CAD program för enklare PCB design 2016

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ConnyK

CAD program för enklare PCB design 2016

Inlägg av ConnyK »

Vad rekommenderas för CAD program om man vill tillverka enklare kretskort idag för att skicka till en mönsterkortstillverkare?
Det finns hur många trådar som helst + wiki'n och man blir bara ännu mer förvirrad :?

Det skall klara av är några få DIL kretsar, lite transistorer relä osv max 2 lager.

Här i wiki står det om bla Kicad och såg en tråd där man använt Eagel (gratisversionen är fullt tillräcklig).

Vilket program är enkelt att komma igång med och är vanligt?

/Conny
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: CAD program för enklare PCB design 2016

Inlägg av hcb »

Diptrace hade jag sagt. Lizerdboy har gjort en bra introduktion som finns på youtube.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Eagle är nog vanligast, och det kör jag själv, om jag skulle börja idag skulle jag dock välja något fritt, troligen kicad.

Fördelen med eagle äe att komponentbiblioteket är väldigt stort, nackdelen är att det är rätt bakvänt hur man skapar nya komponenter.

Över huvud taget är det en hel del bakvänt i eagle, men det gäller nog fler program..
ConnyK

Inlägg av ConnyK »

Då hoppar jag över Eagle, tack för infon Glenn.

Diptrace verkar vara ett bra alternativ för mig som nybörjade, tack vare Lizerdboy guide.
Tack för tipset hcb, hade missat Lizerdboy guide :tumupp:
/Conny
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Även jag säger Diptrace, i första hand för tidigare nämnda instruktionsvideos.
Har skapat flera komponenter själv, även med importerade 3D modeller osv och sedan skapat och beställt flera kort.

Om det är bäst låter jag vara osagt, då det för andra (mer avancerade) användare kanske saknar funktioner? Men på en hobbynivå har det fungerat utmärkt.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Jag brukar rösta på Kicad. http://kicad-pcb.org/

Problemet med begränsade versioner av kommersiella produkter är att en vacker dag har man vuxit ur den och då är det dags att slanta av. Man kan naturligtvis byta till en opensource då men troligen vill man varken lära om eller skapa ett nytt komponentbibliotek.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Gillar också Diptrace! :tumupp:
Eagle och kicad är också bra!

Ladda ner alla tre och testa lite, kostar inget att klämma lite på dom, mycket handlar om tycke och smak!

Som första tips i Eagle om man är ny är att ställa om ikon-storleken på ikonerna i vänstermenyn till minst dubbla storleken!

Jag har kikat lite annars på Sprint-Layout om man bara ska göra ett pcb, ingen komplett suite bara pcb, men intuitivt, tydligt och enkelt och har dom funktioner man önskar....tycker jag det lilla jag har hunnit testa det! Programmet kostar ca en femhundring men finns att ladda ner som demo om man vill testa!
Vore kul att höra om nån annan på forumet har använt det och vad ni isåfall tycker om det!

Ska man man bara göra väldigt enkla grejor så är FidoCadj ett helt suveränt litet snabbt program som man klarar rita både schema, pcb och enklare ritningar i! :tumupp:

Har jättedålig koll på vad dom olika programmen producerar för gerberfiler, det är ju något att tänka på när man skickar till en mönsterkortstillverkare!

Nån som provat Autotrax?
Användarvisningsbild
ViktorSigg

Inlägg av ViktorSigg »

Ska du ha simpelt program så är det robot room copper connection som är bäst enligt min åsikt. Så grymt användarvänligt jämfört med eagle. Gjort både avancerade och enkla kort, tar inte många minuter. Föredrar det framför eagle, men saknar endel saker när man kommer upp på riktigt avancerade kort.
Jan Rune

Inlägg av Jan Rune »

Jeg har erfaring med Diptrace, Eagle og Altium Designer. Min favoritt blant de tre er Altium uten konkurranse, deretter kommer Eagle og deretter Diptrace.
j.po
Kontakt:

Inlägg av j.po »

Target3001 om det räcker med 250 pinnar.
H.O

Inlägg av H.O »

Kollade snabbt på Copper Connection då jag aldrig hört talas om det tidigare.
Är jag helt blind eller stämmer det att det enbart är layout (det finns ingen schema-del i programmet) och att det dessutom inte går att importera en netlist?
Skriv svar