Gamla Luxor Radio - trasigt - behöver lite hjälp?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
maeggerli

Gamla Luxor Radio - trasigt - behöver lite hjälp?

Inlägg av maeggerli »

Hej,
Min fru köpte en gammal Luxor Radio och Skivspelar (-skåp). Det fungerande utmärkt i början men på slutet slutade radio att fungera. Skivspelare har aldrig riktigt fungerade (det snurrar runt - men ljudet kommer inte ut från högtalare...men det är fortfarande så; det är bara Radio som funkade och nu är trasigt).
Jag kollade spänning och det är inget fel med säkring. Jag kan inte ser riktig om kondensatoren är trasigt men jag tänker mer att det är transistor som pajade.
Är det någon som vet hur man kan kolla det mer precis vad är fel eller hur man kan laga det (eller någon med en verkstad eller så?)

Jag bifoger lite pics - hoppas det hjälper - min fru skulle bli super glad - och jag superhjälte 8)

Tack så mycket
Luxor Radio_electronics.JPG
Luxor Radio_electronics schema.JPG
Luxor Radio_front.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
våfflan

Re: Gamla Luxor Radio - trasigt - behöver lite hjälp?

Inlägg av våfflan »

Det där var en fin gammal sak! Du behöver mäta spänningarna från nätdelen, den ska leverera ca +300V DC (var försiktig!) och 6,3V AC. Ett vanligt fel är att likriktardioderna (som brukar vara av selen på dessa gamla grejor) eller kondensatorerna går sönder.
Användarvisningsbild
agfamatic

Inlägg av agfamatic »

Denna apparat verkar använda likriktarröret EZ80 vilket inte är känt för att orsaka särskilt mycket problem. Skivspelaren så är antagligen kristallpickupen sönderoxiderad vilket är mycket vanligt på gamla skivspelare, när du får igång radion så kolla på svalanders hemsida där finns nya kristallpickuper av keramisk typ som är mer beständiga mot tidens tand.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Radiodelen ser nästan identisk ut med den Luxor Ambassadör jag nyligen renoverat,
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =8&t=82634
UKV-delen är lådan till vänster i din bild, den med ECC85 i mitten.

Jag bytte alla vaxkondensatorer och elektrolyter samt ersatte selenlikriktaren med 4st 1N4007.
Det var det som fick igång den igen.
Skriv svar