kortslutning-koppla en förstärkare till en kom-radio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
osci

kortslutning-koppla en förstärkare till en kom-radio

Inlägg av osci »

Hej.
Jag är ny på forumet så ligger tråden fel ber jag om ursäkt.

Jag hadde en rolig ide om att koppla in en förstärkare till en budget kom-radio bara för att se om det går, och kolla uteffekten (tänkte givetvis hålla mig till laglig uteffekt. ).

Förstärkaren är en med variabel bias, från 5-12 v.
Jag tog en volt regulator med -upp converter som jag köpte från kjell och company,
som switchar 150Khz , ställde ingången till 4.8v och utgången till 11,5v som jag sedan kopplades till en "breadbord" med en trimpotentiometer.

Kopplade på trimpotentiometer och jorden till transformatorn som ger regulatorn ström.
På 5-6v gick allt bra men sn började jag skruva försiktigt på trimpotten för att mäta volten på förstärkaren med en multimeter, efter några sekunder tyckte jag att det luktade bränt, och såg att det ryckte om trimpotten så jag kopplade ur den.
Jag tänkte att förstärkaren ska tåla volten och kopplade på ca 8v direkt på förstärkaren, efter några sekunder började den ryka så allt kopplades ur. Ska väl tillägga att förstärkaren satt på radio medans jag testade allt.

Jag kom på i efterhand att det var en vcc ingång på förstärkaren, då är det väl en transistor som tar emo strömmen,

1: kan volt regulatorns switchande ha fått den och öka amperen?

2:Ska jag använda en trimkondensator istället för trimpotentiometer för att justera förstarkarens bias?
Alla ider mottags tacksamt
/ Osci
Screenshot_2016-07-25-12-48-54.png
lm2596-spanningsregulator.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150

Re: kortslutning-koppla en förstärkare till en kom-radio

Inlägg av YD1150 »

Hade du tänkt att höja uteffekten från med den förstärkaren så är det fel väg att gå.
Det ser ut som att du har en s.k. "MMIC" med en förstärkning (gain) på typ 30dB.
Max uteffekt brukar vara typ 10-100mW från dessa (nu vet inte jag exakt vilken krets du har),
räknar vi baklänges med t.ex. max 100mW ut (+20dBm) så får du maximal skicka in -10dBm som är 0,1mW (milliWatt!) i 50ohm.
Det finns säkert uppgifter i databladet till din krets om max tillåten in- och uteffekt.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Hej och välkommen!
Jag tror du bör läsa på litet om terminologi och radiokretsar. Som YD1150 skrev är du rätt fel ute med den kretsen du valt.
Utöver det så är den typen av enkla bredbandiga förstärkare troligen fel väg att gå för att förstärka något som skall ut i en antenn. Just på grund av bredbandigheten förstärks allt, också all distorsion i grundsignalen, så åtminstone ett filter på utgången är nödvändigt.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Du vet väl att uteffektshöjningar som är små inte ger nått.
Går du från 0.5W till 1W märker man i praktiken inte ett skit - går du till 5W så kanske man dubfördubblar räckvidden.
Du måste öka effekten med minst kvadraten 4 gånger för få dubbel räckvidd.

Så små höjningar från 0.5 till 0.8W ger dig inte ett skit, möjligtvis bränd doft från elektronik.

Hört att man kan fixa till pulvret lite med pmr radios med dubbel spänningskälla i vissa fall men eftersom det inte ger nått nästan så är det ovärt.
Mata radion som vanligt med 2-3 R6 batterier, sen kan du mata sändarslutsteget med det dubbla.
Alltså batteripack med t.ex 6 celler.En halva matar radions logik och hel stegen slutsteget.
Kräver lite ingrepp.

Har du tur tål sändarslutsteget detta.

Råd

Köp hellre en kinaradio från 409shop.com...
osci

Inlägg av osci »

Tack för alla svar!!

Jag trodde den var till för det, så här står det om den : 0.1-2000MHz RF wideband amplifier gain 30dB low-noise amplifier LNA. Jag har 20 dB förstärknig på min.
Ok, slutsteget är en förstärkare för svaga signaler typ lm386, och inte någon watt förstärkare, om jag har förstått er rätt.

När slutsteget och trimmpotten började ryka så sände jag inte aktivt, jag tryckte bara till ptt knappen vid nåt tillfälle.
Vad gjorde själva kortslutningen?
Jag är helt ny på det här men tycker det är kul.

