Minne

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
_sabe_

Minne

Inlägg av _sabe_ »

Tjohej!

Har lite frågor om minne som nån kanniske kan svara på.

1. Finns det nått "vanligt" och lätt användet minne för att spara data som skrivs från t.ex. Serie porten(com).

2. Finns nått vanligt minne som man kan skriva data till från en PIC (16f84), gärna så man kan läsa det via serie porten oxå.

3. Går det att göra så att man har en pic som läser in data från ett skillt minne och sedan skriver över det till en annan pic krets som sedan execverar koden.

4. Hur fungerar smartcards och hur mycket kan man lagra på ett sånt

Jag är inte ganska nybörjare :roll: på både elektronik och pic, så om någon har någon bra länk/tutorial så är det bara att posta :D

Tacksam för alla svar som rör ämmnet....
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Hur mycket behöver du lagra?

Ska det sparas bara tillfälligt, eller måste det finnas kvar när strömmen tas bort?

En PIC kan mycket väl programmera en annan PIC med data från ett minne av något slag. Det finns också en del PICar som kan skriva till sitt eget program-minne, så de skulle själva kunna läsa programkod från ett externt minne, kopiera in det i en del av det interna minnet och sen köra den koden.
_sabe_

Inlägg av _sabe_ »

jag har igentligen inget projekt på gång, men allt från 64-200kb kan man säkert göra nått ql med.

t.ex. kunde man göra en såndär plug mellan tangent bordet och datorn för att "spionera". Eller så kunde man göra istället för ett USB minne ett minne till serieporten.

Vad gäller PICen tänkte jag att om man bygger nåt så att man kan kanniske lagra program på ett smartcard och på så vis få den elektroniska grejjen (vad man nu bygger) att fungera olika beroende på program som laddas in i picen från kortet.

Blev lite råddigt det sista men ni förstår nog :wink:
brodin

Inlägg av brodin »

Ett smartcard är en microproccessor OCH ett minne. Beroende på vilket kort du väljer så får du olika uC:s på kortet.

Tex, funcard inehåller en AVR och ett i2c EEPROM minne. Eller ett guldkort innehåller en PIC16F84 och ett i2c EEPROM.

i2c EEPROM minnen är helt klart enklast att använda då de endast kräver 2 linor (seriellt minne) till PIC:en och du addreserar i mjukvaran. Storleken är dock begränsad. Det största jag har använt är på 32kbyte.
henkebenke

Inlägg av henkebenke »

Ett smartcard är inget annat än ett (plast-)kort med standardiserade mått, kontakter och protokoll. Innehållet är upp till tillverkaren av kortet.
jensa

Inlägg av jensa »

Kan man på något enkelt sätt använda ett smartcards minne till ett avrprojekt.. tror jag har ett funcard liggandes sedan ett nedlagt loginsystem.
jensa

Inlägg av jensa »

Eller är det bättre att köra på i^2c minnen?
Användarvisningsbild
mrmike

Inlägg av mrmike »

Det sitter en avr och ett i2c-minne i ett funcard så det är bara att köra. Jag kan skicka ett schema om du vill.
jensa

Inlägg av jensa »

Ja tack :)
Skriv svar