Motorstyrkrets
Motorstyrkrets
Letar efter motorstyrkrets som ska kunna styra 2st DC-motorer som kör på 12V 300mA.
Den ska vara avskärmad så att inte störningar från motorerna fortplantar sig i styrningen som kommer ske från en pic.
Några förslag? ELFA har inget i alla fall...
Den ska vara avskärmad så att inte störningar från motorerna fortplantar sig i styrningen som kommer ske från en pic.
Några förslag? ELFA har inget i alla fall...
Hur ska jag kunna ändra polaritet med en MOSFET?
Meningen med en motor controller är att man skickar in en bit som bestämmerriktning på motorn och en bit om den ska snurra eller inte.
Sedan vet jag att de även finns med inbyggda optokopplare för att inte störningar från motorerna ska fortplanta sig till styenheten som kan vara tex en pic.
Någon som förstår vad jag menar och har något förslag på sådan krets?
Meningen med en motor controller är att man skickar in en bit som bestämmerriktning på motorn och en bit om den ska snurra eller inte.
Sedan vet jag att de även finns med inbyggda optokopplare för att inte störningar från motorerna ska fortplanta sig till styenheten som kan vara tex en pic.
Någon som förstår vad jag menar och har något förslag på sådan krets?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det enda jag kan tänka mig som ger störningar in i µC:n är om jordpotentialen rör sig när motorerna går. Men det händer bara om du drar sladdarna till motorerna från spänningskällan via kretskortet med µC:n. Om du tar spänningen ill µC:n från en spänningsregulator som är kopplad till 12 V kan samma fenomen ske där. Alltså; tänk på att koppla olika förbrukare direkt från spänningskällan, inte via varandra.
Alla sladdar har ju ett motstånd. När du belastar en sladd med en motor kommer det att bli en spänning över sladden enligt U=R*I. Drivs med motorn med PWM kommer det bli en signal över sladden. Om uC:en sitter på samma sladd kommer den signalen bli en störning.
Om du har olika batterier för uC och motorer + H-brygga + drivkretsar får du tänka på att sätta drivkretsen så att dess potential inte varierar när H-bryggan driver motorn. Med 300 mA borde det dock inte vara någon fara om du inte har väldigt tunna sladdar.
Om du har olika batterier för uC och motorer + H-brygga + drivkretsar får du tänka på att sätta drivkretsen så att dess potential inte varierar när H-bryggan driver motorn. Med 300 mA borde det dock inte vara någon fara om du inte har väldigt tunna sladdar.