Styrning av permobilliknande fordon
Ska man köra åt två håll är det nog rekomenderat att använda en H-brygga. Jag tror inte att det funkar bra att köra så pass stora motorer med en analog styrning. Den kommer att bli väldigt varm. Man får överdimetionera den och sätta på en bra kylning för att den inte ska brinna upp. Dessutom kan man ju ha roligare med energin är ann värma transistorer. Använd PWM i stället. Firhjulsdioden so ni pratat om behövs. utan den är det troligt att transistorn brinner upp så fort man drar av på farten. Motorns induktans ger en spännings pik vid frånslag som är farlig om man inte släpper fram strömen någon stans. En bra ide är att använda mosfet effekttransistorer de har en inbyggd frihulsdiod. dessutom tål de myckat ström.
Ursäkta. Det stämmer. Jag är så inne på att göra det digitalt att jag antog att det var en helt analog lösning när den var byggd kring OP-förstärkare. Det är inte så lätt att följa ett chemat när det bara är dit ritat en IC. Men nu är jag med på noterna. För att inte fler ska göra samma miss som jag kan jag ju säga att den vänstra OP-kopplingen är en sågtands generator.
När in använder en FET transistor tror jag det blir bättre om man dessutom tar bort resistorn som sitter i serie med den. Det blir snabbare flanker och mindre förluster (värme) i transitorn då. Om OP:n har en strömbegränsning är det helt ofarligt.
När in använder en FET transistor tror jag det blir bättre om man dessutom tar bort resistorn som sitter i serie med den. Det blir snabbare flanker och mindre förluster (värme) i transitorn då. Om OP:n har en strömbegränsning är det helt ofarligt.
Bifogar mitt bidrag till PWM-världsordningen!!
Kanonfin krets som är mkt enkel!
Jag använder den för att styra en vindrutetorkarmotor som jag skall bygga undervattensmoped/radiostyrd stridsvagn/djuplod till trollingfiske eller vad f-n jag nu kommer på...
Det som inte är med på kretsen är en transient-skyddsdiod över motorn annars så fungerar kretsen som den är.
För att få motorn att gå andra hållet tycket jag en polvändning över ett 2-poligt relä är det lättaste, men en H-brygga blir lite mer high-tech.
Max ström på 2N3055 är 15A, men den är det ju bara att byta ut. Darlington-transistorn förstärker ju tillräckligt ändå.
ÄNTLIGEN ETT SVENSKT FORUM!!
//Ado
Kanonfin krets som är mkt enkel!
Jag använder den för att styra en vindrutetorkarmotor som jag skall bygga undervattensmoped/radiostyrd stridsvagn/djuplod till trollingfiske eller vad f-n jag nu kommer på...
Det som inte är med på kretsen är en transient-skyddsdiod över motorn annars så fungerar kretsen som den är.
För att få motorn att gå andra hållet tycket jag en polvändning över ett 2-poligt relä är det lättaste, men en H-brygga blir lite mer high-tech.
Max ström på 2N3055 är 15A, men den är det ju bara att byta ut. Darlington-transistorn förstärker ju tillräckligt ändå.
ÄNTLIGEN ETT SVENSKT FORUM!!
//Ado
- EagleSpirit
- Inlägg: 1288
- Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
- Ort: Västerås
- Kontakt:
zeus:
Funktionen:
Jo, det första ICn är mycket riktigt en sågtandsgenerator (triangelvåg)
som någon sa.
Nästa IC gör sedan om sågtandsformen till fyrkantvåg.
potentiometrarna kan trimma min-max värden.
Med oscilloskop är det lätt att skruva å lära sig vad som händer.
Bygger ni enligt bokens schema så kan man bygga vidare på samma kretskort för att få fram/back funktionen.
Jag har alltid mina ic i socklar så de kan lyftas bort för att underlätta felsökning.
/Janne
Har just kikat lite i boken, å tyckar att det stämmer INTE alls med schemat ni ritat.
