Simulera en telefonlinje
Simulera en telefonlinje
Hej
Slänger ut frågan här då jag inte kan googla fram något vettigt.
Finns det något sätt att lura en telefon att tro att den är ansluten till en telefonlinje?
Jag har ingen fast telefon men behöver använda en "vanlig" telefon för att kunna reparera ett gång defekta headsets.
Jag behöver alltså bara få fram en kopplingston.
Slänger ut frågan här då jag inte kan googla fram något vettigt.
Finns det något sätt att lura en telefon att tro att den är ansluten till en telefonlinje?
Jag har ingen fast telefon men behöver använda en "vanlig" telefon för att kunna reparera ett gång defekta headsets.
Jag behöver alltså bara få fram en kopplingston.
Re: Simulera en telefonlinje
Det finns eller fanns burkar som gör detta, när jag jobbade med faxar så provfaxade vi först ut på vanliga telenätet, men det blev ju lite bökigt, så efter ett tag köptes det in en svart låda som emulerade fyra telefonjack, så hade vi en fax inkopplad i ett jack, och den man testade i ett annat.
Svagt minne av att det stod doro på den, men jag är osäker.
I manualen vill jag minnas att det stod att den var tänkt för interntelefon/fax eller teständamål.
I manualen vill jag minnas att det stod att den var tänkt för interntelefon/fax eller teständamål.
-
Genom att använda data från en telefonkabel kan man nog finna vissa egenskaper som går att efterlikna med en svart låda med induktanser kondingar och motstånd.
Jag har data på försvarets fälttelefonkabel, DL-1000 som kanske kan ge viss hjälp.
Jag fixar inte att klistra in tabellen i det här fönstret.
Men låt oss tolka lite då.
600 Ohm som simulerar terminerad bortre apparat, kan man börja med.
100 - 200 Ohm per km i linjeresistans,
1 mH i serieindukans per km
samt parallellkapacistans 0,1 uF per km.
Bygg det hela balanserat och fördela induktans och kapacitans så skall det kunna bli en box som duger.
de
Roy
Jag har data på försvarets fälttelefonkabel, DL-1000 som kanske kan ge viss hjälp.
Jag fixar inte att klistra in tabellen i det här fönstret.
Men låt oss tolka lite då.
600 Ohm som simulerar terminerad bortre apparat, kan man börja med.
100 - 200 Ohm per km i linjeresistans,
1 mH i serieindukans per km
samt parallellkapacistans 0,1 uF per km.
Bygg det hela balanserat och fördela induktans och kapacitans så skall det kunna bli en box som duger.
de
Roy
En telefoniadapter typ PAP2T ?
http://www.wisper.se/shop2/index.php?_a ... oductId=15
Den ger din analoga telefon allt du behöver i linjeväg, och kan ställa in kopplingstoner, spänningar, impedanser mm.
Minns inte riktigt hur den beter sig, i värsta fall får du installera en lokal SIP-server (t.ex Asterisk) på nån dator i ditt nätverk som den kopplar upp sig mot innan den är igång.
http://www.wisper.se/shop2/index.php?_a ... oductId=15
Den ger din analoga telefon allt du behöver i linjeväg, och kan ställa in kopplingstoner, spänningar, impedanser mm.
Minns inte riktigt hur den beter sig, i värsta fall får du installera en lokal SIP-server (t.ex Asterisk) på nån dator i ditt nätverk som den kopplar upp sig mot innan den är igång.
- Jan Almqvist
Jag tror inte att det måste vara så avancerat.
48 VDC i serie med lagom stort motstånd.
Lägg på en överlagrad kopplingston.
Klart.
48 VDC i serie med lagom stort motstånd.
Lägg på en överlagrad kopplingston.
Klart.
