STM32Cube vs STs klassiska firmware. Någon med åsikter?
- lillahuset
- Gått bort
STM32Cube vs STs klassiska firmware. Någon med åsikter?
Jag har tidigare använt STs klassiska firmware för STM32. Det har varit hyfsat, inte helt bra men någorlunda. Nu pushar ST hårt för sitt STM32Cube och på sikt är det väl bara att acceptera. Någon med egen erfarenhet av hur (o)buggigt det är?
Re: STM32Cube vs STs klassiska firmware. Någon med åsikter?
Bara prövat det som hastigast själv, från de som använt det däremot har jag bara hört missnöjda kommentarer.
- lillahuset
- Gått bort
Jag var rädd för det.
För ca tio år sedan köpte vi en J1939-stack för STM32 från ett tyskt företag. Jag frågade deras chefsutvecklare hur mycket kod från ST han ansåg att man skulle använda. Ingen.

För ca tio år sedan köpte vi en J1939-stack för STM32 från ett tyskt företag. Jag frågade deras chefsutvecklare hur mycket kod från ST han ansåg att man skulle använda. Ingen.

- lillahuset
- Gått bort
Jaha, nu vet jag mer.
Knappt en månad efter mitt förra inlägg kom det ett erbjudande om "CubeMX & CubeHAL basic online course". Jag tänkte att det kunde vara ett snabbt sätt att få en inblick i CubeMX med en kunnig instruktör.
Kursen, det jag deltog i, var ganska hyfsad men Cube är verkligen inget för mig. Det kan nog vara bra för arduinomänniskorna som vill testa något mer avancerat men för en grinig gammal gubbe som jag är det lite väl mycket "magic". Vissa saker var iofs trevliga men allt för många detaljer var gömda under tjocka lager av glasyr. Vilket väl är meningen.
Summa summarum, nu behöver jag inte fundera över Cube nå mer.
Knappt en månad efter mitt förra inlägg kom det ett erbjudande om "CubeMX & CubeHAL basic online course". Jag tänkte att det kunde vara ett snabbt sätt att få en inblick i CubeMX med en kunnig instruktör.
Kursen, det jag deltog i, var ganska hyfsad men Cube är verkligen inget för mig. Det kan nog vara bra för arduinomänniskorna som vill testa något mer avancerat men för en grinig gammal gubbe som jag är det lite väl mycket "magic". Vissa saker var iofs trevliga men allt för många detaljer var gömda under tjocka lager av glasyr. Vilket väl är meningen.
Summa summarum, nu behöver jag inte fundera över Cube nå mer.

- lillahuset
- Gått bort
- lillahuset
- Gått bort
Jag får inte den autogenererade koden att snurra när jag Importerar till Atollic (fastnar i någon evighetssnurra som jag inte kan lista ut vad den gör).
Mycket kritik har det fått (med all rätt).
Jag använder den bara för pinmappningen och klock-konfiguration.
Tänkt på att autogenererad kod defaultar till -Os optimering (Speed) vilket gör att debugging kan jävlas.
Mycket kritik har det fått (med all rätt).
Jag använder den bara för pinmappningen och klock-konfiguration.
Tänkt på att autogenererad kod defaultar till -Os optimering (Speed) vilket gör att debugging kan jävlas.
All form av grafisk konfigurering går bort.
Måste man använda det med STM32Cube?
Måste man använda det med STM32Cube?
- lillahuset
- Gått bort
Jag har kommit fram till att Cube inte tillför något annat än irritation i mitt liv.
Bortkastad tid.
Edit: Ja "allt" görs grafiskt och sedan sitter du med en massa automatgenererad kod.

Edit: Ja "allt" görs grafiskt och sedan sitter du med en massa automatgenererad kod.
Ja det är ju liksom lite av tanken med det hela.
Som jag skrev är det ett kanon verktyg för att välja pinnar/pheripals då det håller kolla på vad som funkar på olika chip.
Det är även lätt att stuva till klockhanteringen och beräkna strömförbrukning.
Den kan skapa en sjyst pdf rapport utifrån detta som du kan använda som dokumentation.
Men den genererade koden kan man slänga enligt min uppfattning.
Som jag skrev är det ett kanon verktyg för att välja pinnar/pheripals då det håller kolla på vad som funkar på olika chip.
Det är även lätt att stuva till klockhanteringen och beräkna strömförbrukning.
Den kan skapa en sjyst pdf rapport utifrån detta som du kan använda som dokumentation.
Men den genererade koden kan man slänga enligt min uppfattning.
- lillahuset
- Gått bort
För den som är intresserad så bifogar jag en ett exempel på rapport, eftersom jag av en tillfällighet höll på med detta i morse.
Jag tycker det blir snabb och enkel dokumentation.
Jag tycker det blir snabb och enkel dokumentation.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Körde kuben för två år sedan, rätt svajjigt men fick till en USB host driver efter lite pyssel.