På midsommarafton upptäcktes att köksfläkten var helt död, eller ja, lampan fungerade men inte fläkten på någon hastighet.
Efterssom väderleksrapporten sa regn så verkade grillningen bli inställd, varvid köttet skulle tillagas på spisen, så det var ju lite panik,
lyckligtvis regnade det inte vid matdags så vi klarade oss med blotta förskräckelsen.
Midsommardagsan skruvade jag ner fläkten, hällde ut löv, getingar och annat skräp ur utblåset, och satte mej på verandan och började
montera ner den, det är helt OTROLIGT vad med flott det samlas i en köksfläkt, på dom ställena man inte kommer åt normalt också.
Först mätte jag ju på hastighetsswitchen, den verkade ok, då fick jag skruva mej ner genom flottlagren till motorn och mätte direkt på dess terminaler,
allt verkade vara korrekt, så alltså motorn.. Efterssom det är en electrolux så har dom ju en bra sida där man kan söka reservdelar, en ny motor
visade sig kosta 645:- plus frakt, en helt ny (likadan!) 70cm-fläkt kostade 1090..
Jag tog mej istället en sista titt och började regnöra motorn, och såg mer eller mindre av en slump att en lidning på motorn var lös från
sin terminal, jag trodde den hade lossnat när jag skrapade bort fettlagret, men hämtade ändå lödstationen och lödde fast den, testade
med ström och motorn snurrar igång!
tar och diskar alla lösa plastdelar, och torkar rent allt annat så gott det går, ihop med allt och upp med fläkten, javisst, funkar!
Det enda problemet är att det satt två små plastlock över muttrarna som håller fast motorn, dessa glömde jag, men det får vara