Du kan knappt bygga något själv billigare än att köpa ovan nämnda linksys LAPT2.
om du skall kolla talbiten (och nivåerna ut när den sänder DTMF) så skall linjen temineras i 900 Ohm // 30 nF ("//" betyder parallellkopplat) som jag tror var det senaste EU harmoniserade linjeekvivalensstandarden... - tidigare var det mer komplicerat typ 600 Ohm + (270 Ohm // 110 nF) - detta gäller för frekvenser över 300 Hz - 3400 Hz
temineringsimpedansen måste man få till om gaffeln i telefonen/headsetet skall arbeta rätt och är det för mycket fel så hör man sin eget tal väldigt starkt.
Att göra Bias-T (för matning av DC-signalen via ett par jättelika drosslar och skall göras oberoende av växelströmsimpedansen för 300 Hz och uppåt) och ovanstående impedansmatchning kan göras med relativ enkel insats - men det som knölar till lite extra är att få till 440 Hz tonen och att tonen skall kopplas bort inom givna tidsramar när första DTMF-tonen sänds från telefonen/headsetet, annars kan uppringade utrustning bli konfys eftersom den förväntar att kopplingstonen försvinner vid automatisk upprigning (detektering av DTMF-tonen kan göras med en MT8870-krets som lyssnar på linjen högimpedivt, som när några av dess dataledningar viftar så stänger man ha kopplingstonen) - den andra delen som också är besvärlig är ringsignalen som skall ligga mellan 24 och 110 Volt, 25 eller 50 Hz, samt skall brytas så fort man lyfter luren. I Sverige skall en telefon inte reagera för ringsignal om det är under 21 Volt
Telefoner i svenska telefonnätet skall klara upp till 80 mA i linjeström och skall då inte ha mer än 12 Volt spänningsfall över telefonen i det läget. - i andra läget så räcker det med ca 4 Volt över telefonen och en ström av 4-5 mA i linjeström (kommer inte ihåg siffrorna lägre) för att det skall fungera.
Telefonen/headsetet har ofta en variabel förstärkning på lyssnarsidan (och justerar också gaffeln dynamiskt) med strömmen genom telefonen för att adaptera korta resp långa ledningar - den förväntar sig att impedansen är ganska nära 600 Ohm och ganska liten kapacitans om linjeströmmen är stark medans förväntar sig att det är 900 Ohm//30 nF när linjeströmmen är låg - detta för att gaffeln skall fungera och talarens egna röst inte skall gå för hårt in på sin egen lyssnar-lur då det kan bli så starkt att man riskerar hörselskador om det pratas yrkesmässigt.
- gör du din koppling med 4-6 mA linjeström så är telefonen adapterad för fallet lång ledning och då måste du ha 900 Ohm//30 nF som linjeekvivalens om det inte skall låta med (mycket) högre nivå i lyssnar - luren gentemot talad nivå mot micken
om du skall kolla talbiten (och nivåerna ut när den sänder DTMF) så skall linjen temineras i 900 Ohm // 30 nF ("//" betyder parallellkopplat) som jag tror var det senaste EU harmoniserade linjeekvivalensstandarden... - tidigare var det mer komplicerat typ 600 Ohm + (270 Ohm // 110 nF) - detta gäller för frekvenser över 300 Hz - 3400 Hz
temineringsimpedansen måste man få till om gaffeln i telefonen/headsetet skall arbeta rätt och är det för mycket fel så hör man sin eget tal väldigt starkt.
Att göra Bias-T (för matning av DC-signalen via ett par jättelika drosslar och skall göras oberoende av växelströmsimpedansen för 300 Hz och uppåt) och ovanstående impedansmatchning kan göras med relativ enkel insats - men det som knölar till lite extra är att få till 440 Hz tonen och att tonen skall kopplas bort inom givna tidsramar när första DTMF-tonen sänds från telefonen/headsetet, annars kan uppringade utrustning bli konfys eftersom den förväntar att kopplingstonen försvinner vid automatisk upprigning (detektering av DTMF-tonen kan göras med en MT8870-krets som lyssnar på linjen högimpedivt, som när några av dess dataledningar viftar så stänger man ha kopplingstonen) - den andra delen som också är besvärlig är ringsignalen som skall ligga mellan 24 och 110 Volt, 25 eller 50 Hz, samt skall brytas så fort man lyfter luren. I Sverige skall en telefon inte reagera för ringsignal om det är under 21 Volt
Telefoner i svenska telefonnätet skall klara upp till 80 mA i linjeström och skall då inte ha mer än 12 Volt spänningsfall över telefonen i det läget. - i andra läget så räcker det med ca 4 Volt över telefonen och en ström av 4-5 mA i linjeström (kommer inte ihåg siffrorna lägre) för att det skall fungera.
