Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av toffie »

... Fiska upp ur vattnet!? ... :?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

jag råkade ju köpa på mej att sony surroundsystem för TV för 150:- på loppis för några veckor sedan, stor tung sak, fet sub och sen fem snygga högtalare till, kändes som ett bra pris.

Men när jag kopplade in den hemma funkade den inte, om man tryckte på "power" så hörde man hur det klickade i ett relä, men den var helt död, jag tolkade det som att den slog av pga överbelastning eller liknande.

Igår skruvade jag isär den och kollade det uppenbara, torkade elyter, men allt såg fint ut, iaf efter jag dammsugit bort ett halvt kilo damm..

Hittade serviceschemat på nätet men det gav inte så mycket, det innehöll mest schema och lite mätpunkter, men inget som hjälpte mej direkt.

jag tänkte då att jag skule klura ut vilket relä det var som klickade, så jag kände på reläna medans jag tryckte på powerknappen, och när jag tryckte en massa gånger såg jag att powerdioden faktiskt blinkade till, hmm, jag fortsatte att trycka och insåg att om man lirkade med knappen kunde man få enheten att tända upp, i typ en halv sekund.

Okej, loss med fronten, isäer med korten, och löda loss switchen, mycket riktigt, en ohmmätning gav att den var defekt.. kopplade förbi den och insåg att om man slöt polerna så startade förstärkaren.

Nu började jag plocka isär switchen, gjorde rent dom små kontakttungorna med elektronikspray och A4-papper (lagom mycket slipning) och ihop med den lilla brytaren igen, nu funkade det ju , fast barannär man höll inne knappen, inser då att den även är trasig i spärrfunktionen, suck.

Letade i mina gömmor och hittar faktiskt en nästan identisk switch, fast med annat fäste för "plasthatten", i med den och allt funkar.. men då skramlade ju plasthatten lös.. hmm, skar försiktigt loss fästet från den gamla switchen, och en bit av den nya, och tänkte limma ihop, men när jag testmonterade grejerna utan lim så funkade dte så bra att jag lät det vara.

SÅ nu funkar allt!

..Om jag bara kunde förstå varför inte min TV ger nåt ljud ut när man kör youtubespelaren bara.. Tittar man på TV då kommer det i både tv-högtalarna och audio out, men från youtubeklienten så kommer dte bara i TV-högtalarna ? ..dessutom får man fördröjning av ljudet, bara liite, men ändå irriterande..

kollar jag på DVD eller från digitalboxen så blir det perfekt.

Skumt, men knappast förstärkarens fel.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

toffie skrev:... Fiska upp ur vattnet!? ... :?
Jepp :D

Kolla in den här lektionen om läckström i en VW/Audi (B5 är modellserien som de delar), hela videon är bra, är du stressad spola till 5.30.
VW B5: Battery draw / drain? Wet carpet?
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Nu kan jag inte jättemycket om bilar, men inte kan det väl finnas någon annan bil som har ett sådant problem!? Aldrig hört talas om.. helt galet ju! :O :evil:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Idag var en produktiv dag.

Först lagade jag åkgräsklipparen: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 13&t=82744&

Sen lagade jag röjsågen, felet var ju att trimmerhuvudet hade gått i småbitar, efter att ha bråkat med jula om vad det skulle sitta för något så köpte jag istället ett mycket dyrare oregon universalhuvud, det var det sista dom hade och förpackningen avr öppnad och igentejpad, pratade med personalen och dom sa att det var återlämnat och att det var kontrollerat att allt var med! ..men priset var detsamma, jag gnällde lite och fick tillslut 50:- rabatt.

När jag öppnade det hemma var alla adapters som skulle medfölja borta :( ..gjorde iofs inte så mycket efterssom originalfästet passade rakt av på trimmenr, men SÅ irriterande att dom lovar och det inte stämme,r ångrar att jag inte begärde att dom skulle öppna på plats, så hade jag kunnat pruta mer..

Drog igång den och provkörde, funkade kanon, vibrerar MYCKET mindre än med originalhuvudet, troligen bättre balanserat ?

Sen så klagade sambon på att klippon vibrerade och lät illa, jag konstaterade redan då att motorn satt löst, så nu gav jag mej på den, det var bara att dra åt alla skruvar mellan motor och kåpa, så gick den kanon sedan!

