PNP med hög -Vbe

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

PNP med hög -Vbe

Inlägg av Marta »

Någon som vet en PNP-trissa med högre -Vbe än 5V? 6V borde vara tillräckligt, skall vara till att isolera Vdd på en PIC så den kan programmeras på plats..
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag är rädd jag inte begriper frågan :? Inga bipolära transistorer kan väl ha Vbe som är så hög? Kan du inte bara ta resten av spänningen över basmotståndet? Eller kör med en P-kanal mosfet?

EDIT: Ahh jag tror jag fattar... du vill backspänna basen? Tja, MOSFET:ar brukar klara ett par 10-tal volt på gaten...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En zenerdiod kan fixa den saken....
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Nu hänger jag inte mwd, det är ingen zener jag vill ha utan undvika att trissan börjar fungera som en sådan. Med t.ex. BC546 så är den specad precis 5V och marginalen till det verkliga värdet kan vara otrevligt liten.

Det som egentligen behövs är en diod med minimalt spänningsfall, men shottkydioder är lite svårare att köpa lokalt. En PNP-trissa som hålls väl bottnad gör jobbet minst lika bra, förutsatt att den pallar spänningen.

Nåväl, det finns byglar också, fast det bästa är att bara kunna trycka i en sladd eller sätta på en klämma och flasha in den nya koden utan att behöva flytta en bygel.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Nä nu får du rita ett schema för jag begriper inget :oops:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och varför isolera VDD ifrån PIC'en när den ska programmeras????

Jag har kanske inte så avancerade PIC'ar som dig, dom jag programmerar måste ha VDD för att jag ska kunna programmera dom.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Schemat är enkelt. Emitter till V+, bast till GND genom motstånd och kollektor till PIC Vdd. Kollektor-bas kommer att leda ström till GND genom motståndet och bas-emitter utsätts för Vdd-0.6V när yttre Vdd läggs på. Kopplingen är inte mitt eget påhitt, har sett den i något schema med en 2N-någonting. Antagligen är det OK med BC546, bara jag som är överorolig för marginaler.

Det är helt vanliga PIC's givetvis. Vpp skall läggas på före Vdd och skall programmeraren kunna göra det måste Vdd vara skild från V+. Små PIC's kräver ju alltid denna procedur och de större om man råkat få en bit på tvären i configuration word.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det var som tusan.... då kan inte WISP'en programmera de små fastän den enligt listan faktisk kan det.....

Nu är jag lite osäker på vad du menar med V+ men ska man programmera PIC där man har stängd av den externa -MCLR-pinnen är det rätt att man måste cykla VDD till PIC'en för att få reset'en att aktiveras så att den kommer i prog. läge.

Men jag förstår inte varför du inte använder en P-MOSFET till detta, det sparar komponenter. Du kan iofs likaväl ta en PNP + 2 motstånder.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Jag kanske är ute i det blå eller har inaktuella datablad, men mina papper specificerar parametern Tppdp 5us. I figur 2-2 på sidan 4 är det tiden mellan Vpp och Vdd läggs på. Jag har aldrig provat vad som händer om man växlar mellan Vil och Vpp när Vdd är på. Säger Du att det funkar så tror jag på det.

Med V+ menade jag anordningens ordinarie +5V, som skall vara bortkopplad under programmeringen. DATA och CLOCK isoleras med bara ett par motstånd, men Vcc kräver lite mera.

En PMOS med gaten direkt till GND skulle väl också kunna göra samma nytta som PNP-trissan, men den är inte lika tillgänglig. Utan basmotståndet hade det nog ändå blivit en bygel på ett enkelsidigt kort.
Skriv svar