Det är svårt att följa ert schema eftersom ni blandar friskt mellan komponentsymboler och funktionssymboler.
Jag ritar alltid jordplanet längs ned, annars är det nästan omöjligt att hänga med o se vad som är kopplat till jord.
På IC1 t.ex verkar ju inte kondingen vara jordad, å potentiometrarna
verkar ligga parallellt på varandra....
Jämför själva med schemat på sid 131 i boken !!
Funktionen:
Jo, det första ICn är mycket riktigt en sågtandsgenerator (triangelvåg)
som någon sa.
Nästa IC gör sedan om sågtandsformen till fyrkantvåg.
potentiometrarna kan trimma min-max värden.
Med oscilloskop är det lätt att skruva å lära sig vad som händer.
Bygger ni enligt bokens schema så kan man bygga vidare på samma kretskort för att få fram/back funktionen.
Jag har alltid mina ic i socklar så de kan lyftas bort för att underlätta felsökning.
/Janne
Har just kikat lite i boken, å tyckar att det stämmer INTE alls med schemat ni ritat.
Det är svårt att följa ert schema eftersom ni blandar friskt mellan komponentsymboler och funktionssymboler.
Jag ritar alltid jordplanet längs ned, annars är det nästan omöjligt att hänga med o se vad som är kopplat till jord.
På IC1 t.ex verkar ju inte kondingen vara jordad, å potentiometrarna
verkar ligga parallellt på varandra....
Jämför själva med schemat på sid 131 i boken !!
Hej!
HIP4080 har en komparatoringång som kan ta emot en analog insignal och har jag fattat det hela rätt så styrs även riktningen på samma ingång!
Datablad för HIP4080 http://www.elfa.se/pdf/73/733/07330368.pdf
HIP4081 har en PWM-ingång som styrs tillsammans med en annan ingång för att välja riktning
Datablad för HIP 4081 http://www.elfa.se/pdf/73/733/07330350.pdf
Kretsarna finns i varianter för hålmotering och ytmontering
Datablad till passande mosfettransistorer är:
http://www.elfa.se/pdf/71/07114473.pdf
http://www.elfa.se/pdf/71/07114507.pdf
Det är möjligt att ni måste parallellkoppla 2 eller flera transistorer i varie "position" i H-bryggan.
Det är nån nisse som har byggt en H-brygga med 16 st transistorer!!!
http://www.robot-power.com/
HIP4080 har en komparatoringång som kan ta emot en analog insignal och har jag fattat det hela rätt så styrs även riktningen på samma ingång!
Datablad för HIP4080 http://www.elfa.se/pdf/73/733/07330368.pdf
HIP4081 har en PWM-ingång som styrs tillsammans med en annan ingång för att välja riktning
Datablad för HIP 4081 http://www.elfa.se/pdf/73/733/07330350.pdf
Kretsarna finns i varianter för hålmotering och ytmontering
Datablad till passande mosfettransistorer är:
http://www.elfa.se/pdf/71/07114473.pdf
http://www.elfa.se/pdf/71/07114507.pdf
Det är möjligt att ni måste parallellkoppla 2 eller flera transistorer i varie "position" i H-bryggan.
Det är nån nisse som har byggt en H-brygga med 16 st transistorer!!!
http://www.robot-power.com/
En idè på krets som man kan använda istället för H-brygga!
http://se.msnusers.com/SvenskaRobotbygg ... etsar.msnw
Välj sidan 2. Där ser du en bild som heter: IstalletForH_Brygga.bmp
Jag tror att vinnarroboten Chaos2 använder sig av den här pricipen. Jag tror dock att det kan behövas lite skyddskomponenter - typ diod parallellt med transistor (mellan drain & source). Kommentera gärna kretsen om ni har några synpunkter på den.
http://se.msnusers.com/SvenskaRobotbygg ... etsar.msnw
Välj sidan 2. Där ser du en bild som heter: IstalletForH_Brygga.bmp
Jag tror att vinnarroboten Chaos2 använder sig av den här pricipen. Jag tror dock att det kan behövas lite skyddskomponenter - typ diod parallellt med transistor (mellan drain & source). Kommentera gärna kretsen om ni har några synpunkter på den.