Features
-This product with wide frequency range, high gain, low noise figure
-This product can be applied to various rf receive front-end and increases communication distance
-Used for Short wave, FM radio, remote control receiver, such as cable TV signal amplifier need low noise rf signal amplification

Specifications
Operating frequency:0.1-2000MHz
Amplifier gain:
F=0.1MHz, gain=32dB
F=500Mhz, gain=31dB     
F=1000MHz, gain=29dB
F=1500Mhz, gain=25dB
F=2000MHz, gain=20dB
Maximum power output:+10dBm (10mW). ← Den förstärker alltså bara med 10mW?
Power supply voltage: 6-12 VDC
System impedance:50Ω

Tips:
1.When working frequency is less than 500 MHZ,it get well gain flatness, can make it less than 1dB after careful adjustment. The lower frequency the higher gain consistency.
2.Amplifier working frequency of the lower limit is subject to input and output capacitor, the default value is 0.1 uF, working to 0.1 MHz. Increase the input and output capacitance appropriately,can extend the cut-off frequency, such as 10uF capacitance can work to 5KHz.
3.When the power supply voltage changes in 5-8 v, it can be used as a variable gain amplifier, gain increases with the increase of the power supply voltage, which suitable for radio frequency receive front-end circuit, using DA control power supply voltage, to control the gain of the amplifier, automatic gain control
4.When the power supply voltage in the 8-10 v, the low frequency end gain up to 30 db, at this time the amplifier has a low noise coefficient and good stability.
5.When the voltage is 12 v, reach maximum gain, the low frequency end gain of 32.5 dB,
Senast redigerad av osci 25 juli 2016, 16:03:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Du är ute o cyklar helt med ditt projekt och har helt fel grejer
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

>rf receive front-end

... vilket innebär att den är tänkt att förstärka den _mottagna_ signalen (och inte ens för det är den lämplig iom att den inte är avstämd).
osci

Inlägg av osci »

Tack för svaren!!!
Jag såg att det var för rx signalen i efterhand, jag kopplade på den iall hast då den ar en billig pryl från ebay.
Jag hadde inga större förväntningar med den.
Men jag har några liggandes här och tänkte prova för rx på kom radion.

Efter att ha läst igenom svaren undrar jag hur man kalibrerar in de?
Jag har bara vcc och grnd, som jag trodde var styrkan på förstärkningen.

I vilket fall som helst så började den ryka fast jag hadde rätt spänning när den inte var inkopplad.
Dock inte med pulser pwm kan det det?

Jag ser radio och elektronik som en kul och intressant grej och är tacksam för alla svar, läser och lär mig nya saker.

//Osci
xxargs

Inlägg av xxargs »

Stackars RFIC-kretsar...

Skall man börja labba konstruktivt så handlar det om att börja läsa datablad för aktuella kretsar och anpassa att driva med dom spänning och ström som de är designade för.

Ditt kort har säkert en förkopplingsmotstånd så att strömmen blir rätt för kretsen vid tex. 5 Volt matningsspänning på VCC.

Förstärkningen är dessutom fast-fixerad och är inget du kan justera med spänning.

Framgår det inte i någon dokumentation vad det är för RFIC-kretsar så brukar det vara någon bokstav/siffra stämplat på på den lilla knappen med 4 ben, typ 3A. eller liknande, sedan går man till miniCircurit och tittar på deras RFIC-kretsar de har och se om kapselbeteckningen du har på din krets stämmer med deras och sedan kan du plocka fram datablad och läs på.

I RF-kretsar så använder man ofta PI-dämpare som med lämpliga motståndsvärden gör att kombinationen förstärkare och därefter dämpare ( gain förstärkare +30 dB - dämpare 15 dB = 15 dB total gain) får lämplig förstärkningsgrad.

Varför man gör så med PI-dämpare och inte en enkel potentiometer beror på att man skall bibehålla impedanserna rätt (typiskt 50 Ohm)

Vill man ha variabel dämpare (spänningsstyrd) så får man titta på PIN-dioder i olika konstruktioner när man håller på med högre frekvenser.

---

Åter igen du behöver skaffa en riktig labbaggregat NU!! - du kan inte hålla på med batterier och annat som strömförsörjning utan strömbegränsning och felaktiga spänningar om du skall kunna komma vidare konstruktivt!!

Att bränna saker hela tiden är inte konstruktivt - det räcker med att det bara brinner ibland ;-)

Lycka till
osci

Inlägg av osci »

Återigen tack för svaren.

@t Biker, jo Jag sitter och prover med en billig kina radio; pofung gt-1, men jag fick inte med någon programmerings kabel, har nu beställt en.

@targs, tack!!
Jag håller på att testa och kunna skicka en signal från en oscillator och höra den med en kom-radio på några meters avstånd, och jag håller mig på svaga uteffekter för att inte störa någon, varför jag beställde såna här förstärkare.

