Nej, när det gäller att lära sig C rekommenderar jag assembler för att spara tid.SeniorLemuren skrev:Så folk som vill lära sig köra bil rekommenderar du alltså att börja med häst och vagn för att lära sig grunderna? Det där med att rekommendera assembler som första språk är i dagens läge bara snobberi.
Jag rekommenderar inte assembler vare sig som första eller sista språk utan som språket innan C.
Jag har programmerat många olika språk av olika slag och tycker om C och lågnivå. Men de kniviga problem man har med C-kod brukar nästan alltid ligga på assemblernivå. När man debuggar C så debuggar man assembler i de flesta fall, till skillnad från i högnivåspråk (dit jag inte räknar C++). Det är ganska svårt att få grepp om lågnivå genom att programmera C, men det är lätt genom att programmera assembler. Jag har också sett otaliga människor försöka lära sig C som första språk och ge upp på grund av pekare och minnesallokeringsfel, eftersom de aldrig lyckas förstå själva grundkoncepten. Båda sakerna exponeras på ett direkt och lättbegripligt sätt när man programmerar assembler, och det är mycket lätt att gå från den "konkreta handfastheten" i assembler till det lite mer abstrakta men kraftfullare C. Att gå åt andra hållet är svårare rent mentalt.
Det mesta av det enkla med C fungerar likadant men bättre i högnivåspråk som Python eller Javascript. Allt det krångliga fungerar dock som i assembler, men är mindre tillgängligt.