Telefonen/headsetet har ofta en variabel förstärkning på lyssnarsidan (och justerar också gaffeln dynamiskt) med strömmen genom telefonen för att adaptera korta resp långa ledningar - den förväntar sig att impedansen är ganska nära 600 Ohm och ganska liten kapacitans om linjeströmmen är stark medans förväntar sig att det är 900 Ohm//30 nF när linjeströmmen är låg - detta för att gaffeln skall fungera och talarens egna röst inte skall gå för hårt in på sin egen lyssnar-lur då det kan bli så starkt att man riskerar hörselskador om det pratas yrkesmässigt.
- gör du din koppling med 4-6 mA linjeström så är telefonen adapterad för fallet lång ledning och då måste du ha 900 Ohm//30 nF som linjeekvivalens om det inte skall låta med (mycket) högre nivå i lyssnar - luren gentemot talad nivå mot micken
Är benägen att hålla med Jan. Övriga svar verkar skjuta högt över TS behov.
gadget skrev:Jag behöver alltså bara få fram en kopplingston.
Fler overkill-lösningar kan du hitta i den här tråden:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =4&t=72549
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =4&t=72549
Keep it simple: Testa att helt enkelt ge telefonen 12 eller 24 Volt likspänning in på polerna. Har du tur -- vilket en bra reparatör har -- räcker detta så du kan blåsa i micken och höra det i ... vad det nu heter ... öronmusslan..?
Vad misstänker du för fel på headsetten, är det kablar och kontakter som ska bytas? Kanske kommer du långt med bara en multimeter?
Vad misstänker du för fel på headsetten, är det kablar och kontakter som ska bytas? Kanske kommer du långt med bara en multimeter?
En sådan har jag också köpt in och provat fjärrmätutrustning genom runt 1999, något säger mig viking telecom (och att man bara fick upp en massa minnen när man försökte googla det redan då)Glenn skrev:Det finns eller fanns burkar som gör detta, när jag jobbade med faxar så provfaxade vi först ut på vanliga telenätet, men det blev ju lite bökigt, så efter ett tag köptes det in en svart låda som emulerade fyra telefonjack, så hade vi en fax inkopplad i ett jack, och den man testade i ett annat.
och lådan var samma som den där lådan för att få TextTV till datorn, tror det var samma leverantör...
Ja, dom gör sånt: https://www.vikingelectronics.com/produ ... php?pid=39
Skulle gärna ha en sådan, nu har jag en liten pbx, men en viking vore smidigare.
Skulle gärna ha en sådan, nu har jag en liten pbx, men en viking vore smidigare.
Presentera gärna en kalkyl på material/utrustning samt den tid det tar att plocka ihop ett spekulativt alternativ till en overkill-låda som ger en komplett, testad telefonlinje.
Jag är ganska säker på att det var ett svenskt bolag som gjort den, googlat runt lite och hittat "Viking Telecom AB" som gjorde dosan för att ringa automagiskt med Tele2 2001, det låter inte helt osannolikt att det kan vara de som gjort boxen med. De verkar expanderat sig till döds i IT yran och blivit "Phonera AB" helt bytt inriktning från hårdvara...pbgp skrev:Ja, dom gör sånt: https://www.vikingelectronics.com/produ ... php?pid=39
Men "din" viking verkar ju ha rätt grejor idag...