Nu känns det som jag äntligen kommit lite framåt sen badet.
Det visade sig att jag ändå var kass på att följa vajern och det var den till handbromsen som var spänd mest. Hur man lossar den från trumman vet jag inte, och kände inte för att ta reda på det heller, så lite dubbel mekarplanka fick lös andra änden istället. Hastighetsmätarvajern lossade vi från hastighetsmätaren och den lilla klämman som håller i den vid pedalerna. Sen var det bara att mata igenom så mycket som gick från kupén och då hade vi slack så det räckte att få lådan både ner och ut från under bilen.
Med lite lätt våld gick lådorna att få isär. Är ju andra gången vi gör allt fram till detta moment så det gick ganska snabbt och smidigt. Att jag kapat och pekat om avgasröret så inte gick tvärs under och ivägen var ju inte heller helt dumt.
En första indikation på att urtrampningslagret var på sista versen. Snygga spår på tryckplattan där det tydligen var mindre friktion att slira än i själva lagret.

På tal om "Lagret".
Lamellen var inte heller så snygg. Tur att jag köpte en ny koppling när vi ändå skulle riva allt. Undrar hur många 18-åriga grabbar som övningskört med den här kopplingen, mycket till lamell var det inte kvar. Mitt lilla bad gjorde nog inte så mycket till eller från, bytas behövde det göras ändå även om vattnet blev dödsstöten.
Lite lätt våld så lossnade den också.
Man kan knappt tro att de från början sett likadana ut.
129kr på Biltema för centreringsverktyg. Man får ungefär vad man betalar för, det glappar lite här och där men med ett enliters ögonmått till så blev det rakt nog. Om man ville hade man nog lika gärna kunnat använda en förlängning till 3/8" -spärrskaftet och samma ögonmått så mycket som vi ändå fipplade för hand för att få det perfekt. Vi var inte så sugna på att behöva lyfta lådorna upp och ner mer än nödvändigt.
Mer remmar! Tänk vad smidigt det skulle vara om man hade ett riktigt spel. Hoppas jag inte behöver ta loss lådorna igen innan jag i framtiden kanske har ett.
Nånstans här tog tidsbristen över och fotandet fick lida.
Startmotorn låter rätt ledsen även om den fungerar. Blir nog att montera isär och se om jag kan ge den lite behövlig kärlek, men prio just nu var att få bilen körbar, vilket jag tror vi lyckats med. Nu kanske jag kan få på de nya däcken och åka förbi bilprovningen så det blir överstökat innan jag har sönder något nytt.

Allt är inte ihopskruvat ännu, det är fortfarande lite kåpor och sånt som ska tillbaka vi inte hann med. Fyra timmar i garaget på två personer gick jobbet på. Och smart som man är kom man på hur man ska montera ihop kardan för att det ska gå smidigt. Först bakre, lägger man någon låda i friläge så kan man rotera fritt i den änden. Sen främre, om man startar motorn och får vakuum så framhjulsdriften släpper så går det att rotera fritt vid fördelningslådan. Åh så mycket enklare det gick! Jag antar att precis samma fast i omvänd ordning fungerar ypperligt när man ska ta isär det.