastningen och hur mycket kraft som finns kvar i batteriet. När det går under en viss nivå så kopplas belastningen ur. Om jag inte har fel så är det en strömmätare i grunden.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Enklase lösningen är att klippa när spänningen blir för låg. Typ 11-11,5 skulle jag tro är en bra nivå. Blyackar är känsliga för att laddas ur helt. En stöm mätning har du ingen nytta av när du har en fast last.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Om en blyacc töms helt så börjar den att sulfateras.

Bygg något som klipper lasten när spänningen sjunker till t.ex 11.
Du kan säkerligen gå ned mot 10 utan att drabbas av för snabb åldring så sett.

Har du stor last? t.ex 2amp på ett 3 amps batteri så måste du ha hysteres i kretsen annars kommer kretsen att klippa direkt du slår på lasten då spänningen tillfälligt kan sjunka vi påslag.
Frasier

Inlägg av Frasier »

Japp som ni märker är jag ny i forumet, ursäkta att jag la den i "projekt" och inte i "ideér", kanske kan flytta den på något sätt?

Det som Biker och danei säger låter vettigt, nått sätt att klippa matningen med alltså, får fundera på det, borde kunna lösas med lite dioder och liknande kanske.

Med hysteres tolkar jag det som en marginal till nivån för brytning, tolkar jag dig rätt? Lasten är en halogenlampa på 20W. För att ge lampan utrymme att värmas upp innan nått sorts stationärtillstånd kanske kan bli lurigt att realiseras, krävs kanske en ganska dynamisk brytare?

Jag antar att ett batteri märkt med t.ex. 2,5Ah inte kan leverera 2,5Ah om man klipper för tidigt? Eller kan batteriet leverera 2,5Ah innan det börjar må dåligt, jag vet inte hur fabrikatörerna definierar kapacitet.

Några förslag?
ZoM

Inlägg av ZoM »

Mät tillslagstiden och tillslagsströmmen. Jag tror bara det handlar om ett ögonblick. En lösning som minskar resistansen proportionellt till ökad fart hade varit fräck. En digital, batteridriven dynamo.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Enklast är väl att i avkänningskretsens ingång ha en diod o sen konding som jämnar ut mätspänningen från accen om du bygger själv.

När du slår på lampan så kanske spänningen extremt kortvarigt sticker ned till brytpunkten och då kan du aldrig tända lampan...

Testade en accusaver för en vecka sen på ett 3 amps blyacc o lyckades aldrig tända lampan...
Samma lampa och accusaver kopplad till ett större acc typ bilacc skulle ju inte gett detta resultat - men ditt bygge har ju samma utgångsläge.

Det var inte samma accusaver utan kjells modul.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

>>>Jag antar att ett batteri märkt med t.ex. 2,5Ah inte kan leverera 2,5Ah om man klipper för tidigt? Eller kan batteriet leverera 2,5Ah innan det börjar må dåligt, jag vet inte hur fabrikatörerna definierar kapacitet.

Batteritillverkarna specar kapaciteten vid en specifik urladdningsström. Drar man mer ström än så så sjunker kapaciteten.

Tex från gp-batteries (2.2Ah Li-Jon):

2.2Ah vid 0.2C urladdningsström till 2.8V.

Alltså bör man avbryta urladdningen vid 2.8V.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En blyack kan man räkna med att använda upp till 80% av energin unta att vara för elak mot batteriet. Jag skulle nog bygga det med en komparator kopplad OP en en FET för att klippa strömen. En kondensator kan ju filtrera bort eventuella spännings dippar vid tillslag.
platinum

Inlägg av platinum »

Den här finns på kjell: http://www.kjell.com/content/templates/ ... 00,7820000

Kanske går om man kopplar in ett relä på lysdiod utgången:)
Frasier

Inlägg av Frasier »

Tack för all jättebra input, snacka om ett levande forum.

Platinum: Det verkar ju vara den smidigaste lösningen, för en liten peng dessutom. Kanske hade varit roligare att bygga själv iofs., eller bygga får jag göra verkar det som men inte fundera. :)

Dåså, bara att plocka fram löddonet, tack enengång för alla tips och råd!

På återseende, Niklas
Skriv svar