Mycket produktiv dag, tre saker lagade, och gräsmattan klippt :)
GalFisk

Inlägg av GalFisk »

Jag tjuvkopplade fallskärmsklubbens burkautomat, då myntdetektorn gått sönder och inte verkar kunna lagas (plockade isär, kollade alla kontakter och kablar och bytte ut två interna backup-batterier, men får fortfarande en felkod som betyder att en modul inte kan hämta prislistan från den andra, och är utestängd från menyerna). Nu slipper vi iaf ha drickan i ett pyttigt kylskåp i baren.

Det var inte helt lätt, då kretsschemat i automaten stämde ganska dåligt med verkligheten. Den hade byggts om för att kunna ta upp till fyra olika priser för drickan (originalt samma pris för alla), ett relä som då inte behövdes hade plockats bort, och många signaler gick "baklänges" jämfört med originalet. Lite komiskt var att hela maskinen med motorer och allt gick på 110V internt, som togs ner av en fet trafo. Jag antar att det var billigare för Coca-Cola att göra så, än att tillverka maskiner med olika motorer för olika världsdelar.

Med tiden är tanken att ge maskinen en streckkodsläsare och ev. även ett enklare myntfack, som pratar med en Arduino. Alla som har svensk fallskärmslicens kan då blippa sin licensbricka för att betala drickan.
Jag var egentligen sugen på att sätta in en Pi och låta automaten ta emot Swish-betalningar, men Swish' enda API ligger nere och kan dessutom inte användas på det viset.
Jag har aldrig använt Arduino, så det kommer att bli lärorikt.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Är streckkoderna är någon av CODE39, ITF, Industrial 2-of-5, COOP 2-of-5, Codabar, CODE128, EAN/UPC (A·E).

Då har jag en Keyence BL-180 till salu. Det skulle underlätta ditt projekt rejält, då den automagiskt spottar ut koden på seriport om man håller en framför.
Länk här
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Dags att byta fäkt!
Skruvade sönder och kollade, 40x40 och 5 volt,
Kjell hade bara 12 volt, inte så dåligt tänkte jag för dom har alltid låtit som jetplan.
Borde gå lagom tyst om man kör på 5 volt istället,
eller i värsta fall mellan 12 och 5 , på 7 volt.

Det gick inte, det fanns ingen 12 volt och fläkten startade inte på 5 volt . :(

Hittade en lm2577 "step up" i en låda och på 8 volt gick dom perfekt :)
fläkt.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

:tumupp:
Vad är det för dubbelhäftande tejp du använt?
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Du såg den :D
Den är egentillverkad.
En bit rörisoleringstejp , (motsv/liknande Armacell, svart mjuk) ca 3mm tjock.
Uppe på den vanlig "matt tejp"
Tvättade båda ytorna innan tejpningen och nu sitter det som sten,
långtidsstabiliteten är lite oklar :)
hsd

Inlägg av hsd »

NULL skrev:
toffie skrev:... Fiska upp ur vattnet!? ... :?
Jepp :D

Kolla in den här lektionen om läckström i en VW/Audi (B5 är modellserien som de delar), hela videon är bra, är du stressad spola till 5.30.
VW B5: Battery draw / drain? Wet carpet?
Fy sjutton, elektroniken i ett badkar med vatten.
Nog har man hört talas om blöta mattor men detta är ju felkonstruerat

.
Senast redigerad av hsd 30 juli 2016, 15:39:37, redigerad totalt 1 gång.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det kan bli sådär blött inne i en bil om kondensdräneringen till AC är igenproppad och det flödar över inne (bil-AC kan får fram 1-2 liter vatten i timmen vilket gör att det fyller på fort när det väl är stopp), och innan den märks så har det sugits in bra många liter vatten i bilklädseln
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

VAG har ännu inte lärt sig, det här har pågått lite för länge.
Vet inte om man försöker "spara" på innerutrymmena eller om man bara fortsätter att ha otur när man tänker.
Men VAG misslyckas ju med det mesta, både motorer, el och avgasrening även om det sistnämnda ju löstes (om än tillfälligt) så ganska smart. :wink:
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Jepp. Jämför jag med Mazdan jag hade innan, är det stor skillnad på konstruktionsmödan de har lagt ner, mazdan är överlag mera genomtänkt(AUDIn är mera Yuppie).
hsd

Inlägg av hsd »

xxargs skrev:Det kan bli sådär blött inne i en bil om kondensdräneringen till AC är igenproppad och det flödar över inne (bil-AC kan får fram 1-2 liter vatten i timmen vilket gör att det fyller på fort när det väl är stopp), och innan den märks så har det sugits in bra många liter vatten i bilklädseln
Javisst, samma sak sker ofta vintertid pga all snö som dras in och smälter men hur många bilar har elektroniken så utsatt
Dränpluggar - varför finns de'...

.
Skriv svar