Nu ger vi fan upp.
Nej, men vårat egenritade kretskor var det lite fel på.
Vi ritade av det i boken och försökte bygga, men det ville sig inte riktigt till 100% heller.
Nu funderar vi på att gå den enkla vägen och köpa en färdig PWM-krets på Elfa, för att få det hela att fungera, så kan förhoppningsvis kretsen med op-amparna fungera lite senare.
Har någon tips på vilken färdig PWM-krets som lämpar sig för oss?
Någon kanske t.o.m. har ett schema över hur det skulle kunna se ut.
Nej, men vårat egenritade kretskor var det lite fel på.
Vi ritade av det i boken och försökte bygga, men det ville sig inte riktigt till 100% heller.
Nu funderar vi på att gå den enkla vägen och köpa en färdig PWM-krets på Elfa, för att få det hela att fungera, så kan förhoppningsvis kretsen med op-amparna fungera lite senare.
Har någon tips på vilken färdig PWM-krets som lämpar sig för oss?
Någon kanske t.o.m. har ett schema över hur det skulle kunna se ut.
Kretsarna hos ELFA kräver nog en hel del jobb ändå med yttre komponenter.
Då är det lättare att köpa ett färdigt styrkort.
Nackdelen är givetvis att man inte lär sig hur det funkar, samt att det är svårt att reparera om man inte har ritning.
Men kretsen från elektronikboken borde ni väl fått igång omni har oscilloskop ??
Då är det lättare att köpa ett färdigt styrkort.
Nackdelen är givetvis att man inte lär sig hur det funkar, samt att det är svårt att reparera om man inte har ritning.
Men kretsen från elektronikboken borde ni väl fått igång omni har oscilloskop ??
Jo, vi fick igång den litegrann, och vi har ett oscilloskop.
Men, det var något som blev lite mysko, när vi drog på skjutpoten (R4), så slog signalen bara över från noll till max direkt. Det hände inte särskilt mycket alls, och när oscilloskopet kopplades in efter R2 så hade vi inte alls en sågtand, utan mest brus, om jag minns rätt.
Vi ska försöka ta nya tag i morgon.
edit: man känner sig som en riktig nolla när det gäller elektronik när man börjar på att röra till det så här. Förresten, på en mos-transistor är väl gate=bas, source=kollektor och drain=emittor.
Men, det var något som blev lite mysko, när vi drog på skjutpoten (R4), så slog signalen bara över från noll till max direkt. Det hände inte särskilt mycket alls, och när oscilloskopet kopplades in efter R2 så hade vi inte alls en sågtand, utan mest brus, om jag minns rätt.
Vi ska försöka ta nya tag i morgon.
edit: man känner sig som en riktig nolla när det gäller elektronik när man börjar på att röra till det så här. Förresten, på en mos-transistor är väl gate=bas, source=kollektor och drain=emittor.
Hmm...tar ni det i etapper så är det lätt att felsöka.
Börja med triangelgeneratorn och se att ni får "sågtandsvåg".
Kretsen består ju bara av 1 IC, 1 konding, + 2 resistorer, så ni kan knappast misslyckas.
Se till att ni mäter utsignalen på rätt ställe, alltså vid kondingen.
När den delen funkar så fortsätter ni bara att följa signalen !
"Färdiga" kretsar från ELFA är mer invecklade, jag lovar...
Börja med triangelgeneratorn och se att ni får "sågtandsvåg".
Kretsen består ju bara av 1 IC, 1 konding, + 2 resistorer, så ni kan knappast misslyckas.
Se till att ni mäter utsignalen på rätt ställe, alltså vid kondingen.
När den delen funkar så fortsätter ni bara att följa signalen !
"Färdiga" kretsar från ELFA är mer invecklade, jag lovar...