superx skrev:Har du gjort mätningar på detta? Det har jag! Många gånger faktiskt. Det är riktigt att det som kommer ut efter trafon är symmetriskt i fallet med en push-pull-koppling, men det betyder inte att topparna nödvändigtvis klipps av, eller hur?
Förstår inte vad du menar med detta.
Om du skickar in en sinus till godtycklig förstärkare kommer den till slut klippas, eller hur?
Och det som jag helst diskuterar är vad som egentligen händer vid PP-klipp (hos rör).
Jag vet utseendet på vad som händer för jag har också mätt och sett det många gånger må du tro.
Men
varför händer det?
Varför klipps inte sinus rakt av (när du ju själv bevisat att det bara blir udda toner kvar, vilket väl borde gälla både före och efter klipp?).
Dessutom är det trafon som summerar och inte mättas samtidigt som udda toner är precis vad en fyrkantvåg är uppbyggd av.
Jag fattar inte det, gör du?
MVH/Roger
PS
Kanske jag ska förtydliga lite hur jag tänker: En fyrkantvåg består av enbart udda toner, distorsionen hos en klippt sinus i ett PP-steg verkar vara av enbart udda toner, så om dom udda tonerna faktiskt finns kvar varför blir det då inte ett fyrkantklipp av sinusen? Den är ju uppenbarligen kapabel till det. Det måste alltså finnas nån annan mekanism som ger det mjuka klippet, enligt somliga ovan beror det inte ens på rör/trissa utan på trafon. Jag är lite benägen att hålla med. Men hur det funkar, det vete tusan. Fick t.ex rätt schysst och rör-likt klipp i min tråd om en PP JFET-förstärkare (4W).