Jag har en liten oscillator samt en annan förstärkare lite starkare men en LNA samt dämpare jag trodde att det "bara" var att koppla ihop delarna.
Delarna kommer från Ebay, och man får de i en påse utan någon manual.
Just den här förstärkaren stod det 6-12v och jag provade 7v men då började det ryka, här är den
;http://www.ebay.com/itm/5MHz-6GHz-Broad ... Sw2ENW8WKg

Vet du någon bra sida där det finns tabeller? har sökt på google men hittar mest bara försäljare eller hemma byggen.
osci

Inlägg av osci »

Jo jag hade vid ett tillfälle en volt upp booster in 3-25v och ut 5-30v för spänningen med en switch hastighet på 150khz, för att kunna driva olika kretsar, ,men hur blir det med Switchandet på 150khz när man kopplar in kretsar med transistorer? 5 vcc går de att driva med vanliga transformatorer för laddare etc?
xxargs

Inlägg av xxargs »

ren, välfiltrerad spänning/ström är viktigt för att utsignalen från förstärkaren skall bli ren.

Har man en spektrumanalysator och kan analysera utsignalen som går ugenom så brukar man ofta hitta förutom den bärvågen man vill förstärka, även en betydligt mindre bärvåg på varsin sidan om huvudbärvågen och med avståndet frekvensmässigt samma som switcharfrekvensen på strömförsörjningen, och sedan upprepas det 3 ggr switcharfrekvensen, 5 ggr frekvens osv. många MHz bort.

det är altså en AM-modulation som sker - ofrivillig och används det på tex sändaramatörfrekvenser så kan det på vissa band ge störningar långt utanför den tillåtna området.

därför måste man ha extra filter mm och se till att allt sådant är bortrensat innan det tillåts att gå ut på antenn - och då pratar vi om något som kan vara ganska svårt och den lättaste vägen är att filtrera matningsspänningen noga.

dvs vi pratar om delar av µV i rippel - inte 150 mV som är ganska vanliga switchade nätaggregat inklusive USB 5-Volt laddare.

digitalkretsar skiter ganska mycket i 150 mv rippel på matningsspänningen - analoga grejor som din förstärkare tidigare här gör det inte utan kräver bra kvalitet på den matande strömmen.

tjatar igen om labbaggregat - dessa har i flesta fall analog linjär reglering och därmed väldigt lite brus och störningar på sin spänning.

Gör du en spänningsreglerar-koppling med en LM317, från säg 12V till 5 Volt (se till att den sitter på en kylfläns!!) med lite lämpliga snabba kondingar före och efter så kan den dämpa väldigt mycket av switcharbruset som kommer från tex. 12V switchade nätaggregatet och ger en relativt ren tex. 5 Volt för att driva dina pryttlar.

Titta på appnötter (svensk slarv-förkortning av 'applications note') från National Semiconductor och LM317 och det finns många olika förslag på kopplingar - dom flesta är ganska enkla med några motstånd och en eller fler kondingar.

att läsa olika tillverkares applikationsnötter kan vara väldigt bra att lära sig elekronik och tex. bygga lite egna strömförsörjningspryttlar (med omedelbar nytta) med betydlig bättre kvalitet på spänningen/strömmen än vad som kommer från alla kina-adaptrar, och fortfarande ha kinaadaptrar (tex väggvårtan med 12 Volt som driven en extern HD) som matning till dessa regulatorkopplingar.
osci

Inlägg av osci »

@t xxargs du har nog helt rätt på de 2 punkter som gjorde att förstärkaren brann.
Jag googlade runt ett par timmar och hittade en annan kille som hadde köpt såna här förstärkare med snarlika värden, de är tydligen kända för att brinna så fort man kopplade in de om man inte hadde rätt förkopplings motstånd.

Förstärkaren har väldigt bra förstärkning, men det svåra är att få till rätt värde på förkopplingsmotståndet, minsta avvikelse och adjö med lite röklukt från förstärkaren.
Han rekommenderarade 2st 100ohms motstånd parallellt.

En annan kille körde med lm2940 som har low drop out, som strömmtillförsel, jag kan ha missuppfattat det då min engelska är kass, jag har iallafall beställt lm2940 samt ett par motstånd från electrokit, som antagligen kommer på måndag.
Då blir det att prova de.
/ Osci
osci

Inlägg av osci »

@t xxxargs, jag satt och lekte lite med med en billig kina funktions generator och en piezo tx (köper endel på ebay för att lära mig), kollade med ett spektrum program.,
där såg jag vad du menade.
Sinus och fyrkant på 1000hz
Två foton på vardera

Jag lägger upp några print screens,

jag fick också upp några skumma frekvenser, ser ut som 3st AM som är mycket långsammare än mina på funktions generatorn.
Har sett de förr på samma frekvens men i smalare bandbredd ca:12,5khz och mer korniga.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar