Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mygg@n
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Mygg@n »

Åkklipparen ville inte starta.... så efter lite felsökning visade det sig att tändspolen var jordad hela tiden (avstängd) hittade en lite eldosa med reläer som ska stänga av motorn om man lyfter på sitsen osv..
Hittade en transistor som driver ena reläet som va avbrott i, satte dit en vanlig BC548 istället för den ytmonterade och nu gick det att starta igen :-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

:tumupp:
Hur ser komponentsidan ut?

Edit:
Glöm frågan :)
Ser att det enbart är relän.
Mygg@n
Kontakt:

Inlägg av Mygg@n »

Lägger upp en bild ändå ;-)
Mitt kretskort var en lite enklare variant, saknades ingång för bromsgivare (12) så därför saknades det lite komponenter..
Sen sitter säkringen (13) på kortet, dom nyare enl schemat sitter utanför.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Kul, samma modell av åkgräsklippare och samma box som jag har problem med i:

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 13&t=82744

..Fast min fungerar, men vägrar dra runt startmotorn, om man manuellt kör starten genom att koppla in solenoiden på startmotorn funkar det dock.

..Ska ta tag i det där vid tillfälle.. väntar ju på bränslefilter osv.
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

I går plockade jag sönder vår Siemens torktumlare i molekyler för att lyckas rengöra den. Self cleaning - jovisst.

Symptomet var att den nästan omedelbart efter start indikerade att vattenbehållaren var full trots att den inte var det. Naturligtvis hade Youtube klipp på liknande maskiner med samma problem. Fast bara liknande. Min maskin har inte den klassiska kondensorkassetten som man enkelt kan plocka ut och rengöra utan det sitter en liten värmepump/kylmaskin i den. Den plockar man inte ut och rengör så lätt. Och Siemens ingenjörer har inte på något sätt byggt den för att enkelt monteras isär.

Grundproblemet är att luddet naturligtvis inte fastnar helt och hållet i luddfiltret utan följer med in i kylmaskinens förångare och fastnar mellan aluminiumlamellerna i kylpaketet. Sedan är det tänkt att maskinen med jämna mellanrum ska genomföra en reningscykel som innebär att den släpper ned kondensvattnet i behållaren 60 cm ned till kylpaketet så att det ska spola bort luddet. Det funkar nog hyfsat. Men sedan sedimenterar luddet i tråget i botten på maskinen och blir till små öar och vallar av ludd så vattnet inte kommer fram till pumpen.

Och enda sättet att få rent denna typ jag har är att helt montera ned den i beståndsdelar. Alla plåtar, trumma, lucka, allt... Helst skulle jag vilja ha monterat ur hela kylmaskinen också men det verkade lite vanskligt så jag nöjde mig med att hälla stora mängder vatten genom förångarlamellerna och suga bort det med våtdammsugare.

Efter att ha monterat ihop den verkar den fungera bra, trots att det blev en skruv över...

Ergo: Om man funderar på att köpa en tumlare med "self-cleaning", kolla att det finns något backup möjlighet att rengöra den manuellt. Hade Siemens ingenjörer tänkt borde de gjort bottenstycket på tråget avtagbart så man kunde rengöra allt underifrån.
Pedalosaurus

Inlägg av Pedalosaurus »

Blir det inte en skruv över så har man gjort något fel :( :D
Användarvisningsbild
Sparky

Inlägg av Sparky »

Skruv över... :badgrin:

Minner om en lektion vi hade på supporten, där vi skulle plocka isär en laserskrivare, identifiera alla kort och större komponenter, sen plocka ihop den igen och få den att fungera. På pin kiv stoppade vi en LÅNG M4:a i skruvtråget, som av nån anledning blev över? :vissla:

"Är ni färdiga?" "Jo, skrivaren fungerar som den ska men vi fick EN skruv över!" "Jaha? Jaja, jag får titta på det efteråt."

Instruktören var ganska frustrerad efter att ha plockat isär skrivaren två gånger och fortfarande inte klurat ut vart den skruven hörde hemma och vi torde inte direkt säga att vi hade skämtat med han heller... :lol:

-Sparky-
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

På midsommarafton upptäcktes att köksfläkten var helt död, eller ja, lampan fungerade men inte fläkten på någon hastighet.

Efterssom väderleksrapporten sa regn så verkade grillningen bli inställd, varvid köttet skulle tillagas på spisen, så det var ju lite panik,
lyckligtvis regnade det inte vid matdags så vi klarade oss med blotta förskräckelsen.

Midsommardagsan skruvade jag ner fläkten, hällde ut löv, getingar och annat skräp ur utblåset, och satte mej på verandan och började
montera ner den, det är helt OTROLIGT vad med flott det samlas i en köksfläkt, på dom ställena man inte kommer åt normalt också.

Först mätte jag ju på hastighetsswitchen, den verkade ok, då fick jag skruva mej ner genom flottlagren till motorn och mätte direkt på dess terminaler,
allt verkade vara korrekt, så alltså motorn.. Efterssom det är en electrolux så har dom ju en bra sida där man kan söka reservdelar, en ny motor
visade sig kosta 645:- plus frakt, en helt ny (likadan!) 70cm-fläkt kostade 1090..

Jag tog mej istället en sista titt och började regnöra motorn, och såg mer eller mindre av en slump att en lidning på motorn var lös från
sin terminal, jag trodde den hade lossnat när jag skrapade bort fettlagret, men hämtade ändå lödstationen och lödde fast den, testade
med ström och motorn snurrar igång!

tar och diskar alla lösa plastdelar, och torkar rent allt annat så gott det går, ihop med allt och upp med fläkten, javisst, funkar!

Det enda problemet är att det satt två små plastlock över muttrarna som håller fast motorn, dessa glömde jag, men det får vara :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Fördelen med stället som dessa fläktmotoret finns på är de blir självsmorda av allt fett os. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja, den motorn var välsmord :) men det känns väl sådär brandsäkert, men jag gissar att motorn specifikt är vald för sin uppgift.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Efter att åskan dragit över kopplade jag in allt i tevebänken igen. Digitalboxen död, jag hade glömt att dra ur antennkabeln.
Min bror som precis sålde sin :/

Men det visade sig vara nätdelen, förstås en elektrolyt som lyft på hatten. Hittade en liknande nätdel sålänge
Ska ha en 1000uF 16V 105-graderskonding.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Grannens gaaaamla Stiga Garden gick bara på startgas.

Skitigaste förgasaren jag sett :) Ärg och elände också. Men efter ultraljudstvätt, stålborste och tryckluft så startade den så fint!

Dock reagerade den inte på gasspaken i någon nämnvärd utsträckning, men kan kanske vara felihopsättning.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Routern började starta om sig lite då och då när jag använde WLAN, sen blev det värre och värre. Testade uppdatera mjukvaran och resetta minnet men det blev bara värre.
Funderade lite på om den överhettades eftersom jag placerat den inne i TV-bänken för någon månad sen. Jag öppnade upp den och hittade en väldigt misstänksam kondensator :)
Hittade bara en större kondensator på ett moderkort så jag fick sätta fast den med smältlim och löda dit kablar.
Nu har den varit 100% stabil en hel vecka :)
2016-07-04 19.04.04.jpg
2016-07-04 19.55.08.jpg
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Snygg lösning! :tumupp:
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Audi har korkat nog lagt växellådsdatorn under fötterna för passageraren.
Så jag fick fiska upp den ur vattnet, gå på med mässingsborste och diskmedel, sen svamptorken.
Så nu växlar den igen. :D
Skriv svar